Klacht: Ik wordt onterecht als wanbetaler bestempeld en moet ieder maand opnieuw een incassotraject in.

Dburg op 10 mei 2023 over Woonbron in de categorie Makelaars

Ik heb een betalingsregeling met de Woonbron voor eenmalig de huur van april in 3 termijnen te betalen. De termijnen en de huur moet vóór de 1ste van de eerstvolgende maand betaald worden. Maar i.v.m. de uitbetaaldata van de ww is het niet mogelijk om de huur vóór de eerste van de maand te betalen. Ik heb de eerste termijn wel netjes op 26 april betaald, ruim op tijd. De huur kan pas ergens tussen de 3e en 10e van de volgende maand i.v.m. het inleveren van een inkomstenopgave en de uitbetaling van de UWV. Dit loopt al twee jaar so en nog nooit hebben ze geklaagd. Ik had extra inkomsten deze maand en wilde het huur dus eerder betalen. Maar de Woonbron hadden aan hun kant zelf een storing en gaf dit toe Gister op 9 mei was de storing er nog. Ik heb getracht de huur op 3, 5, 6, 7, en 9 mei te betalen. Iederkeer kreeg ik een bericht dat het betaald is, om later te zien dat het niet is afgeschreven van mijn rekening – ik heb bewijs aangeleverd. Woonbron zelf had geen kennisgeving naar haar klanten verstuurd over de storing. Uiteindelijk heb ik de huur van mei op 9 mei via de website van mijn bank zelf overgemaakt. Er staat ook geen bankgegevens van de Woonbron op hun website; die moest ik opzoeken in mijn transactie-overzicht. Volgens mevrouw Messemaker van de Woonbron ben ik nu een wanbetaler, is de betalingsregeling beïndigd (die je trouwens zelf 1 x per jaar digitaal mag aanvragen in een proces die 100% geautomatiseerd is) en zegt ze nu dat ze me gelijk in een incassotraject gooit. Wat doe ik volgende maand…en de maand erop? De UWV gaat mij niet eerder uitbetalen omdat de Woonbron nu met een nieuwe systeem werken die er ‘nauwkeuriger op let’, aldus mevrouw Messemaker. Ik vroeg om redelijkheid en een oplossing – ik betaal de termijn vóór het eerste van de maand en voldoen aan de regeling maar kan de huur niet betalen tot ik de ww ontvangt. Dat kon niet want ‘wij werken nu met een nieuwe systeem’ en zij ‘kan niks voor mij betekenen’. Ik moet de overige twee termijnen direct inlossen. Nu ga ik iedere maand, volgens mevrouw Messemaker opnieuw het incassotraject in. Dat kan toch niet? Ik heb geen achterstanden/schulden en een SCHONE BKR – geen enkele aantekening. Maar hierdoor wordt ik nu wel of binnenkort als wanbetaler bestempeld. Even voor het volle verhaal: ik had het tijdens coronatijd ook zwaar, net als vele anderen en moest ik betalen wat en wanneer ik kon. Daarom had ik in 2021 een betalingsregeling aangevraagd voor de huur van twee maanden. Ik moest €100 per maand betalen, maar mijn eerste betaling was al gelijk €563. Ik heb de betalingsregeling heel snel ingelost omdat ik niet iemand ben die thuis zit zonder werk. Ik nam elk baan aan die ik kon vinden en startte als zzp’er. Maar als alleenstaand moeder had ik het niet makkelijk en nu soms ook niet. Kortom, ondanks dat, had ik toen ook GEEN negatief BKR. Mevrouw Messemaker vond het nodig dat nu tegen mij te gebruiken en basseer haar beschuldiging op een betalingsregeling uit het verleden die ik keurig en beter dan de originele afspraak had ingelost. Ik ga mijn best doen om de twee overige termijnen die elk vóór 1 juni en 1 juli betaald moeten zijn toch z.s.m in te lossen, maar ik kan de huur niet eerder betalen dat wat mijn ww wordt uitbetaald. Er gaat dan een hoop incasso’s op mijn rekening storneren en dat brengt extra kosten met zich mee en een hoop gedoe en stress. Dan sta ik binnenkort overal bestempeld als wanbetaler. Hoe moet ik nu verder als de Woonbron niet bereid zijn hierover in gesprek te gaan zonder in rondjes te praten en mij als wanbetaler te beschuldigen?

