Klacht: Racistische behandeling door bedrijfsleider praxis

op 12 juni 2021 over Praxis in de categorie Bouwmarkten

Van de week was ik een aantal producten aan het inkopen bij Praxis in Leiderdorp. Ik werd netjes geholpen tijdens mijn zoektocht in de winkel naar de producten die ik nodig had. De winkel zou om 18:00 sluiten en op dat moment stond ik net gelukkig aan de kassa om me producten af te rekenen. Na het afrekenen wou ik de winkel verlaten en stopte ik al mijn artikelen in mijn winkelkarretje om er vervolgens mee naar me auto te gaan. Dit was omdat ik veel producten had en ik ze simpelweg lastig zelf tot m’n auto kon dragen. Een medewerker van praxis die sprak me aan en zei dat ze me karretje zou pakken en mee nemen terwijl ik nog in de winkel stond. Ik dacht dat ze een grapje maakte dus ik grapte terug “ als het jou gelukkig maakt kan je de kar inderdaad mee nemen “ tot mijn verbazing werd mijn karretje daadwerkelijk mee genomen. Ik heb toen de medewerker weer geroepen en gezegd dat het voor mij best moeilijk is om de producten zelf naar de auto te tillen. Na een afgesnauwde antwoord “ ja je kan de artikelen makkelijk zelf optillen en naar de auto brengen” heb ik de producten opgepakt en wou ik naar de uitgang toe lopen. Waar de bedrijfsleider stond. De bedrijfsleider begon met een hoge en dwingende toon naar mij te praten en zwaaide met z’n handen naar de uitgang “ HUP HUP NAAR BUITEN !!” Dit heeft die een aantal keer herhaalt. Ik herinnerde me dat mijn muntje nog in de karretje zat die ik wel graag terug zou willen hebben. Met alle producten in me hand raakte ik lichtjes in paniek. Ik draaide me terug en vroeg of ik m’n muntje terug kon hebben. Waarna bedrijfsleider nog luider ging roepen dat ik de winkel uit moet en nog steeds mij naar de uitgang aan het zwaaien was. Dit gebeurde allemaal heel erg opdringerig en ik werd als een hond naar buiten gejaagd. Ik moet hierbij zeggen dat ik zelf een buitenlander ben en dit vaker bij mij gebeurt. Ik ben een zieke man van 54 met depressie. Na dat ik dit jaren lang keer op keer heb mee gemaakt, om zo behandeld te worden. Ben ik het meer dan zat. Dit is simpelweg omdat ik niemand iets aan doe en ik niet eens normaal kan winkelen zonder dat ik elke keer moet bang zijn dat ik weer zo behandeld ga worden. Ik had de bedrijfsleider verteld dat ik de volgende dag terug zou komen en z’n baas wou spreken. Zo gezegd zo gedaan. Ik ben de volgende dag terug gegaan en ben op kantoor met de baas gaan praten. Helaas schoot dit ook niks op. De baas nam alles met een korreltje zout en nam mij alles behalve serieus. Na een lange gesprek met de baas en de bedrijfsleider werd alles erger. De baas die praatte tegen me op een uitlachende manier. Hij had een paar kannetjes cola op z’n bureau. Hij keek me aan en zei “ wat zal ik voor je doen…. zal ik je deze cola blikje geven? Of nee nee! Dat is te weinig… zal ik je anders een tegoedbon geven? ” dit is wat voor antwoord ik kreeg van de baas nadat ik met hem een gesprek had over hoe zijn medewerkers mij behandelen. En dit allemaal doe ik voor mijn kinderen en de kinderen van alle andere allochtoonse ouders of mensen met een kleurtje. Wij de oude generatie hebben dit al jaren over ons heen gekregen. Maar ik maak me zorgen om onze kinderen die dit ook moeten mee maken. Voor mij was begrip van de baas al meer dan genoeg geweest. Een tegoedbon of een blikje cola dat is voor mij niet nodig. Een gesprek als twee volwassenen was al teveel gevraagd. Dit is voor mij ook de laatste keer dat ik de praxis binnen kom.

Wanneer de bedrijfsleider en baas begrip tonen en hun excuus aanbieden

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Praxis

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Praxis nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door K.ss