Klacht: Privacy

op 10 februari 2017 over VraagAlex in de categorie Online Gidsen, Zoekdiensten

Bij het doorverbinden van een gesprek naar een 0900-nummer (een dienst van VraagAlex) wordt het gesprek opgenomen. Dat vermeldt VraagAlex zelf – een beetje verstopt – op de eigen site.
Als je belt (doorverbonden wordt) met een bank of uitkeringsinstantie moet je over de telefoon allerlei persoonlijke gegevens verstrekken voordat je telefonisch wordt geholpen.
Dat betekent dat zij via de geluidsopnames van de gesprekken de beschikking hebben over allerlei persoonsgegevens, die gebruikt kunnen worden voor identiteitsfraude. Ik heb het dan over het BSN, persoonsgegevens soms zelf rekeningnummer (afhankelijk van de instantie die je aan de lijn krijgt).
Wat gebeurt er met deze geluidsopnames?
Hoe veilig is de opslag van deze geluidsbestanden?
Hoe lang worden zij bewaard?
Dat wordt allemaal niet vermeld.

Dit zou verboden moeten zijn.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar VraagAlex over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door VraagAlex in behandeling genomen

Bericht van VraagAlex

3 maanden geleden - Hey Germing, Ik ben het ermee eens dat wij in theorie over gegevens kunnen beschikken en dat wij daar zorgvuldig mee om moeten gaan. Vanuit VraagAlex nemen wij gesprekken op voor trainingsdoeleinden wat feitelijk betekent dat wij gesprekken met onze medewerkers na-luisteren. Omdat gesprekken altijd af te luisteren zijn moeten wij de melding van het opnemen plaatsen aan het begin van het gesprek. Onze server is enkel toegankelijk vanuit ons kantoor in Utrecht waardoor de data ook niet via internet te benaderen is. Op deze manier houden wij de data veilig. Opnames worden maandelijks gewist. Is dit voor jou een goede uitleg? Of wil je dat wij nog meer aanpassen? Geniet van het leven! Alexander V. van Dijl Customer Happiness Manager VraagAlex.nl

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat VraagAlex een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

VraagAlex

Heeft op 05 juli 2017 om 13:06 geantwoord

Hey Germing,

Nogmaals dank voor jouw klacht!

Wij hebben geen reactie mogen ontvangen en ronden deze klacht dan ook af. Mocht je alsnog willen reageren, voel je vrij om met ons contact op te nemen. Dat kan via chat, email of natuurlijk via telefoon.

Geniet van het leven!

Alexander V. van Dijl
Customer Happiness Manager
VraagAlex.nl

Alle klachten die gemeld zijn door germing