Klacht: Lenovo game laptop, niet te repareren

op 19 maart 2016 over Mycom in de categorie Internetshops - Computers en accessoires

In december 2012 heb ik bij mycom Alkmaar een game laptop gekocht voor 799 euro. Een geweldige laptop waar ik alles mee kon wat ik wilde! Waar je vanuit mag gaan is dat zo’n laptop minimaal 5 jaar meegaat en 3 jaar garantie sprak mij ook wel aan.

Op 17 juli 2015 heb ik mijn laptop naar mycom gebracht vanwege groene strepen in het scherm. Bij mycom zeiden ze dat het wellicht een kabelbreuk was en dat ze een nieuwe zouden bestellen. Mijn vertrouwen in mycom begon toen al minder te worden, want ze zouden mij op de hoogte houden, iets wat niet gedaan werd. Ik moest steeds zelf informeren en het leek wel alsof ze pas dan weer iets gingen doen; ‘Ja, vandaag of morgen ga ik ernaar kijken’. Was dat toevallig of hebben ze er niet meer aan gedacht? Dat vroeg ik mij echt af.

Na ongeveer een maand(!) kwamen ze erachter dat het misschien toch niet aan de kabel lag (goh…). Ze hadden meerdere kabels geprobeerd. Dat het iets langer duurt omdat je een bepaalde kabel moet bestellen kan ik begrijpen, maar een maand?! Maar goed, de volgende stap was mijn laptop opsturen naar Lenovo, de fabrikant. Het kon een maand duren werd mij verteld. Het duurde me allemaal eigenlijk al veel te lang, maar omdat ik toch garantie had en mijn laptop toch graag gerepareerd terug wilde hebben, maakte ik me niet zo druk erover.

Op een gegeven moment was mycom opeens failliet. Voor mij betekende dat dat mijn garantie zou vervallen. Wat ik zou krijgen was 14% korting op een nieuwe laptop of op de reparatiekosten. Die 14% was gebaseerd op de 5 maanden dat ik nog garantie had. Als derde optie kon ik wachten op het moment dat de nieuwe eigenaar de garantie zou overnemen. Wat mij betreft zou dat gewoon verplicht moeten zijn, maar ja… De derde optie ging ik mee akkoord, maar ik heb weer ontzettend lang moeten wachten. Ook kreeg ik nooit iets te horen, zelfs geen ‘sorry’. Ik ben dus af en toe weer langs geweest om te vragen naar de vorderingen. Is het nou echt zo moeilijk om je klanten even wat te laten weten? Desnoods alleen met een mailtje.
Gelukkig kon ik wel een laptop lenen. Klinkt als een opstijgend vliegtuig en loopt zelfs vast met Word, maar ik kon tenminste weer iets.

Inmiddels is het maart en ben ik dus al 8 maanden mijn laptop kwijt. Ze waren eindelijk bezig met de reparatie en nu heb ik te horen gekregen dat mijn laptop is afgewezen voor reparatie. Eerder werd mij verteld dat het de videokaart was die niet goed meer was, maar nu werd mij verteld dat er meer onderdelen niet meer goed waren en dat die waarschijnlijk aangetast zijn door hitte. Bepaalde onderdelen zijn niet meer te krijgen en dus kan m’n laptop niet gerepareerd worden.

Aangezien mijn laptop in reparatie was, leek het mij dat ik dus gewoon garantie heb. Zover ik weet hoor ik, nu mijn laptop niet gerepareerd kan worden volgens mycom, toch iets te krijgen: een vergelijkbare laptop. Ik kreeg een aantal opties te horen: 14% korting op een nieuwe laptop of 14% contant van de overgebleven garantiemaanden. Als derde optie hadden ze misschien een ultrabook voor me die op dat moment vast gesoldeerd werd. Dit werd mij verteld: ‘Er zit ook een i5 processor in. De videokaart is natuurlijk niet zo goed als je oude. En de laptop is dunner dan je oude, vanwege de videokaart.’ Een i5 processor wil nog niet zeggen dat het net zo’n goede i5 processor is als die ik had, en met die videokaart kan ik niet zoveel omdat die totaal niet vergelijkbaar is. Mij een dunnere laptop aanbieden is prima, maar als dit ten koste gaat van een goede videokaart slaat het nergens op. De ultrabook kon overigens niet doorgaan en dus kan ik alleen voor die 14% kiezen. Wat heb ik daar nou aan? Ik heb toch gewoon garantie?

Conclusie: Ik ben zeer ontevreden over de service. Ze laten mij wachten en ik moet zelf steeds contact opnemen. Wat mij aangeboden wordt is totaal niet te vergelijken met wat ik had en met die 14% voel ik mij niet serieus genomen aangezien het maar 111,86 euro is.

Wanneer ik tevreden ben:
Ik wil een game laptop die minstens net zo goed is, een vergelijkbaar product dus met dezelfde of wellicht betere specificaties. De laptop zou minstens 5 jaar moeten meegaan en dat was nu maar 2,5 jaar. Daarom zou ik met 400 euro restwaarde ook akkoord willen gaan.

Mycom wil ik adviseren meer klantgericht te werk te gaan, ook als je failliet gaat moet je communiceren met je klanten. Ik zou excuses wel op prijs stellen.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Mycom over deze klacht.

Bericht van Mycom

1 jaar geleden - Beste meneer Feldberg, Omdat je deze klacht ook per email hebt geventileerd, zullen wij deze daar verder in behandeling nemen. Met vriendelijke groet, MyCom Webcare

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Mycom in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Mycom een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Mycom

Heeft op 12 juli 2017 om 13:56 geantwoord

Alle klachten die gemeld zijn door ThijsFeldberg