Klacht: TomTom stopt met updaten van duurbetaalde iPhone app

op 24 september 2017 over TomTom in de categorie Navigatiesystemen

Twee jaar geleden kocht ik voor €60,- een app van de voor mij meest betrouwbare navigatiesoftware makers TomTom.
Enkele maanden later kreeg ik bericht, de app werd vervangen door een andere, maar bestaande gebruikers niet gevreesd, de huidige app blijft ge-update worden. Geen probleem dacht ik.
Kort daarop bleek dat ik 3 jaar gratis gebruik kon maken van de nieuwe app, maar dat ze toch echt gingen stoppen met updates voor de oude. 3 jaar gratis, normaal €20 per jaar, komt op een totaal van… jawel €60,-! Gelukkig heb ik het “upgraden” naar de nieuwe app een jaar uit kunnen stellen tot september dit jaar, de maand waarin de allerlaatste update gereleased werd. Hierdoor ik ik de tijd waarmee ik met geüpdatet kaarten kan rijden verlengd tot een totaal van een kleine 5 jaar.

Toen ik hier een mail over stuurde kreeg ik als antwoord dat het natuurlijk niet zo was dat je lifetime updates krijgt als in je leven lang, maar zoals het met lifetime updates gaat bij een aangekocht device, zolang je device leeft, of in dit geval zolang de applicatie leeft. Dit kan ik me qua verdienmodel wel voorstellen, echter is het wel zo dat als ik een device koop de dag voordat ze hem uit de handel halen, ik verzekerd ben van nog een jaar of 7 a 8 aan updates, dat is ongeveer de levensduur. Maar doe je dit de dag voordat ze, zonder jij hier op welke manier dan ook bewust van bent, de stekker uit de app halen, je ze dankbaar moet zijn dat je 3 jaar “gratis” gebruik laten maken van de nieuwe app. Om vervolgens met lege handen te zitten.

Verder werd er aangeraden om de app zolang het lukte te blijven gebruiken. Dit lijkt me niet de meest verstandige tip van een softwarebedrijf, gezien de bugs en beveiligingslekken die in software ontstaan na updates van besturingssystemen als je de apps niet voorziet van updates.

Ik heb bovenstaande uiteraard gemaild, een antwoord blijft echter uit.

Een overlappingsperiode van 3 jaar voor iemand die de app al 8 jaar gebruikt is misschien een eerlijk gebaar, en beginnen over de levensduur van een device in deze misschien terecht. Maar als iemand een paar maanden na aanschaf al te horen krijgt dat hij maar liefst 3 jaar “gratis” up-to-date kan blijven dmv de nieuwste app is ronduit belachelijk.

Voor mij persoonlijk, verleng mijn gratis gebruik van TomTom go van 3 naar 6 jaar.

Algemeen:
Maak de overlappingsperiode afhankelijk van hoe lang iemand de app al gebruikt, houd desnoods de gemiddelde levensduur van een device hierbij in gedachte. Het is voor iemand die de app recent aangekocht heeft simpelweg zuurder dat je nog maar 3 jaar ge-update blijft dan voor iemand die 8 jaar gebruik maakt van de app.

Of, overtuig me op z'n minst op een dusdanige manier dat ik alsnog tevreden ben.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over TomTom

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over TomTom nog niet in behandeling is genomen.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door TomTom in behandeling genomen

Alle klachten die gemeld zijn door GeertS86-2