Klacht: onbeschoft personeel bij handbagage controle/ er wordt nergens aangegeven dat de reiziger een wettelijke keuse heeft tussen de airport scanner en handmatige controle

op 12 augustus 2017 over Schiphol in de categorie Luchthavens

Op 8 augustus vloog ik met de KLM service via Schiphol van Amsterdam naar Cape Town South Africa.Na de pascontrole kwam ik bij de handbagage controle. Het viel me meteen op dat er geen bord stond waar vermeld werd dat er een keuse bestaat tussen handmatige controle van het lichaam en de airport scanner. Ook de aanwezige medewerker gaf niet aan dat er een keuse bestaat. De hele inrichting van de ruimte gaf ook niet de indruk van keuse,1) vrijwillig in de airport scanner stappen of 2) je vrijwillig handmatig te laten controleren door een medewerker. Op het moment dat ik aangaf gebruik te willen maken van de wettelijke keuze, zei de aanwezige medewerker:” Weer zo’n passagier die het beter schijnt te weten”. En gaf duidelijk te kennen hoe lastig ik was en dat ik dan wel handmatig door een medewerker zou worden gecontroleerd. Ik gaf aan daar geen problemen mee te hebben. Tijdens de handmatige controle vond de aanwezige medewerker het ook nog eens nodig om informatie, die hij denkelijk geleerd had tijdens zijn cursusje : hoe bedien ik het “foto” apparaat, denkelijk gegeven door een medewerker van de fabrikant, ongevraagd over mij heen te storten. In een manier die nog eens benadrukte hoe dom en niet geinformeerd de reiziger is, hij wist het beter. Pas toen ik hardop en zeer geirriteerd zei niet geintereseerd te zijn in zijn praatjes hield hij morrend op Ik denk dat je voor dit werk niet veel vooropleiding dient te hebben maar dat vind ik geen excuus. Verder, zou u dat willen, kan u een lange lijst van artikelen vinden over de gevaren van airport scanners op Het Net en artikelen over een stastische stijging van CA gevallen bij airport scanner operators in de USA. Ik begrijp dat de fabrikant dit zal ontkennen.

Ik zal tevreden zijn wanneer er duidelijk aangegeven wordt dat er een wettelijke keuse bestaat hoe men gecontroleerd wil worden.
Dat de inrichting van de ruimte uitnodigd om een keuse te maken
Dat medewerker vriendelijk blijven en commentaar op de keuse van de reiziger voor zich houden

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Schiphol

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Schiphol nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Guido Habets