Klacht: Opel Assistance Plus helpt niet!

op 30 juli 2017 over Opel in de categorie Automerken

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Vorige week zaterdag 15 juli reden wij met een Opel Meriva richting Zuid-Frankrijk.
Na 600 km te hebben gereden raakte de motor oververhit, aan de kant van de (snel)weg, 112 gebeld (op aanraden van Opel Assistance Plus). Een monteur was vrij snel ter plaatse, uiteindelijk toch gesleept naar de (Renault) garage van deze monteur. De auto gaf kortsluiting in de airco en er was een specifiek Opel-onderdeel nodig. De dichtstbijzijnde Opel-garage was helaas op zaterdag dicht.
Opel Assistance stelde voor om een hotel in de buurt te nemen tot de auto naar de andere garage kon (op maandag). Voor ons geen optie, we hadden maar een week vakantie, verblijf geboekt in Zuid-Frankrijk en wilde ons reis zo snel mogelijk voortzetten. De Renault-garage bood een oplossing, wij konden een auto bij hun huren, de aardige monteur zou de auto maandag naar de Opel-garage slepen en hem zelfs op vrijdag weer ophalen zodat wij een week later de gehuurde auto weer konden inruilen voor de gemaakte eigen auto. Top. Een en ander bevestigd met Opel Assistance die ons op de hoogte zou houden van het verloop de rest van de week.
Op maandag werd inderdaad bevestigd dat de auto naar de Opel garage was gebracht. Aangezien de monteur van de Renault garage al wist wat er stuk was hadden we er alle vertrouwen in dat de auto gemaakt zou worden. Op woensdag kregen we echter een sms-je dat er nog geen diagnose was gesteld en dus dat de auto ook nog niet gemaakt was, ze zouden ons nog bellen. Dat vonden wij vreemd, de auto stond inmiddels immers al voor de derde dag daar.
Op donderdag vertrokken wij naar onze tweede bestemming in de Gorges du Verdon.
Die ochtend kregen we een zelfde tekstbericht van Opel Assistance, waarbij de strekking wederom was dat ze nog niks wisten maar zouden bellen en dan ons zouden bellen. Op weg naar onze bestemming kregen wij steeds een naarder gevoel, klaarblijkelijk was er niks meer met de auto gedaan dan in de Opel garage neer te zetten. Ondertussen hadden we zelf ook al een paar keer gebeld met Opel Assistance waarbij eigenlijk steeds op hetzelfde neerkwam: ze hadden geen idee, zouden bellen naar de garage, en daarna ons weer bellen… waarna we na (te) lange stiltes zelf maar weer belden om weer geen stap verder te komen… Op de vraag wat we moesten doen als die auto nog niet klaar was werd erg laconiek gereageerd… alsof wij alle tijd hadden en niet op maandag weer op ons werk werden verwacht. Kortom het gevoel werd steeds slechter, inmiddels waren we op onze bestemming en besloten de dag erna alvast naar Beaune te rijden, waar de auto stond, proberen voor sluiting van de Opel garage daar te zijn om dan maar zelf uit te zoeken wat het probleem nu precies was.
Voor vertrek vanuit Gorges du Verdon hebben we zelf gebeld met de Opel garage in Beaune die vertelde ons dat de auto niet te maken was… voilà.. de diagnose… na 1 telefoontje… Weer zelf gebeld met Opel Assistance met deze diagnose… ze wilden toch eerst even zelf bellen met de garage, zouden later terugbellen… zucht….
We zijn zelf maar gaan rijden, en na een halve dag radiostilte wederom zelf gaan bellen met Opel Assistance Plus… ja daar lag wel een briefje dat iemand de garage moest bellen maar dat was nog niet gebeurd…
Wat…?
We hebben het over vrijdagmiddag…
Over een auto die er vanaf maandag stond…
Over een garage die op zaterdag dicht is…
Er zou meteen actie worden ondernomen…. en… we zouden worden teruggebeld…
Ondertussen hadden wij, ons neergelegd bij de situatie, twee vragen: hoe komen wij zelf thuis én hoe komt de auto naar Nederland nu duidelijk was dat ze deze in Frankrijk niet konden (of wilden) maken?
