Klacht: Registratiemeters doen niet wat ze moeten doen

op 07 juni 2016 over Ista in de categorie Installatiebedrijven

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Wij huren met 3 mensen een appartement aan de Milosdreef te Utrecht. Helaas bevat de woning blokverwarming, waar Eneco warmte leverancier is en Ista de registratiemeters op de radiatoren beheerd.

We wonen er sinds 15-11-2015 en de eerste jaarnota betrof de periode 15-11 tot 31-1-2016. Hier was een verbruik geconstateerd van dik 28 GJ. Iets wat bizar hoog is voor een korte periode. Zeker aangezien we 3 mannen van ca. 28 jaar oud zijn, allemaal full-time aan het werk en de helft van de weekenden weg. We willen het helemaal niet warm hebben in huis, maargoed, de meters van Ista tikken wel gewoon aan. Deze meters blijken namelijk warmte te registreren, wat niet hoeft te betekenen dat er warm water door de radioator stroomt. Zoals in onze badkamer (kleine ruimte, geen ruim naar buiten, maar wel douche, wasmachine, wasdroger). Hierin is het dus 100% niet nodig om de radiator aan te zetten, en hebben we dus ook nooit gedaan. Maar omdat door gebruik van de douche en voornamelijk de wasdroger gebeurt het vaak dat de temperatuur van de radiator oploopt. Op moment dat dan de temperatuur in de ruimte van de badkamer sneller daalt, dan die van de radiator zelf (door domweg de deur open te doen), registreert de meter van Ista verbruik…. terwijl we helemaal geen warm water verbruiken.
Hetzelfde geldt voor slaapkamers waar radiator onder het raam staat, raam staat open, maar tijdens het slapen, of door de dekens of wat dan ook, kan de meter temperatuursverschillen meten waardoor hij denkt dat er warmte verbruikt wordt.

Al met al een waardeloze systematiek die ons honderden euro’s kost. Zowel Eneco als Ista claimen hier niks aan te kunnen doen en vinden het erg spijtig allemaal.

Ik voel me bestolen en hopeloos. Het voelt alsof er niks tegen dit soort collectieve systemen en instanties te doen is en we maar gewoon moeten betalen terwijl we het daadwerkelijke product niet verbruiken.

Gewenste Oplossing:

Ik wil betalen voor wat ik verbruik en niet dit soort spookverbruik op mijn jaarnota zien.

Ik kom graag in contact met iemand van Eneco om te onderhandelen over de jaarnota en de maandelijkse voorschotten.

Ik begrijp dat de programmatuur van de meters niet 1,2,3 aan te passen is. Dat betekent dat er een berekening gedaan moet worden voor dit soort spookverbruik, dat eneco kan verwerken in de GJ factor die ze gebruiken om van de gemeten eenheden door Ista te komen op het GJ verbruik, wat eneco dan kan omrekenen naar Euro's.

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ista over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Ista in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ista een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ista

Heeft op 08 juni 2016 om 09:32 geantwoord

Geboden Oplossing:

Oplossing is alleen zichtbaar voor melder van de klacht

Heeft op 08 juni 2016 om 09:59 geantwoord

Allereerst dank voor de snelle reactie. Helaas lijkt het wel een soort van bandje dat wordt afgespeeld. Jullie geven aan dat het verbruik nauwkeurig wordt geregistreerd. In het geval van onze badkamer registreert de meter sinds 15-11-2015 een verbruik van circa 80euro. Terwijl de radiator dus niet heeft aangestaan, ik begrijp waarom de meter iets registreert en waarom jullie het bij ons neerleggen om dit op te lossen, maar claim aub niet dat de meter nauwkeurig verbruik registreert want dat doet het dus niet. We verbruiken daar namelijk geen warmte via de leiding.
Ik kan begrijpen dat dit in het verleden het beste meetsysteem was dat jullie konden aanbieden. Ik begrijp ook dat er intussen andere, verbeterde technieken zijn. Dus ik reken het jullie nog steeds aan dat wij bizar veel warmte kosten hebben. Circa 200euro in de maand voor een tussen-appartement van nog geen 90m2. En dat waar het nog nooit boven de 19 graden is geweest, ook niet in de winter.

Dat jullie dan ook blijven schuilen achter geldende normen en jullie (goedgekeurde) manke systematiek, doet mij alleen maar geloven dat jullie hier niet voor de klant aan het werk zijn.

Ik had dan ook gehoopt dat Ista met een voorstel zou komen om de meters te vernieuwen, of helpen met meedenken om bepaalde radiatoren bij ons gewoon af te sluiten. Om weer terug te komen op het voorbeeld van de badkamer, daar willen we nimmer nooit niet gebruik van maken. Als er eens iemand langs zou komen, zouden jullie begrijpen waarom.

Daarnaast blijft mijn intense verbazing nog steeds bestaan dat een collectief energiesysteem zo ontzettend veel duurder is dan een individueel energiesysteem. De blokverwarming is echt 3x zo duur als andere manieren van verwarmen, iets wat mij zeer frustreert.

