Klacht: Voucher: Geen geld terug

op 23 april 2020 over Landal GreenParks in de categorie Vakantieparken

Landal annuleert reservering voor gedane boeking ivm Corona.
Meermaals (schriftelijk) aangegeven geen voucher te willen, maar de betaling te retourneren.
Dat doen ze niet en ze verschuilen zich achter Autoriteit Consument en Markt en het ministerie van …
Die vinden een voucher inderdaad een goed alternatief. Maar zij geven ook aan dat wettelijk terug betaald moet worden als klant daarom vraagt.
Landal verwijst naar juridische weg.
Advocaat geeft aan: ‘bedrag te klein, kosten advocaat te hoog’ en ‘bedrijven rekenen erop dat klanten het daarom maar laten zitten’.
Nu gemeld bij ACM, geschillencommissie.nl.
Niet bekend of Landal bij de geschillencommissie is aangesloten.

Terug storten gedane betaling ad € 652,88

Bericht van Landal GreenParks

5 maanden geleden - Geachte heer Penning,Wij vinden het jammer dat u zich niet kunt vinden in ons standpunt. Gezien de uitzonderlijke situatie waarin we verkeren, achten wij de aangeboden recreatie-voucher ter waarde van de betaalde reissom een passende oplossing. Wij zien ons hierin gesteund door de branchevereniging voor Recreatieondernemingen (RECRON) de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en het Ministerie van Economische Zaken. De voucher is tot stand gekomen in overleg met deze partijen. De recreatie-voucher is een online betaalmiddel waarmee u een nieuwe boeking kunt maken indien uw verblijf op onze parken niet door kan gaan of u ervoor kiest deze nu zelf niet door te laten gaan. Deze branche breed overeengekomen voucher is geïntroduceerd vanwege de uitzonderlijke en onvoorziene situatie die het gevolg is van de verspreiding van het coronavirus.Heeft u de voucher aan het einde van de geldigheidsduur nog niet of niet volledig gebruikt, dan betalen wij het resterende bedrag aan u terug. Wij zullen hierover contact met u opnemen tegen het einde van de looptijd van de voucher.Wij handhaven ons aanbod en zullen niet ingaan op toekomstige correspondentie, om over en weer gaande correspondentie te voorkomen. Wij hopen dat u de recreatie-voucher zult gebruiken en wij u in de niet al te verre toekomst onder betere omstandigheden op een van onze vele parken mogen begroeten.Met vriendelijke groet,Landal GreenParks

Reactie van de melder van de klacht Peter Blanco

5 maanden geleden - Grappig dat u kennelijk wel weet wie er achter deze klacht zit, aangezien u mij aanspreekt bij juiste naam. De mails hebben dan kennelijk toch enige indruk achter gelaten! :-)En dus weer dezelfde standaard reactie: 'Wij zien ons hierin gesteund door de branchevereniging voor Recreatieondernemingen (RECRON) de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en het Ministerie van Economische Zaken.' Echter, U verzuimt steeds naar de wet te kijken die die verplicht geld terug te geven indien de klant dat wenst volgens diezelfde autoriteiten.Landal vergeet dat er een stuwmeer van boekingen zal volgen zodra de restricties worden opgeheven: Oude voucher klanten, maar ook nieuwe boekingen. Grote kans dat gezinnen niet eens kunnen boeken in vakantieperiodes omdat alles vol zit. Mogelijk zelfs dat voucherklanten achtergesteld gaan worden t.o.v. nieuwe boekingen. Nieuw geld is altijd aantrekkelijk. Daarnaast kan men verwachten dat de prijzen de pan uit gaan rijzen en voucherklanten flink moeten bijbetalen voor hetzelfde huisje in een zelfde periode. Uit de reactie begrijp ik dat Landal niet eens wenst te communiceren: 'Wij handhaven ons aanbod en zullen niet ingaan op toekomstige correspondentie'. Kennelijk ben ik genoodzaakt om een jaar te wachten op mijn geld. Uw klachtafhandeling heb ik wel gemeld bij de ACM en de geschillencommissie. Meer klachten en u zult toch door de knieën moeten gaan vrees ik. Ben meermaals geweest bij Landal in het verleden. Bij Landal zal ik nooit meer boeken, ondanks de cadeaubon van € 150.- die ik ook nog heb. Die verpats ik wel, want die is niet op naam gesteld zoals de vouchers en heeft ook nog eens een onbeperkte geldigheidsduur.

Reactie van de melder van de klacht Peter Blanco

5 maanden geleden - BTW: Mijn ongerustheid over het omhoog gooien van prijzen is niet ongegrond. Hier op Klacht.nl (en waarschijnlijk binnenkort ook op andere fora) zijn al diverse voorbeelden te vinden! ...Nu al! ...en dan is de crisis nog niet eens voorbij.

Reactie van de melder van de klacht Peter Blanco

4 maanden geleden - Zoals gezegd: Landal verwijst gewoon naar de rechter, wetende dat de bedragen te klein zijn. Advocaten beginnen hier daarom niet aan.Ik heb EU-Claim (en anderen) eens benaderd. Die zeiden in 1e instantie: 'we doen alleen vliegtickets' Daarop heb ik gewezen dat de wet hierin volgens mij hetzelfde is en het uitgeven van vouchers ook. Hun know how zou wel eens kunnen helpen. Verder heb ik aangegeven dat als zij dit willen behandelen er zeker meer mensen zullen volgen als het bekend wordt via fora zoals deze.Daarop hebben ze mij de volgende dag gevraagd de voucher (uiteraard heb ik die deels zwart gemaakt wegens inlogcodes enzo) op te sturen en de annulering. Dat heb ik gedaan incl. het mailverkeer welke ik heb ondernomen met Landal.Ze gaan het bekijken. Als dit lukt, zeker gezien de EU uitspraken van gisteren, zal dit natuurlijk ook gelden voor al die andere parken. Ik houd u op de hoogte.

Alle klachten die gemeld zijn door Peter Blanco