Ons werd verteld dat we openbaar vervoer konden regelen welke betaald zou worden, wel ruim 600 euro per persoon per vliegticket mocht worden uitgegeven… alleen er is daar geen luchthaven…
De auto was echter een ander verhaal, sleepkosten naar Nederland waren voor eigen rekening werd ons mede gedeeld… Wat ik persoonlijk heel heel heel erg vreemd vind aangezien Opel Assistance gefaald heeft in goede communicatie op alle vlakken en wij daar slachtoffer van zijn geworden. Ondertussen bleek namelijk dat de Opel wel te maken was maar door een specifieke monteur maar deze was met vakantie en daarom kon de auto (daar) niet gemaakt worden.
Had Opel Assistance (juist) gecommuniceerd met de garage, misschien een beetje doorgevraagd, we twijfelen zelfs of er überhaupt contact is geweest in de eerste helft van de week, was dat maandag al duidelijk geweest en had er een andere aanpak kunnen komen (andere garage in die buurt) en was de auto gewoon op die zaterdag klaar geweest.
Gebeld met Opel Klantenservice… helemaal een lachertje, deze meneer stelde voor ‘om ons te helpen om de kosten zo laag mogelijk te houden’ de auto toch in Frankrijk te laten maken, wachten tot de monteur terug zou zijn van vakantie, en de auto dan later een keertje op te halen. Alsof 600 km niks is, zomaar even een ritje maken, minimaal met z’n tweeën en twee auto’s, en op een doordeweekse (werk)dag, dus ook nog vrij moeten kunnen krijgen…
Daarna werden we gebeld door een medewerkster van de Opel Assistance die snibbig vertelde dat ze echt iedere dag contact hadden gehad met de Opel garage, lijkt me niet nodig om als hulpverlener mensen die behoorlijk aan het lijntje zijn gehouden en toch netjes zijn gebleven (maar wel vragen zijn blijven stellen) zo af te snauwen uiteindelijk staan wij daar verloren zonder vervoer of oplossingen in Frankrijk te koekeloeren.
Ondertussen net op tijd de Opel garage weten te bereiken, gesproken met de garagehouder die ons vertelde dat de benodigde monteur 25 augustus pas terug zou zijn van vakantie. Alweer informatie die we zelf vrij makkelijk hebben gekregen door ernaar te vragen.
Hiervoor hadden we nogmaals contact met Opel Assistance die ons vertelde dat we met het openbaar vervoer naar huis konden gaan (vergoed) dat de kosten van het slepen voor ons zouden zijn en dat ze nogmaals contact op zouden nemen voor het beste vervolg met de Franse Opel-garage én dat het slepen altijd nog geregeld kon worden, ook vanuit Nederland.
We hebben onze spullen in de Opel gelegd zodat er alleen nog een koffer overbleef en hebben de hele zaterdag in de trein(en) naar Nederland doorgebracht.
Op maandag werden we gebeld door Opel Assistance, dat, omdat we inmiddels thuis waren, hun hulp ophield. Bij Opel Klantenservice werden we wederom niet geholpen, meneer komt met allerlei goedbedoelde adviezen maar regelt niks. Bij de dealer werden we verwezen naar Opel Assistance en waren ze hoogst verbaasd dat wij zelf de sleepkosten moeten betalen.
Inmiddels zijn we een ruime week verder, van het kastje naar de muur gestuurd en uiteindelijk nog verder van huis. Onze auto staat nog in Frankrijk en niet alleen zijn de sleepkosten voor ons maar nu moeten we het ook nog zelf gaan regelen. ‘Hun hulp’ zit erop zeggen ze… alleen vraag ik me steeds af… welke hulp??

Gewenste Oplossing:

Wij zijn tevreden als er door Opel Assistance of Opel Klantenservice geregeld wordt dat de auto naar Nederland wordt gesleept en dat dat of volledig of gedeeltelijk wordt vergoed aangezien wij nu slachtoffer zijn geworden van slechte communicatie van Opel Assistance.

Alle klachten die gemeld zijn door RVS72