Klacht: Ondeugdelijk informatie Schiphol; wir/war aan- en uitvliegroutes

op 02 augustus 2016 over Schiphol in de categorie Luchthavens

Ben eind 2015 verhuisd van Amstelveen naar Purmerend. Het intensieve vliegverkeer boven Amstelveen Buitenveldert heeft mij, ondanks beloftes en toezeggingen Alderstafel, doen besluiten om “rustiger” te wonen in Purmerend Weidevenne. Dit is helaas slechts ten dele gelukt. Vanuitgaande van site http://www.bezoekbas.nl/ Wonen bij Schiphol, zou er slechts sprake zijn van een aantal hoorbare vliegbewegingen per dag op mijn lokatie aan de Amazonelaan. Gemiddeld nog geen 1 startend hoorbare vliegbeweging en ca 5x naderende vliegbewegingen per dag aan de Amazonelaan Purmerend Weidevenne. Als snel bleek dat dit niet klopte.

Ik heb dit vervolgens aangekaart bij Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS) en krijg geen of een heel slecht algemeen antwoord. Heb toen uit nieuwsgierigheid mijn vorig adres in Amstelveen gebruikt en er bleken slechts 23000 van de 35000 vliegbewegingen als hoorbaar aangemerkt te worden. Dit kan niet aangezien alle 35000 vliegtuigen op mijn vorig adres in de laatste nadering zaten voor de Buitenveldertbaan en dus allemaal hoorbaar waren. Schiphol sjoemelt met cijfers en is verre van transparant. Dat maakt het extra moeilijk voor bewoners om goede woonlocaties te spotten.

Daarnaast wordt er sowieso ongelofelijk veel over Purmerend gevlogen (ligt in aan- en uitvliegroutes Schiphol) terwijl er meer omheen gevlogen kan worden. Ook vragen daarover komt er geen of slecht antwoord. Toch werd BAS bezorgd dat ik hen betrapte op onwaarheden in de gepubliceerde cijfers en heeft mij uitgenodigd voor een gesprek, waar ik nog niet op in ben gegaan.

Door de enorme wildgroei van aan en uitvliegroutes, is het nagenoeg onmogelijk om een rustige stek te vinden; wel een paar mogelijkheden.

Strakkere aan- en uitvliegroutes zodat duidelijk is waar men rustiger kan wonen. Nu is elke windrichting voorzien van vliegverkeer; dit moet beter gebundeld en geconcentreerd worden.

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Schiphol

5 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Schiphol nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Leon Eliens