Klacht: Stilzwijgende verlening na afnemen online themadossiers Marketing Rendement

op 24 mei 2012 over Rendement in de categorie Magazines

Een tijdje geleden heb ik via de website van Rendement (na een folder te hebben ontvangen over VRIJBLIJVEND themadossiers afnemen) drie themadossiers aangevraagd. Na netjes 10 euro te hebben betaald en de themadossiers te hebben ontvangen via de e-mail, krijg ik nu uit het niks tijdschriften toegestuurd en een factuur voor 147,34 euro!

Na het ontvangen van deze factuur heb ik natuurlijk het bedrijf gegoogled en kwam ik op meer dezelfde klachten van mensen op deze site, maar ook Tros Radar etc. Al gauw had ik door dat dit bedrijf gebruikmaakt van sneaky misleiding.

Vandaag heb ik de klantenservice gebeld en aangegeven dat ik nooit akkoord ben gegaan met een ‘verlenging’ (wat eigenlijk gewoon een nieuw abonnement is, aangezien het in één keer papier is en niet online) van het abonnement. De medewerker heeft mij keer op keer verwezen naar de algemene voorwaarden en het colofon in het tijdschrift.

Ten eerste had ik geen tijdschrift maar online themadossiers, dus de colofon is niet van toepassing. Verder ben ik een consument en geen zakelijke klant. Op mijn adres is geen bedrijf ingeschreven.

Ten tweede spreken ze in de algemene voorwaarden van een opzegtermijn van tenminste 2 maanden voor het aflopen van het abonnement. Er is nooit een begin of einddatum genoemd bij het afnemen van themadossiers en ook nooit een bevestiging ontvangen van het ‘nieuwe’ abonnement. Hoe dan uberhaupt op te zeggen?

Verder is het bovenalles natuurlijk geen nette manier van zaken doen door mensen te misleiden in een ‘echt’ abonnement! En is een verwijzing naar algemene voorwaarden met een bizarre regeling natuurlijk niet gelijk rechtsgeldig.

De directe opzegging van mijn niet-toegezegde abonnement en de creditering van de openstaande factuur.

6 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Rendement in behandeling genomen

6 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Rendement een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Reactie van de melder van de klacht L_gal

6 jaren geleden - NIEUWE REACTIE NAAR RENDEMENT: Geachte heer/mevrouw, Bedankt voor uw antwoord. Het valt mij erg tegen dat u mij zo vasthoudt aan dit ongewilde en ongevraagde abonnement. Ten eerste is er nooit een duidelijke termijn bevestigd voor het proefabonnement dus is tijdig opzeggen onmogelijk. Aangezien u aangeeft dat het eerstvolgende opzegmoment 1-5-2013 is en in jullie algemene voorwaarden staat dat een verlenging van een proefabonnement vijf maanden bedraagt, neem ik aan dat het 'echte' abonnement op 1-1-2013 start en zou ik meer dan op tijd zijn met mijn opzegging van mijn proefabonnement. Verder wil ik duidelijk maken dat ik de algemene voorwaarden wel heb gelezen, maar omdat ik het idee had dat ik drie online en oude dossiers afnam niet echt het idee had dat ik daadwerkelijk een proefabonnement nam, ook omdat er geen tijdstermijn van een 'abonnement' werd gegeven. Ten tweede heb ik nooit een schriftelijke bevestiging gekregen van het genomen proefabonnement en blijf ik het een vreemde gang van zaken vinden om mensen met een ongewild abonnement op te schepen. Een duidelijke bevestiging van verlenging via email of telefoon met de mogelijkheid tot opzegging zou netter zijn. Op deze manier is erg makkelijk op abonnees geheel onvrijwillig te binden aan uw uitgeverij via een 'proefabonnement'. Zoals op internet te vinden delen meer mensen deze ervaring met mij en zie ik ook dat jullie bereid zijn om abonnementen te stoppen en facturen te crediteren bij onvrede. Ik hoop dan ook op jullie begrip. Bij voorbaat dank en vriendelijke groet, Lieke Galbraith

6 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Rendement beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door L_gal