Klacht: Registratie snelle motorboot traag

op 07 september 2016 over RDW in de categorie

Een rubberbootje met buitenboordmotor gekocht dat sneller dan 20km/h kan. Dan krijg je te maken met verplichte registratie bij het RDW.
Dit kan nog niet digitaal, daarom het formulier van de RDW website gedownload en met de pen ingevuld. Te beantwoorden vragen waren o.a. motortype en motornummer.
Bij het postkantoor heeft de medewerkster de gegevens overgenomen. Daar mocht ik € 39,= voor betalen. Op het afschrift dat ik gekregen heb staan alle gegevens, behalve het motortype (daar is op het afschrift ook geen plaats voor gereserveerd).
Na een paar dagen een brief op de mat dat het motortype ontbreekt, maar ook het motornummer (dat wel op het afschrift stond).
Deze twee gegevens zijn dus verloren gegaan doordat er in het proces van postkantoor naar RDW een paar dingen niet goed gaan.
Vervolgens heb ik de ontbrekende gegevens via email naar het in de brief vermelde email-adres gestuurd. Daarop ontving ik per email een automatische reactie dat de verwerking binnen 3 weken plaatsvindt.
En inderdaad, 2 weken verder nog steeds geen bewijs van registratie ontvangen.

Iemand die een pleziervaartuig koopt, doet dat – de naam zegt het al- om er plezier van te hebben.
Als je, beïnvloed door het mooie weer, het besluit neemt om een bootje te kopen, wil je er niet pas mee kunnen varen als het al lang weer regent.
Een organisatie die de verplichte registratie van vaartuigen, dus ook de pleziervaartuigen, op zich neemt, en daar kosten voor in rekening brengt, moet daar dan ook mee om kunnen gaan.

Een behandeltermijn van 3 weken voor zo\’n simpele registratie vind ik niet meer van deze tijd.

Voor een organisatie waar je niet omheen kunt vanwege wettelijke bepalingen en die geen concurrentie heeft, zijn er weinig prikkels om haar processen te verbeteren. Hopelijk is dit er wel een.

Dat de registratie geautomatiseerd vanaf pc, tablet of smartphone plaats kan vinden, dat het registratienummer daarna meteen via email verstrekt wordt, vergezeld van een document dat uitgeprint kan worden en kan dienen als voorlopig registratiebewijs. Als vervolgens het plastic pasje een tijdje op zich laat wachten is dat geen probleem.

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over RDW

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over RDW nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door R van R