Klacht: Pakket (verzekerd) ter waarde van 650 Euro kwijt, geen service

Optimal op 25 december 2019 over SendCloud in de categorie Software

DPD haalt via Sendcloud wekelijks pakketten op.
De chauffeur scant de pakketten en brengt deze naar depot.
Op 29-11-2019 zijn er 2 pakketten afgehaald waarvan er maar 1 is bezorgd (en ingescand).

Bij het vermiste pakket is het blijkbaar fout gegaan met inscannen, want Sendcloud claimt dat er nooit een afhaalscan is geweest.
Gelukkig heb ik de beelden van deze dag waar duidelijk is te zien dat er wel 2 pakketten worden afgehaald maar dit is blijkbaar geen bewijs.

Beelden:
https:youtu.beZjApgHzkLq0

Ik wil de waarde van het pakket vergoed hebben.
Onderhand 1000-en pakketten verzonden en vaak genoeg beschadigingen en ellende gehad, nooit wat geclaimd.

Maar dit is toch wel zo'n duidelijke zaak dat ik het gewoon netjes afgehandeld wil hebben.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar SendCloud over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door SendCloud in behandeling genomen

Bericht van SendCloud

1 jaar geleden - Beste Arie, We vinden het heel vervelend om te horen dat het mis is gegaan met je zending. We zijn nogmaals in je case gedoken en hebben ons uiterste best gedaan om via DPD alsnog een vergoeding te krijgen. Zij geven echter aan dat een video niet geldig is als pick-up bewijs, omdat de barcode van het pakket zichtbaar moet zijn. Wanneer er geen barcode zichtbaar is, kan er nooit aangetoond worden dat het om het desbetreffende pakket gaat. Mijn collega Scott verwees eerder al naar een pick-up rapport dat je automatisch kunt genereren via je Sendcloud omgeving. We raden je nogmaals aan dit voor de toekomst te gebruiken. Je kunt daarmee aantonen dat de pakketten inclusief genoemde barcodes zijn aangeleverd aan DPD, door de chauffeur deze te laten tekenen. Op die manier heb je altijd een geldig bewijs en kun je een claim indienen. Dit zijn helaas de voorwaarden die worden gesteld vanuit DPD. Vanuit Sendcloud hebben we geschakeld met DPD, maar die kunnen geen vergoeding geven wanneer er niet wordt voldaan aan de algemene voorwaarden. Daarom kunnen wij op dit gebied niets meer voor je betekenen, hoe graag we ook zouden willen. Hopende op je begrip dat wij ons uiterste best hebben gedaan voor je, maar het aan de vervoerder is om het pakket af te leveren en wanneer dit niet lukt een onderzoek te starten, beoordelen en wanneer terecht een claim uit te keren. --Iris

Reactie van de melder van de klacht Optimal

1 jaar geleden - Het pick-up rapport is enkel iets om je in te dekken, elke vervoerder die aan de deur komt halen doet een afhaalscan en daarmee is het afgedaan, indem met afleveren. Dat is dus ook gebeurd, maar blijkbaar iets fout gegaan, van de 2 pakketten is er maar 1 ingescand. Een hardcopy pickup rapport voor de Chauffeurs om te tekenen is ten eerste uit de tijd en ten tweede zal een chauffeur niet zomaar een handtekening zetten, enkel leuk voor in de voorwaarden. Feit blijft dat er die dag duidelijk zichtbaar 2 paketten opgehaald zijn, waarvan 1 wel een scan heeft gehad en waarmee de pickup dus zichtbaar is. Of de barcode nu leesbaar is of niet, er is een pakket de bus in gegaan welke standaard tot 500 euro is verzekerd.

Bericht van SendCloud

1 jaar geleden - Hi Arie, We begrijpen je frustratie, we vinden het zelf ook erg vervelend. Het pick-up rapport is hier echter juist voor ontwikkeld en lijkt wellicht wat uit de tijd. Maar het helpt deze situaties wel te voorkomen. De afhaalscan zou voldoende moeten zijn, maar om technische redenen kan het helaas toch misgaan. DPD geeft nu aan dat er geen bewijs is dat je pakket met je opgegeven barcode op dat moment met de chauffeur is meegegaan en daardoor kunnen wij niets meer voor je doen. --Iris

Alle klachten die gemeld zijn door Optimal