Klacht: Kosten trekken kies niet vergoed

op 31 mei 2019 over Ditzo in de categorie Verzekering

Dinsdag 21 mei had ik een spoedafspraak bij de tandarts. Bij het eten van een appel(snoep verstandig, eet een appel) was er iets kapot gegaan bij een van mijn kiezen. Na foto en verdoving bleek pas bij uitboren wat er werkelijk aan de hand was. De kies was gescheurd en verloren en moest verwijderd worden. De tandarts wilde mij doorsturen naar de kaakchirurg en dat zou betekenen circa 2 weken door lopen met deze gescheurde en uitgeboorde en pijnlijke kies. De tandarts zag aan mijn gezicht dat ik daar niet blij van werd en stelde voor om de kies zelf te trekken. Dit was voor mij een fijne oplossing want de verdoving zat er toch al in en ik hoefde niet 2 weken te wachten. Bovendien scheelt dit ook in de zorgkosten omdat ik niet alsnog naar de kaakchirurg zou hoeven.
Normaal gesproken wordt het trekken van een kies vergoed uit de basisverzekering, maar alleen als dit gedaan wordt door de kaakchirurg. Dat valt te billijken. Echter in dit specifieke geval had dit dus betekent dat ik twee weken door had moeten lopen, voordat ik geholpen kon worden. Het is dan wel uiterst kinderachtig als Ditzo zich hardnekkig verschuild achter het feit dat het trekken van de kies door de tandarts is gedaan en niet door de kaakchirurg en dat daarom de behandeling niet vergoed kan worden. Dit voelt gewoon niet goed, ondanks dat Ditzo conform de voorwaarden wel in haar recht staat. Zo krom is blijkbaar ons zorgstelsel in Nederland geworden.

Tevreden ben ik als nog eens kritisch naar dit soort zaken wordt gekeken en de regelgeving omtrent dit soort zaken ruimte zou bieden voor uitzonderingsgevallen om acute hulp te kunnen verlenen. Het gaat mij uiteindelijk echt niet om die 80 euro, maar om de bureaucratische en in mijn ogen ondeugdelijke reacties van Ditzo en de onderliggende regelgeving. Desalniettemin zou het Ditzo sieren om hier nog eens goed naar te kijken.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ditzo over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Ditzo in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ditzo een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ditzo

Heeft op 22 juli 2019 om 15:13 geantwoord

Halverwege juni 2019 hebben wij u gebeld en uw voicemail ingesproken. Ook per e-mail hebben wij u laten weten dat u niet voor mondzorg verzekerd bent. Hierdoor is er helaas geen recht op vergoeding. In het geval van een ongeval kunt u wel gebruik maken van de pechvogelhulp. Wij hebben u hier ook uitleg over gegeven. Hierop hebben wij de klacht gesloten. Vriendelijke groet, Ditzo

Alle klachten die gemeld zijn door [email protected]