Klacht: Valse stop datum van DUO ontvangen omtrent mijn studenten OV chipkaart

op 15 december 2017 over Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) in de categorie Overheid

Op 23 september krijg ik een fysieke brief van DUO en daarin stond dat ik mijn ov-studentenproduct op tijd moest stopzetten. Uiteraard had ik al van mede studenten gehoord, die eerder afgestudeerd waren, dat ik moest oppassen hiervoor en dat DUO heel geniepig hiermee te werk gaat.

Ik las het dus goed door en heb ook veel op Google gelezen en kwam tot de conclusie dat ik per 1 oktober 2017 geen recht meer had op een studentenreisproduct en uiterlijk op 6 oktober mijn studentenproduct stop moest zetten.

Dit heb ik netjes in mijn Google agenda gezet zodat ik het niet zou vergeten en dacht dus dat ik 100% goed zat en er niets mis kon gaan.
Zo netjes als ik ben heb ik geen gebruik gemaakt van mijn studentenreisproduct vanaf 1 oktober, heb het 2 oktober stopgezet. Zie bewijs hiervoor in de bijlagen.

Op 6 oktober krijg ik nog een bericht van Mijn DUO dat ik succesvol op 2 oktober mijn studentenreisproduct heb stopgezet. Perfect dacht ik! Ik heb mooi mijn fysieke brief van Mijn DUO weggegooid en was daar van af.

Ik kreeg wel gewoon nog mijn studiefinanciering, terwijl ik op studielink en op de HvA alles heb stopgezet. Heel vreemd dacht ik, dus nam ik contact op met mijnduo via een live chat. Hier blijkt dat ik dit (wéér) ergens anders had moeten doen. Deze lieftallige vrouw wist zelf ook niet hoe dit kon en we waren beide in de war, maar uiteindelijk liet mij zien waar ik dit moest doen. Ze keek mee met mijn scherm en gaf mij instructies. Ik heb vervolgens mijn studiefinanciering stopgezet en ze zei tegen me dat het niet zo erg was en dat ik dat gewoon moest terugbetalen. Daar baal ik dus niet van en snap ik ook.

Nu heb ik plotseling een boete van 291 voor mijn ov terwijl ER ZO DUIDELIJK STAAT DAT IK HET OP 6 OKTOBER MOET STOPPEN.

Via de live chat zeggen ze deze keer dat het mijn fout is, omdat ik mijn studiefinanciering niet op tijd heb stopgezet terwijl dit compleet los staat van de studenten ov kaart. Ze sturen een brief die super duidelijk is en totaal niet laat zien dat het mogelijk op een andere datum stopgezet moet worden en geven alsnog een boete.

PS: Heb daarvoor en daarna ook geen ENKELE brief gekregen dat ik mijn ov kaart op een ander datum moest stopzetten. Heb mij ook gewoon netjes op tijd op studielink stopgezet als student en dacht dat anno 2017 dit gewoon duidelijk was dat ik geen student meer ben. ongelofelijk ingewikkeld systeem en ze tonen ook geen begrip.

Wanneer de boete weg is! Zorg ook dat julie duidelijker te werk gaan met die brieven en data!

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Karel Balzak