Klacht: Nieuwe keuken ondeugdelijk opgeleverd

op 20 juli 2017 over Mandemakers Keukens in de categorie Keukenleveranciers

Op 12-07-2017 kocht ik bij u een nieuwe keuken, inclusief apparatuur. Helaas voldoen meerdere apparaten en producten niet aan de verwachtingen die ik ervan mag hebben. Via deze weg vraag ik u om een oplossing voor het probleem. Het betreft:

– Het betonnen keukenblad en de plaatsing hiervan
– De ATAG Evolve afzuigkap
– De Siemens CF634AGS1 magnetron
– De Siemens KI86VVF30 koel/vries combinatie
– De Quooker
– En verscheidene andere problemen

Wat is het probleem? Meerdere producten functioneren niet goed:

– Het betonnen keukenblad heeft kleine beschadigingen, verkleuringen, en ligt niet waterpas op de kastjes.
– De ATAG Evolve afzuigkap werkt niet, is beschadigd, hangt scheef en is op de verkeerde hoogte geplaatst.
– Het display van de Siemens CF634AGS1 magnetron werkt soms wel en soms niet. Wanneer het display niet werkt kan de magnetron niet bediend worden. Wanneer de magnetron wél werkt weergeeft het display 4 seconden lang een Siemens logo elke keer dat wij deze willen gebruiken.
– De Siemens KI86VVF30 koel/vries combinatie vertoont lelijke gele strepen aan de binnenkant.
– Het balast van de Quooker slang is onlogisch geïnstalleerd waardoor deze niet terugtrekt in de kraan.
– 1 lade van het keukenblok valt niet goed in het frame en steekt uit.
– Het frontje van de Siemens SN836X12IE vaatwasser is beschadigd. Ik heb begrepen dat deze inmiddels besteld is en vervangen gaat worden. Een levertijd is nog niet bekend.

Het betreft hier een nieuwe keuken welke op 15-07-2017 geplaatst is. Ik heb de keuken nog niet kunnen gebruiken en ik ben van mening dat de keuken niet met deze problemen opgeleverd had mogen worden, gelet op de leeftijd en de aanschafprijs.

Voor de Siemens, ATAG, en Quooker apparatuur heeft u mij doorverwezen naar de respectievelijke fabrikanten voor controle afspraken. Echter, deze kunnen op zijn vroegst in augustus pas langskomen en daarna moet er alsnog gewacht worden op een oplossing. Eer de apparatuur gerepareerd is zijn wij dan minstens 4 weken verder. Een afspraak met uw eigen monteur is vooralsnog niet door u ingepland.

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens de wet heb ik recht op een deugdelijk product. Als het product een gebrek heeft, is de verkoper verplicht om het product kosteloos en binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. Wilt u de regels nalezen? Kijkt u dan op de website van ACM, www.acm.nl, klik op ‘onderwerpen’ en kies vervolgens voor ‘informatie voor ondernemers’.

Ik ben tevreden wanneer:

- De Siemens magnetron zo snel mogelijk vervangen of restitueren.
- De ATAG afzuigkap zo snel mogelijk vervangen of restitueren.
- De Siemens koel/vries-combinatie zo snel mogelijk vervangen of restitueren.
- Er zo snel mogelijk een monteur langs komt om de Quooker correct te installeren.
- Er zo snel mogelijk een monteur langs komt de vaatwasser deur te vervangen.
- Er zo snel mogelijk een monteur langs komt om naar de lade te kijken.
- Er monteur langs komt om naar het keukenblad te kijken en zo snel mogelijk te repareren.

Nogmaals, deze keuken is nog niet eens 1 week oud, maar wij kunnen hem niet in gebruik nemen vanwege de ondeugdelijke producten.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Mandemakers Keukens over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Mandemakers Keukens in behandeling genomen

Bericht van Mandemakers Keukens

1 maand geleden - Beste meneer van de Velde, Wat vervelend om te horen dat u zo ontevreden bent, dat is natuurlijk nooit onze intentie. Wij gaan uw bericht intern bespreken en zullen zsm contact met u opnemen om dit met u te bespreken. Met vriendelijke groet, Lonneke - Webcare Mandemakers Keukens

Reactie van de melder van de klacht Wessel van de Velde

1 maand geleden - Bedankt voor uw reactie. Ik hoop dat we tot een oplossing kunnen komen. Met vriendelijke groet, Wessel van de Velde

Reactie van de melder van de klacht Wessel van de Velde

1 maand geleden - 22-07-2017 Hierbij wil ik nog een extra probleem melden: - De Quooker en de vaatwasser zouden door middel van een energieverdeler aangesloten worden op dezelfde stroomgroep. Nu blijkt dat dit niet het geval is. De Quooker en vaatwasser zitten op verschillende groepen, waardoor de stroomgroep van de Quooker (en andere apparaten) er continu uitklapt. 23-07-2017 - Na inspectie blijkt dat de energieverdeler niet geïnstalleerd is. Deze staat echter wel op de factuur.

