Klacht: Risicoprofiel volgens Focum

op 31 augustus 2016 over Focum Commerce B.V. in de categorie Betalingsdiensten

Ik heb een andere huurwoning gevonden en huur daar gaat in op 11 augustus. Ik moet hiervoor een stroomleverancier hebben. Oxxio kwam er uit. Netjes geregeld op 14 augustus. Op 30 augustus laat Liander weten ons af te sluiten omdat bij hen geen stroomleverancier bekend is (wij gaan pas 1 oktober verhuizen).
Rara. . Na telefonisch contact met Oxxio blijkt dat zij ons niet als klant willen gezien de uitspraak van Focum (nooit van gehoord). Of ik moet een borg betalen. Zij zouden hierover een e-mail gestuurd hebben (niet waar wel bevestiging e-mail en 3x een e-mail om hun app te downloaden ontvangen).
Na het gesprek komen de e-mails mbt betaling van borg meerdere keren binnen in mijn postbus.
Na 2 dagen contact met Oxxio via Facebook komt het er op neer dat mijn Risicoprofiel gebaseerd kan zijn op postcode en huisnummer (ik heb geen leningen, afbetalingen, schulden, koop niet op afbetaling, enz) en ik zelf maar inzage moet vragen in mijn persoonlijk dossier.
Oxxio is bereid om de borg te laten vervallen als blijkt dat hun uitspraak alleen op postcode en huisnummer is gebaseerd.
Focum vraagt nog even om mijn ID (daar kunnen zij dan mijn dossier mee uitbreiden) in het kader van de wet op persoonsregistratie en privacy …
Een wet waar zij het zelf duidelijk niet zo nauw mee nemen om van totaal onbekenden buiten hun medeweten om persoonsgegevens op te kopen en te gebruiken en lukraak samen te voegen.
Iets wat nu gebeurt. Ik erf de schulden van de vorige bewoner niet alleen maar wordt ook nog eens ongewenst in iemand anders zijn privé leven betrokken.
Omgekeerd zal na 1 oktober de nieuwe eigenaar van mijn oude woning grote voordelen hebben mocht deze wanbetaler zijn want dankzij mijn bijna 15 jaar aldaar staan postcode en huisnummer goed te boek. Vreemd is het dat het betalingsgedrag (en dat wil toch ieder bedrijf dat de klant de rekening betaalt) hier aanzienlijk minder/tot niet opweegt tegen de postcode huisnummer check.
Ook vreemd is dat Focum niet persoon en adres controleert waar de persoon daadwerkelijk woont of recentelijk nog gewoond heeft.
Waarom bedrijven in zee gaan met Focum en bvb niet de BKR is mij ook een raadsel. Te meer omdat zij weten dat de postcode en huisnummer check van Focum niet klopt.
Een lang verhaal kort: dankzij de onzorgvuldige werkwijze van Focum zitten wij als gezin zonder stroom.
Je mag het lekker allemaal zelf uitzoeken en netjes betalen en geen schulden hebben loont zich duidelijk niet.

Ik ben tevreden als Focum een compleet persoonlijk dossier overhandigt en hun oordeel ongegrond verklaart zodat wij zonder borg elke stroomleverancier kunnen kiezen. Tevens wil ik dat mijn dossier vernietigd wordt en weten hoe/wanneer ons nieuwe adres vrij is van de erfenis van vorige bewoners.

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Focum Commerce B.V.

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Focum Commerce B.V. nog niet in behandeling is genomen.

Reactie van de melder van de klacht WakeUpK

3 maanden geleden - Focum heb ik een e-mail gestuurd waarin geschreven dat alleen mijn naam en geboortedatum kloppen. Wonen doe ik (nog) niet op het opgegeven adres. Mijn persoonlijk dossier gaat dus niet over mij. Tevens heb ik gevraagd tot hoe lang terug de gegevens gaan die zij gebruiken. Alsmede de vraag wanneer hun "codering" vervalt. Deze informatie kan ik nergens terug vinden (en is bij de BKR bijvoorbeeld wel bekend). Zij hebben tot op heden niet gereageerd.

Reactie van de melder van de klacht WakeUpK

2 maanden geleden - Focum gebeld en zij beweren mijn e-mail nooit ontvangen te hebben waarin ik tekst en uitleg vraag nav het door hun opgestelde persoonlijk dossier over mijn persoon. Wanneer ik stel dat ik nu gezien wordt als risico/wanbetaler is de reactie dat dat niet zo is want dit staat niet expliciet in het dossier vermeld. Het is aan het bedrijf of zij met mij in zee gaan of niet na het lezen van het Door Focum opgestelde dossier. Na maximaal 75 maanden ben ik van de schulden/het label "risico" van de vorige bewoner (s ) van mijn (toekomstige) adres af. Ik kan schriftelijk bezwaar indienen en verzoeken het dossier op te schonen met opgave van reden. Dit heb ik gedaan maar ook hierop geen enkele reactie! Focum is onbereikbaar.

Reactie van de melder van de klacht WakeUpK

2 maanden geleden - Tot op heden heeft focum nog steeds niet gereageerd op mijn vele e-mails. Zij zwijgen in alle talen. Overgegaan op het opschonen van mijn persoonlijk dossier zijn zij ook niet. Ik heb niet de illusie dat zij ooit zullen reageren. Bellen is slechts verspilling van tijd en geld. Er wordt alleen maar gezegd dat zij niets kunnen doen en zij blijven zich beroepen op de wet van privacy. Standaard kreten. Hulp van klacht.nl merk ik ook niet. Tot op heden woon ik niet in de nieuwe huurwoning.

Alle klachten die gemeld zijn door WakeUpK