Klacht: Opel laat klanten in de kou staan

op 10 juli 2019 over Opel in de categorie Automerken

In mijn Opel Corsa van 2015 is standaard door Opel GPS navigatie mogelijk gemaakt door middel van het Intelli-link systeem in samenwerking met een app, Bringgo, ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Engis. Bij de aankoop van mijn Opel Corsa was het aan boord hebben van een GPS-navigatie een doorslaggevend gegeven om voor deze auto te kiezen. Ik heb voor de aankoop een proefrit gemaakt om te zien of ook de GPS aan boord was en werkte. In de latere praktijk bleek deze combinatie van Bringgo app en Intelli-link zeer vaak niet goed te functioneren. Ik vermoed dat dit de reden is dat de app is verdwenen van Playstore en ik heb van Opel vernomen dat die app ook niet meer wordt ondersteund. Dat betekent dat ik geen GPS-navigatie meer aan boord heb in mijn Corsa. Navraag bij Opel leverde alleen een excuus op, maar geen oplossing voor dit probleem. Zoiets als: Sorry dat uw ruitenwisser niet meer werkt, maar wij hebben daar geen oplossing voor….

Feitelijk is de situatie zo dat Opel een auto aanbiedt met GPS-navigatie aan boord, waarvoor zij hebben gekozen voor een bepaald systeem. Zij zijn daardoor verantwoordelijk voor een goede werking van dat systeem. Indien dat systeem niet (meer) werkt, door toedoen van Opel enof haar partner Engis, en daarmee de GPS-navigatie uitvalt, dan heeft Opel de verantwoordelijkheid om GPS-navigatie opnieuw mogelijk te maken. Stel, een ander niet-essentieel onderdeel van de auto, bijvoorbeeld de airco-installatie, werkt niet meer dan mag men van Opel verwachten dat zij dat probleem oplossen en niet alleen sorry zeggen. Dat geldt eveneens onverminderd voor de GPS-navigatie. Het is geen slijtage of anderszins kapot gegaan, nee, de fabrikant heeft ervoor gekozen om het systeem uit te schakelen. Het is alleszins mogelijk om de GPS-navigatie aan boord te herstellen, maar ik vermoed dat Opel het te duur vindt om dit voor de gebruikers van het krakkemikkige Bringgo systeem te doen. Mocht Opel hierbij in gebreke blijven dan laten zij klanten die aanvankelijk vertrouwen hadden in het merk Opel ernstig in de kou staan en die klanten zullen bij een volgende aankoop van een auto niet meer op Opel vertrouwen.
Ik hoop inmiddels op een goede afloop en een bericht te krijgen van Opel dat ze een oplossing voor dit vervelende probleem hebben.

Ik ben tevreden als Opel zorgt dat in mijn Opel Corsa uit 2015 GPS-navigatie weer via het Intelli-link scherm werkt, zoals toen ik de auto kocht, zonder daarvoor een rekening aan mij te presenteren, want zij hebben zelf de mogelijkheid van die navigatie gestopt.

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Opel

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Opel nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Theodewijs