Bericht van Mandemakers Keukens

1 maand geleden - Beste meneer van de Velde, Wij hebben notitie gemaakt van uw aanvulling. U verneemt hierover zo snel mogelijk van ons. Met vriendelijke groet, Lonneke - Webcare Mandemakers Keukens

Reactie van de melder van de klacht Wessel van de Velde

1 maand geleden - Geachte heer/mevrouw, Ik zou uiterlijk vandaag een reactie vernemen van Mandemakers. Helaas is er vandaag geen contact met mij opgenomen. Heeft u een misschien een update voor mij? Met vriendelijke groet, Wessel van de Velde

Bericht van Mandemakers Keukens

1 maand geleden - Beste meneer van de Velde, Ik heb dit kortgesloten met mijn collega's van de klantenservice en zij gaan u vanochtend hierover contact met u opnemen. Mocht dit alsnog niet gebeuren laat u het mij dan svp vanmiddag even weten. Met vriendelijke groet, Lonneke - Webcare Mandemakers Keukens

Reactie van de melder van de klacht Wessel van de Velde

1 maand geleden - Geachte heer/mevrouw, Ik heb helaas nog niks vernomen van Mandemakers.

Reactie van de melder van de klacht Wessel van de Velde

1 maand geleden - Geachte heer/mevrouw, Wij hebben vanochtend gesproken met de klantenservice naar aanleiding van het ATAG reparatiebezoek op 01-08-2017. Tijdens het bezoek bleek dat het apparaat niet werkt zoals geadverteerd. Zonder een technisch 'trucje' van de monteur: - maakt de afzuigkap een vervelend schrapend geluid of; - werkt de kap niet. Daar de ATAG kap niet werkt zoals geadverteerd willen wij dat Mandemakers deze zo snel mogelijk komt vervangen (voor een ander model) of restitueert zodat wij het zelf op kunnen lossen. Mandemakers stelt nu echter voor dat ATAG een 2e keer op bezoek komt om het apparataat te bekijken. Een volgende afspraak met ATAG zou op 14-08 pas weer ingepland kunnen worden. Dit zou betekenen dat er een maand na oplevering van de keuken nog steeds geen passende oplossing is. Niet alleen duurt het erg lang, voor elk bezoek moet er ook verlof opgenomen worden, wat ons tijd en geld kost.

Bericht van Mandemakers Keukens

1 maand geleden - Beste meneer van de Velde, Ik zal dit nogmaals kortsluiten met mijn collega's van de klantenservice. Wij komen hier zo spoedig mogelijk weer bij u op terug. Met vriendelijke groet, Lonneke - Webcare Mandemakers Keukens

Bericht van Mandemakers Keukens

1 maand geleden - Beste meneer van de Velde, Wij begrijpen dat het een vervelende situatie is, maar zoals eerder aangegeven dient in dit geval Atag wel de gelegenheid te krijgen om het apparaat te kunnen repareren. Hiervoor is het inderdaad in uw geval noodzakelijk om nogmaals een bezoek te plannen helaas. Met vriendelijke groet, Lonneke - Webcare Mandemakers Keukens

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Mandemakers Keukens een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Mandemakers Keukens

Heeft op 11 augustus 2017 om 13:01 geantwoord

Beste meneer van de Velde,

Van de afdeling klantenservice heb ik vernomen dat uw klacht reeds in behandeling is genomen. Mocht u verder nog vragen hebben dan verzoek u vriendelijk om contact op te nemen met mijn collega's van de klantenservice, zij kunnen u hier verder mee van dienst zijn.

Marjolein - Webcare Mandemakers Keukens

Heeft op 11 augustus 2017 om 15:01 geantwoord

Reactie op de geboden oplossing:

Inmiddels zijn we een maand verder en is enkel het probleem met de energieverdeler opgelost. Alle overige problemen staan nog open. Mandemakers blijft mij verwijzen naar de fabrikant, maar de fabrikant verwijst mij terug naar Mandemakers.

Voorbeeld: Siemens monteur bevestigt dat de koel/vries-combinatie geel uitgeslagen is aan de binnenkant. Verwijst me naar Mandemakers voor vervanging. De klantenservice van Mandemakers verwijst me vervolgens terug naar Siemens, want \"Siemens moet dit oplossen.\"

Ik heb dit apparaat bij Mandemakers aangeschaft, maar die doen er vervolgens alles aan om onder vervanging, restitutie of een andere gepaste oplossing uit te komen. Naar mijn kennis heeft Mandemakers een servicecontract met Siemens en, indien reparatie niet mogelijk is, wordt het apparaat gecrediteerd aan Mandemakers en dient Mandemakers een oplossing te bieden.

Zodoende ga ik pas akkoord met de geboden oplossing zodra alle problemen verholpen zijn.

Alle klachten die gemeld zijn door Wessel van de Velde