Klacht: Op vernederende en onbeschofte wijze Gamma Wormerveer uitgezet

op 20 mei 2020 over Gamma in de categorie Bouwmarkten

In deze coronatijd treffen winkels hun maatregelen om personeel en klanten te beschermen. Natuurlijk is dat een goede zaak, maar het moet niet doorschieten en de grenzen van fatsoen overschrijden.

Op 7 mei jl. gingen mijn man en ik i.v.m. een kleine verbouwing op een rustige middag naar de 15 km verderop gelegen Gamma in Wormerveer. Op de Gamma website staat:

“Bouwmarkt bezoeken? Check de voorraad, shop gericht en kom zoveel mogelijk alleen.”

en

“Dit houdt in dat we je vragen zoveel mogelijk alleen naar onze winkels te komen. Maak geen uitje van een bouwmarkt bezoek en neem niet de hele familie mee.”

Er staat dus niet dat je uitsluitend alleen mag komen. Daarnaast denk ik dat de meeste mensen niet voor de gezelligheid samen naar de Gamma gaan, maar dat alleen doen omdat overleg of hulp nodig is bij de aankoop van iets. Bij de Praxis, Karwei, Ikea en andere grote winkels begrijpen ze dit en kun je met 2 personen de winkel bezoeken, mits ieder een eigen winkelkar heeft i.v.m. de 1,5 meter afstand eis en om het aantal bezoekers in de winkel zo te kunnen maximeren.

Die bewuste middag zijn mijn echtgenoot en ik – evengoed apart van elkaar – naar binnen gegaan, ieder met een eigen boodschappenlijst en eigen winkelkar.
Mijn man twijfelde over een artikel en belde mij om even te komen kijken. Terwijl wij kort stonden te overleggen in een schap waar bovendien niemand anders was, werden wij door een Gamma medewerker “betrapt”. Nadat ik bevestigend had geantwoord op de vraag of wij “bij elkaar hoorden” werd ik gesommeerd de winkel ogenblikkelijk te verlaten. Was ik de buurvrouw zou er dan niets aan de hand zijn geweest?
Verbouwereerd en enigszins in shock heb ik echter gehoor gegeven aan het verzoek en ben naar de uitgang gelopen. Daar werd ik tegemoet getreden door een inmiddels ingeseinde beveiligingsmedewerker van het kaliber “uitsmijter” – gehuld in zwarte kleding, zonnebril en met opgepompte getatoeëerde armen – die mij commandeerde de winkel direct te verlaten. Onder oog van iedereen bij de kassa werd ik zo de zaak uitgebonjourd, nog enkele cynische “vriendelijkheden” nageroepen door de uitsmijter. Een uiterst vernederende ervaring, die mij niet los laat.
De mensen aan wie ik dit voorval vertel zijn vol ongeloof over deze handelswijze, maar je hoort en leest ook dat het anderen is overkomen. Zo heeft journalist Marcel van Roosmalen op 8 mei jl. in zijn column in het NRC geschreven over een soortgelijke ervaring in de Gamma met de titel Nieuw Normaal. Zie https:www.nrc.nlnieuws20200508nieuw-normaal-a3999058
Is dit het Nieuw Normaal van de Gamma? Door Stasi’s en Bokito’s in te zetten om zo de winkeldruk te kunnen beteugelen? Ga zo door dan, want dan blijven de mensen vanzelf weg. Na ruim 30 jaar klant te zijn geweest zal ik hier ook geen voet meer over de drempel zetten.

N.a.v. de gebeurtenis heb ik een klacht via de Gamma website ingediend. Helaas heb ik echter nog altijd geen reactie gehad en vandaar dat ik dit bericht nu op KLACHT.NL plaats.

1) Excuses
2) Eenduidig en uniform deurbeleid opstellen en dit vermelden op de website, zodat klanten en Gamma-medewerkers in alle vestigingen exact weten waar ze aan toe zijn.
3) Medewerkers trainen hoe zij op vriendelijke en fatsoenlijke wijze aan klanten het beleid eventueel kunnen uitleggen.

4 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Gamma

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Gamma nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Frammes