Klacht: Volledig studiejaar betalen voor NIETS! – vervolg!

op 19 februari 2018 over NTI in de categorie Opleidingen en cursussen

Op vrijdag 09-02-2018 heb ik via deze weg een klacht gemeld over het NTI. Ik krijg vervolgens dezelfde dag nog reactie van het NTI. Het NTI stelt daarin voor dat ik de studieboeken terug stuur waarna zij bereid zijn bepaalde kosten uit de factuur (van bijna €2100,-) te schrappen. Omdat ik het overduidelijk niet (helemaal) eens was met dit voorstel, heb ik dan ook weer naar het NTI gereageerd. De boeken terugsturen heb ik op 10-02-2018 sowieso gedaan. Voordat ik inhoudelijk in ga op de reactie van het NTI, vermeld ik alvast dat mijn reactie op hun reactie (het verhaal hieronder) al op 10-02-2018 naar hen was gemaild, maar dat ik geen reactie meer had gekregen op de mail terwijl zij binnen twee dagen zouden reageren. Toen ik op donderdag 15 (of vrijdag 16) februari 2018 belde om te vragen waar reactie bleef, kreeg ik de reactie dat een collega mijn mail per ongeluk als “behandeld” had verwerkt! Dan vraag ik me af of mijn reactie uberhaupt was gelezen? Ze gaf vervolgens aan dat zij het als ‘bezwaar’ zou aanmerken en dat ik binnen vier weken (!) reactie zou krijgen. Dit vind ik niet acceptabel en daarom ga ik via deze weg weer proberen sneller reactie op mijn mail van 10-02-2018 te krijgen. Overigens moet ik zeggen dat ik niet verrast was het door laksheid of miscommunicatie fout ging bij het NTI.

In hun reactie op mijn eerste deel van de klacht, berichtte het NTI mij en werd er uitgelegd dat er een opzegtermijn van twee maanden geldt om zo “het beste studiemateriaal voor hun studenten te kunnen blijven aanbieden”, waarop ik heb gereageerd met dat de opzegtermijn misschien wel kan gelden, maar ten eerste wettelijk niet toepasbaar is op iemand die de studie niet geniet. Ten tweede heb ik uitgelegd dat mijn opzegging onmogelijk de overige studenten, docenten, praktijkdagen of lesmateriaal kan beinvloeden omdat deze factoren totaal niet van elkaar afhankelijk zijn en de kwalliteit hiervan vooraf is bepaald. Ik heb daarnaast ook een brandende vraag gesteld; waarom zou het op ieder gewenst moment uit de studie stappen de kwaliteit van al het voorgenoemde wel beinvloeden en het op ieder gewenst moment instappen niet? Dat lijkt me toch logischerwijs juist andersom het geval.

Het NTI heeft voorgesteld dat zij de kosten voor studieboeken en examenkosten laten vallen en dat ik de rest betaal. Ik heb daarop aangegeven dat ik ook geen gebruik zal maken van hun docenten, begeleiding of hun praktijkdagen. Daarnaast hebben zij ook niet gespecifeerd waarom ik (volgens hen) het door hun aangegeven bedrag zou moeten betalen. Het NTI meent dit alles te willen doen ten einde de kwaliteit van de opleiding te willen waarborgen, maar verklaart ook niet wat het toevoegt aan het behoud van deze kwalliteit, dat ik een aanzienlijk bedrag betaal voor diensten waar ik geen gebruik van zal maken.

In mijn initiele klacht heb ik gemeld dat mijn mentrix mij door heel het schooljaar niet één keer heeft gebeld, terwijl zij dat uitdrukkelijk met mij had afgesproken. Had zij dit wel gedaan, dan had ze geweten dat ik niet aan de studie toe kom en had ik wel tijdig kunnen opzeggen. Het NTI is in hun reactie -zoals verwacht- helemaal niet ingegaan op dit feit. Ik heb hen dan ook gevraagd wat zij ervan vinden als zij mij een vergoeding betalen voor de niet-genoten begeleiding en informatie. Op zijn minst zouden zij dit alsnog in mindering moeten brengen op de huidige, openstaande factuur.

Afsluitend heb ik aangegeven dat ik het niet eens ben met hun voorstel om alsnog iets meer dan een derde van de factuur te betalen en dit dan ook niet zal doen en het geld liever aan mijn advocaat geef of via mijn rechtsbijstand de zaak laat oplossen. Ik heb het NTI gevraagd om een reeel voorstel te doen indien zij de klacht willen oplossen. Zo besparen zij zichzelf en mij de tijd en moeite om het onnodig lang te rekken. Ik wil hier sowieso niet tijd in blijven steken, dus mocht het ditmaal niet lukken tot een akkoord te komen, dan geef ik het uit handen en los ik het liever op via de gerechtelijke gang. Het NTI mag de kosten (en gevolgen jurisprudentie) hiervan riskeren.

Ik zou graag willen dat het NTI mij belt met een reeel voorstel. Wat er telefonisch ook wordt besproken, wil ik vervolgens bevestigd hebben in een e-mail.

Onder reeel voorstel versta ik de voorstellen uit mijn initiele klacht. Het liefst zie ik dat het NTI tot inkeer komt en de factuur compleet laat vervallen, vooral omdat mijn mentrix de gemaakte afspraken niet heeft nageleefd.

Mochten zij dat niet willen, dan wil ik maximaal 1 maandtermijn t.h.v. ongeveer €175,- betalen omdat dat ongeveer de tijd is die ik te laat was met uitschrijven.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar NTI over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door NTI in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door RD Ali