Klacht: NTI komt afspraken niet na

op 22 februari 2013 over NTI in de categorie Opleidingen en cursussen

In oktober/november 2012 heb ik informatie ingewonnen over de cursus exact online. De telefoniste vertelde me dat ze me wel een proefles toe wilde sturen. Ik heb toen aangegeven dat ik dit wel wilde, maar voorlopig niet bezig kon met de cursus omdat ik midden in een verbouwing zat. Dit was geen enkel probleem volgens haar. In december kreeg ik ineens bericht van een incassobureau (via sms) dat ik ineens ruim 400 euro moest betalen(?). Ik heb toen een email naar ze gestuurd en de situatie uitgelegd. Helaas niets van gehoord, alleen maar een dreigende sms. Uit wanhoop heb ik toen maar een email gestuurd met daarin een voorlopige betalingsregeling, want ik ben het hier absoluut niet mee eens. Vandaag weer een dreigende sms en ik heb 50 euro betaald want ik zit niet te wachten op gezeur met een deurwaarder. Ik ben hartstikke boos, want zo ga je niet met mensen om! Woekerrentes en een onmenselijke behandeling.

Ik wil helemaal niet meer met de cursus beginnen want ik wil niets met zo\'n organisatie te maken hebben. Ik wil dus de cursus retourneren.

4 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar NTI over deze klacht.

4 jaren geleden - Ik heb NTI een herinnering gestuurd dat deze klacht nog niet in behandeling is genomen.

4 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door NTI in behandeling genomen

Bericht van

4 jaren geleden - Geachte mevrouw Kappers, Uw inschrijving voor de cursus heeft plaatsgevonden op 10 september 2012. Dit betreft geen proefles maar een inschrijving onder verlengde retourperiode, hetgeen het NTI direct per email aan u bevestigd heeft. Voorwaarde voor gebruik van deze mogelijkheid is het binnen 31 dagen aangetekend en onbeschadigd retour sturen van het studiemateriaal indien u de opleiding niet wenst te volgen. Ook in het pakket materialen bevond zich de bevestiging van deze voorwaarden. Het NTI heeft van u geen studiematerialen retour ontvangen, en derhalve zijn de kosten die in rekening zijn gebracht terecht. Inmiddels heeft inderdaad overdracht aan een incassobureau plaatsgevonden, omdat op de door het NTI toegestuurde betalingsherinneringen telkenmale niet gereageerd is. Met het incassobureau kunt u een betalingsregeling treffen. Indien u over bovenstaanden nog vragen hebt, dan verneem ik dit graag. Vriendelijke groet, Els Beltman, hoofd Klantenservice NTI

Reactie van de melder van de klacht wilmakappers

4 jaren geleden - Ik heb NIB een aantal weken een email gestuurd met het verzoek hier schriftelijk op te reageren. Ik ben namelijk slechthorend en kan geen lange telefoongesprekken voeren. Dit hebben ze niet gedaan. Op een bedrag van tussen de 200,00 en 250,00 euro mag helemaal geen 150,00 euro (ik geloof dat ze zelfs nog meer willen hebben) kosten in rekening gebracht worden, slechts 40,00 euro. Inmiddels weer een dreig sms'je van ze ontvangen en dat stuit me tegen de borst. Ik snap ook werkelijk niet dat u als instelling wilt dat een incassobureau dit doet want op deze manier gaat uw naam ook naar de knoppen. Ik heb helemaal geen zin in dit gezeur en zal de cursus onder protest betalen, maar verwacht wel van u dat u het incassobureau opdracht geeft de rente naar beneden bij te stellen want wettelijk mag er geen woekerrente in rekening gebracht worden. Ik wacht uw schriftelijke reactie of die van het NIB af.

Reactie van de melder van de klacht wilmakappers

4 jaren geleden - Helaas heb ik nog steeds geen schriftelijke reactie van u of het NIB gekregen. Wel heb ik inmiddels een brief gekregen dat er een dagvaarding opgesteld zal worden als ik niet direct betaal. In mijn vorige reactie heb ik al aangegeven dat ik de cursus onder protest zal betalen, maar ik betaal geen woekerrente. Hieronder kunt u lezen hoeveel rente een incassobureau mag rekenen. Commissie Voorwerk heeft een landelijke richtlijn voor incassokosten ontwikkeld. Dat heet Rapport Voorwerk II, waarin vaste normbedragen zijn vastgesteld. Bijvoorbeeld op een bedrag van € 250 mag het incassobureau maximaal € 44,03 aan incassokosten berekenen. Dat komt neer op iets minder dan 18%. Incassobureaus hebben geen wettelijke plicht om deze richtlijn te volgen. Komt de zaak echter voor de rechter, dan bepaalt de rechter conform Rapport Voorwerk II hoeveel incassokosten u moet betalen bovenop de hoofdsom. Als u of het NIB vasthoudt aan de woekerrente dan moet de zaak inderdaad maar voorgelegd worden aan de kantonrechter. Ik verzoek u hierbij nogmaals een schriftelijke reactie te sturen om tot een oplossing te komen.

4 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat NTI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NTI

Heeft op 14 augustus 2017 om 09:09 geantwoord

Beste student. Excuses dat wij nooit meer hebben gereageerd. Klacht.nl was helaas aan de aandacht van NTI ontsnapt. Ik hoop dat alles uiteindelijk is opgelost, zo niet dan horen wij dat uiteraard graag zodat we kunnen kijken wat we alsnog voor u kunnen betekenen. Voor nu een fijne dag! '^LS

Alle klachten die gemeld zijn door wilmakappers