Klacht: Module spier en gewrichten / niets vergoeden

op 08 mei 2017 over FBTO in de categorie Verzekering

Ik ben chronisch ziek en ben verzekerd bij FBTO. FBTO heeft mijn verzekering dit jaar verlengt zonder dat ik de nieuwe voorwaardes heb binnen gekregen. Ze zeggen mij dit gemaild te hebben maar na flink spitten ben ik tot se conclusie gekomen dat dit niet het geval is.
Nu is het zo dat ik vanwege mijn ziekte naar de oefentherapeute moet. Maar nu blijkt mijn module spieren en gewrichten niet aan te staan waardoor ik ik niet verzekerd ben. Ze vertelde mij ook dat ze met of zonder de verzekering toch de eerste 20 sessies niet vergoeden tenzij je chronisch ziek ben en dat ben ik. Maar in hun ogen ben je schijnbaar niet zo snel chronisch ziek.
Ik kan nu dus niet naar de therapie omdat ik dit niet kam betalen.

Dat alsnog de module word aangezet, desnoods met terugwerkende kracht.

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar FBTO over deze klacht.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door FBTO in behandeling genomen

5 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat FBTO een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

FBTO

Heeft op 09 mei 2017 om 12:47 geantwoord

Ik begrijp je teleurstelling en je probleem. Je komt tot de ontdekking dat je de module Spieren en Gewrichten niet tijdens het jaar kunt aanzetten. En de behandelingen die je nodig bent kun je niet betalen. De vooraankondiging heb je niet ontvangen. Dit is jammer, maar de vooraankondiging is alleen een herinnering om te kijken hoe je zorgpolis eruit ziet. En je bewust te laten kiezen om een eventuele verandering aan te brengen. Je vraagt ons om toch de module Spieren en Gewrichten aan te zetten.

Wij zetten de module Spieren en Gewrichten niet voor je aan. De voorwaarden over het aanzetten en uitzetten zijn niet veranderd ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2016 kon je de module Spieren en Gewrichten ook niet tijdens het jaar aanzetten. Deze module kan alleen aan het einde van het jaar worden aangezet en gaat in per 1 januari.

Wij bepalen niet of je behandeling op basis van een chronische indicatie is. Je fysiotherapeut beoordeelt dit. Is de indicatie chronisch? Dan krijg je vanaf de 21e behandeling een vergoeding uit je basisverzekering. Dit wordt wel eerste verrekend met je eigen risico.

FBTO Webcare

Heeft op 09 mei 2017 om 13:50 geantwoord

Ik vind dit geen oplossing. Ik kan nu dus niet behandeld worden omdat dit te duur is. Ik stap daarom dit jaar samen met mijn man over naar VGZ.

Bericht van FBTO

5 maanden geleden - Overstappen is een bewuste keuze die iedereen elk jaar weer kan maken. Als jij kiest om volgend jaar naar VGZ te gaan is dat jammer voor FBTO, maar prima voor jou. Jij kiest! Ik wil je er nog wel aan herinneren dat je bij geen enkele verzekeraar modules tijdens het jaar kunt aanzetten. FBTO is daar uniek in. Bij ons kun je 9 van de 11 modules later in het jaar aanzetten. Helaas niet voor de module Spieren en Gewrichten en de module Tand. FBTO Webcare

Reactie van de melder van de klacht Mininel30

5 maanden geleden - Ik ben twee jaar geleden over gestapt naar jullie vanwege de modules. Enkel de module die ik nodig heb die willen jullie niet aanzetten. Ik weet dat ik te laat ben geweest met het opzeggen maar anderzijds hebben jullie mij ook niet geïnformeerd over de voorwaardes van 2017. Een medwewerker van jullie vertelde mij dat jullie mij die hadden toegezonden via de email maar helaas. Deze werd gisteren pas toegestuurd nadat ik julloe telefonisch had gesproken. Jullie zijn ook niet coulant met tegemoet komen van jullie klant. Dit is dan ook de reden dat ik en mijn man willen overstappen naar VGZ.

Bericht van FBTO

5 maanden geleden - Beste Mininel30, Dat je bent overgestapt wegens modules is natuurlijk mooi. En je kan er ook heel veel tijdens het jaar aanzetten. Alleen de module Spieren & Gewrichten helaas niet. Dat kon vorig jaar ook niet. Het is natuurlijk aan jou om een overwogen keuze te maken voor ieder nieuw jaar. En onze website stond/staat vol met informatie over de zorgverzekering. Coulant zijn omdat je na 5 maanden een module aan wilt zetten die bij ons net aan kan tijdens het jaar is wat anders. Als je denkt dat je modules halverwege het jaar aan kan zetten bij andere maatschappijen omdat je dit coulant vindt hoop ik dat je daar dan beter uitkomt. Succes! FBTO Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Mininel30