Klacht: Overboekingsstrategie luchtvaartmaatschappij kan vakantie verknoeien.

op 25 april 2017 over TAP Portugal in de categorie Vliegmaatschappij

We zijn niet het vliegtuig uitgesleurd, er is niet gefilmd met mobiel, maar het gevoel is hetzelfde. Door overboeking TAPportugal is het bye, bye , vakantie.
Wij blijven met grote vraagtekens achter. Hadden we dit kunnen voorkomen? “Nee”, werd op het vliegveld gezegd “De computer kiest uit wie de beste kandidaten hiervoor zijn”. Wanneer ben je de beste kandidaat? Als je geen kinderen mee hebt reizen? Als je voor de heen- en terugreis verschillende vliegmaatschappijen hebt? Maar doet dat wel ter zake?
Hoe kan het dat vliegmaatschappijen (TAPportugal) dit kunnen doen? Is dit hebberigheid van vliegmaatschappij? Mogen vliegmaatschappijen er wel op gokken dat er wat er vrijwilligers zijn die wel willen omboeken? Om ons heen hoorde we een gezin van 4 overleggen om als vrijwilligers aan te melden voor het vergoedingsbedrag en wellicht hadden ze dat gedaan , maar balie geeft aan dat het specifiek om 2 gaat. Doet een vliegmaatschappij echt zijn best om het goed op te lossen? Dit is niet controleerbaar, want misschien was het echt onmogelijk, maar het geeft je als reiziger een slachtoffer gevoel.
De vergoeding die aangeboden werd bij vrijwillige omboeking was precies het bedrag volgens de Europese verordening 2015. Maar de andere passagiers en wij wilden geen vrijwillige omboeking. Dus iemand werd de dupe: en dat waren wij. Onvrijwillig. De vergoeding die ze willen geven is hetzelfde. Maar bij onvrijwillig is er meer leed; is het dan niet logisch om met een betere overtreffende vergoeding te komen?
Ziet de luchtvaartmaatschappij niet wat voor ellende ze verzorgd met deze overboekingsstrategie? Gaat de vliegmaatschappij er gewoon vanuit dat je je vakantie kan vervolgen op een ander moment? Later en dus verkort? Na aan het lijntje te worden gehouden, de telleurstelling bij inchecken, extra vroeg op schiphol zijn ivm de voorspelde drukte, verdriet, de kosten enz? En dat reisdag niet hetzelfde is als een vakantiedag?
Naast de vragen zitten wij nu met het afhandelen van de vakantie. Wij hadden, voor ons doen, best wel wat geld uitgegeven voor deze vakantie. Het kernwoord voor deze vakantie was “relaxed”, en daar hadden we dat geld voor over. Het zonnetje in Portugal missen we. Wij zitten nu in Nederland en zover het mogelijk is, accommodaties en vervoer te annuleren en de kosten te berekenen waar wij mee blijven zitten. Dat woordje “relaxed” is ver weg – weg met het vliegtuig waar wij in hadden moeten zitten en waar wij voor hadden betaald.

Irene

Als TAP Portugal de tickets inclusief creditkaart kosten terug heeft betaald EN De gebruikelijke compensatie (Europese verordening) heeft gestort op rekening EN Al onze onkosten heeft vergoed (terugvliegreis andere maatschappij/ accomodaties/transfer/openbaar vervoer /..) En zoals ik vorig verhaal aangaf - bij onvrijwillige overboeking is meer leed, wat doen jullie (TAP) daar aan..?!

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over TAP Portugal

4 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over TAP Portugal nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door irene56