Ik vraag alleen begrip voor het feit dat ik de huur betaal zodra de UWV de ww heeft uitgekeerd, dus ergens tussen de 3de en 10de van de maand, voor dat specifieke maand. Ik wil niet iedere maand een incassotraject in. Dat is onterecht en lijk mij voor de Woonbron ook niet prettig, vooral omdat het hun ook meer werk gaat kosten. En ik wil niet beschuldigd worden of genoteerd worden als wanbetaler, want dat ben ik niet en kan en zal ik niet accepteren. De overige twee termijnen ga ik nu in mei inlossen, dus graag daar ook begrip voor en niet gelijk incassokosten erbij rekenen. Nogmaals, ik was ruim op tijd met het betalen van de eerste termijn en kan niets veranderen aan de betaaldata van de UWV. Ik ga graag in gesprek hierover, maar niet als ik weer met iemand moet praten die in rondjes praten en mij onterecht beschuldigd van wanbetaling. Ik ben een nette huurder, al 18 jaar, met een zeer netje huis en tuin en ondanks een service contract, bel ik ze niet voor elk klein stukje onderhoud.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Woonbron over deze klacht.

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Woonbron in behandeling genomen

10 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Woonbron een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Woonbron

Heeft op 05 juni 2023 om 13:14 geantwoord

Goedemiddag, goed dat je dit onder de aandacht brengt. Mag ik weten om welk adres, postcode en geboortedatum het gaat. Verder raad ik u aan om toch contact met Woonbron op te nemen zodat ze kunnen kijken voor een oplossing.

Dburg

Heeft op 05 juni 2023 om 13:24 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Goedemiddag,
Mijn naw gegevens geef ik niet bloot op internet. Ook heb ik mijn klacht met uw medewerker/collega gedeeld (Mw Messemaker). Deze zou intern al bekend moeten zijn. Ik heb gevraagd voor een gesprek om tafel met een manager. Tot nu toe is er geen contact met mij gezocht voor een afspraak.
Mvg. Mw D. A. Burggraaf

Reactie van de melder van de klacht Dburg

9 maanden geleden - Jammer Woonbron. Jullie sturen iemand onder de mom van 'ik ben toevallig bij uw buren aan het klussen' om bij mij in huis te inspecteren, maar kunnen geen moeiten doen om een afspraak in te plannen en om tafel te gaan zitten. Jullie lopen heel ver achter met allerlei onderhoudsactiviteiten - de zonnenpanelen debacle als voorbeeld. Vorig jaar aangevraagd en geplaatst, maar deze werken niet meer. Salderingregeling wordt afgeschaft, 6 kleine paneeltjes waar we heel weinig aan zullen hebben eneen omvormer in de badkamer die we nu al weten dat het dermate geluid maakt dat men er last van zullen hebben in huis. Kort geleden had ik een auto ongeval. Ik heb financiering aangevraagd, maar doordat jullie systeem niet goed werkten en het hele gedoe met Mw Messemaker denken men nu dat ik een wanbetaler ben. Want ik moest immers de openstaande betalingsregeling in één keer betalen en de huur was laat betaald. Nu vragen jullie mij om hulp - wilt u screenshots naar ons mailen, u bent niet de enigste, we hebben meer klanten met deze probeem bij meerdere banken. Dan is het duidelijk dat het probleem bij jullie liggen toch? Aan jullie systeem. Het punt is, door jullie wordt ik nu gezien als een wanbetaler, iemand met achterstanden, schulden, en wordt mijn financiering ondanks een schone BKR en ruimvoldoende inkomsten waarschijnlijk niet goedgekeurd. Dit zie ik als reputatieschade. Ik ga juridisch advies vragen.

Bericht van Woonbron

9 maanden geleden - Goedemorgen, Mijn excuses mevrouw Burggraaf. Ik begrijp dat u uw privégegevens niet wilt delen. Tegelijkertijd kunnen we helaas geen contact met u opnemen naar aanleiding van uw klacht, omdat we uw gegevens niet hebben. Ik vind het heel vervelend dat uw klacht nog niet naar tevredenheid is opgelost. We willen u graag naar tevredenheid helpen. Daarom wil ik u vragen weer met ons te bellen op 088 966 00 00. Op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 uur zitten we voor u klaar. Onze klantenservice wil u graag verder helpen met een oplossing. We hopen u snel weer te spreken. Voor nu een hele fijne dag gewenst! Met vriendelijke groet, Alain

Alle klachten die gemeld zijn door Dburg