Gr,

Jan Willem

Bericht van Ista

7 maanden geleden - Geachte heer Bruintjes, Naar aanleiding van uw reactie kunnen wij u het onderstaande meedelen. In mijn vorige bericht heb ik aangegeven dat het verbruik in de badkamer neer komt op 0,2 giga joules. Dit is geen € 80,00 euro, de landelijke giga joule prijs ligt rond de € 25,00 euro. Het verbruik in de badkamer komt dan neer op ongeveer € 5,00 euro. Zoals eerder aangegeven zijn onze meters uitgebreid getest en gecontroleerd om te voldoen aan de hiervoor geldende norm (EN 834). Ondeugdelijke meters mogen niet op de markt worden gebracht en krijgen geen toelatingsnummer. Uw vraag om de meters te vernieuwen kunnen wij niet aan voldoen aangezien u de allernieuwste meters heeft. Uw radiatoren verwijderen doen wij niet deze werkzaamheden vallen niet onder ons werkterrein. ista Nederland B.V. is een onafhankelijk tussenpersoon, die zorgt voor registratie van meterstanden en de opstelling van de berekening stookkosten in complexen met een gezamenlijke cv-installatie, stads- of blokverwarming. Wij maken de berekening aan de hand van de door ons geregistreerde meterstanden en de door Eneco opgegeven Giga joules van het complex. Wij zijn geen energieleverancier en er niet bij gebaat hogere verbruiken door te berekenen dan werkelijk geregistreerd. Een collectief systeem is niet duurder als een individueel systeem. Bewoners dienen met een collectief systeem zich meer bewust te zijn van hoe het systeem werkt en hoe ermee om te gaan. Bij een constante aanvoer van warmte kunnen radiatoren ongevraagd warm worden. Bij een individuele ketel heeft men een thermostaat die men kan instellen zodra de woning warm is slaat de ketel uit. Bij u is dit niet zo. Vertrouwende u met deze informatie van dienst te zijn geweest. Met vriendelijke groet, ista Nederland b.v.

Reactie van de melder van de klacht JWMilos

7 maanden geleden - De eenheden die zijn geregistreerd bij ons in de badkamer betreffen in totaal 178 eenheden (gebaseerd op Ista gegevens). Met de GJ factor van 0,02 die bij ons van kracht is, komt dit dus neer op 3,56 GJ en met de GJ prijs die bij ons gehanteerd wordt van 23,37euro per GJ, Brengt het de kosten van de badkamer radiator (die dus nog nooit aan heeft gestaan!!) op 83,20euro. Voor een periode van 12-11-2015 t/m 31-5-2016. Dit is ongeveer een half jaar, als ik dit doortrek op jaarbasis komen we dus uit boven de 150euro. Als ik het hier had over 5 euro, was ik ook niet zo ontzettend negatief geweest over de werking van de meters. Ik ben verder wel benieuwd hoe ik dat met dit collectieve systeem om moet gaan, wanneer de radiatoren nagenoeg uit staan en ik alsnog een godsvermogen moet aftikken in vergelijking met eerdere woningen (met vergelijkbare isolatie). Hebben jullie een instructie voor me?

Bericht van Ista

7 maanden geleden - Geachte heer Bruintjes, De berekening die u maakt is niet juist. Bij u in de badkamer is er een beginstand van 26 en eindstand van 74 genoteerd totaal komt dit verbruik op 48. Dit verbruik dient omgerekend te worden naar de capaciteit van de radiator. De telsnelheid is bij de doprimo meters niet afgestemd op de capaciteit van de radiator. Dit houdt in dat alle meters even snel tellen bij warmteafgifte van de radiator. Echter, niet alle radiatoren in het gebouw zijn even groot en geven dus ook niet allemaal dezelfde hoeveelheid warmte af. Als gevolg hiervan moeten de geregistreerde meterstanden gecorrigeerd worden met een omrekenfactor. De radiatorcapaciteit bepaald de omrekenfactor. De omrekenfactor bij uw badkamer radiator is 0,20000 (deze heeft u verward met de giga joule). Totaal 48 eenheden x 0,20000 = 9,6 afgerond 10 eenheden. Bij punt 4 op onze specificatie ziet u de giga joule per eenheid staan. De giga joule eenheid is 0,025603 x 10 = 0,25603 giga joules voor het verbruik van uw badkamer radiator. De kosten van 1 giga joule zijn volgens uw gegevens € 23,37 het verbruik van uw badkamer radiator komt hiermee op € 23,37 X 0,25603= € € 5,98 voor het verbruik van uw radiator in de badkamer. Met vriendelijke groet, ista Nederland b.v. Helaas kunnen wij op deze site geen bestanden toesturen anders had ik u de berekening die u is toegestuurd kunnen toelichten, Met vriendelijke groet, ista Nederland b.v.

Reactie van de melder van de klacht JWMilos

7 maanden geleden - Beste Ista, Klopt dat er een verbruik van 48 is tussen 12-11 en 31-1. Maar zoals ik aangeef heb ik ook naar de standen gekeken tot 31-5-2016. Als ik met de eenheden per radiator en de GJ factor van 0,02 en de GJ kostprijs van 23,37euro reken, kan ik nagenoeg mijn jaarnota narekenen. Dus als de omrekenfactor van de badkamerradiator 0,2 is, zal dit waarschijnlijk betekenen dat de omrekenfactor van andere radiatoren boven de 1 uitkomt. Klopt dit? Daarbij ben ik nog steeds benieuwd of er een soort instructie is over hoe het beste om te gaan met blokverwarming. Blijkbaar doen wij iets verkeerd, want het verbruik loopt de spuigaten uit. U geeft dan ook aan "Bewoners dienen met een collectief systeem zich meer bewust te zijn van hoe het systeem werkt en hoe ermee om te gaan." Wij willen graag leren hoe hier beter mee om te gaan en deze bizarre facturen te voorkomen. Alvast bedankt

Bericht van Ista

7 maanden geleden - Geachte heer Bruintjes, Via deze site kan ik u geen goede uitleg geven dit omdat wij geen bestanden mee kunnen sturen alleen tekst. Ik zal u een mail sturen via janwillem87@hotmail.com. Met vriendelijke groet, ista Nederland b.v.

Alle klachten die gemeld zijn door JWMilos