Klacht: ontbinding koopovereenkomst

op 03 september 2018 over Lion Beddenshop in de categorie Beddenketens

Op 20 juli kocht ik via bol.com een dekbed bij u, welke ik op 24 juli ontving. Helaas voldeed het product niet aan mijn verwachtingen en daarom heb ik deze gelijk retour gestuurd. Dit retour is geweigerd op gronde van hygiënische redenen en omdat er gebruikerssporen te zien zouden zijn. Aangezien het dekbed bij mij thuis niet uit de verpakking geweest is en deze gebruikerssporen daarom niet van mij af kunnen komen, heb ik u vanaf 31 juli via verschillende kanalen gevraagd om een oplossing, maar dit blijkt niet mogelijk te zijn. Met deze brief laat ik u weten dat ik daarom de koopovereenkomst ontbind.

Herroepingsrecht.
Volgens de wet heb ik recht op 14 dagen bedenktijd bij een online aankoop. Een uitzondering op deze wet zijn producten die na opening niet terug kunnen worden genomen om hygiënische of gezondheidsrisico’s. Deze producten moeten dan echter wel verzegeld zijn. Bij niet verbroken verzegeling mogen de producten dan ook gewoon retour. Na verbreken van de verzegeling komt het herroepingsrecht pas te vervallen. Wel moet de consument hier vooraf nadrukkelijk op gewezen worden.

De voorwaarden van bol.com artikel 10 uitsluiting herroepingsrecht stellen: “De ondernemer kan de navolgende producten en diensten uitsluiten van het herroepingsrecht, maar alleen als de ondernemer dit duidelijk bij het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.” [Hieronder vallen:] “Verzegelde producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken.”

De voorwaarden van Lion Beddenshop op bol.com stellen: “Producten zoals dekbedden, kussens en matrassen kunnen om hygiënische redenen niet geruildgeretourneerd worden, tenzij er fabricagefouten zijn en deze binnen 14 dagen zijn gemeld.”

Hierboven hebben wij al vastgesteld dat deze uitzondering op het herroepingsrecht om hygiënische redenen alleen wettelijk gelden bij een verzegeling. Het dekbed dat ik ontving was niet verzegeld en valt daarom volgens de wet niet onder deze uitzondering, wat de voorwaarden van Lion Beddenshop teniet doet.

Er is een dekbed met gebruikerssporen naar mij verstuurd.
Volgens de wet heb ik recht op een deugdelijk product. Als het product een gebrek heeft, is de verkoper verplicht om het product kosteloos en binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen. Is dat niet mogelijk? Dan heeft de consument het recht om de overeenkomst te ontbinden. Dit betekent dat de consument niet meer gebonden is aan de overeenkomst en recht heeft op teruggave van het aankoopbedrag.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. Deze regels zijn na te lezen op de website van ACM, www.acm.nlbedenktijd en www.acm.nlgarantie.

Klantnummer: 9008208477
Bestelnummer: 4836377410
Artikelnummer: 8719727005084

Ik verzoek u vriendelijk om mijn openstaande rekening en incassokosten kwijt te schelden en mij per e-mail te laten weten hoe u het product terug wilt ontvangen. Biedt u geen oplossing, dan dien ik hierover een klacht in bij Consuwijzer (het consumentenloket van ACM) en Thuiswinkel Keurmerk. Daarnaast overweeg ik de klacht voor te leggen aan de geschillencommissie. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen.

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Lion Beddenshop nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door SEBOO