Klacht: Kleuren niet levensecht en print te donker

op 22 februari 2020 over Albelli in de categorie Fotoservice

Na verschillende fotoboeken besteld te hebben bij Albelli zonder al te veel problemen, is de laatste een ware calvarietocht gebleken.
Ik ben ondertussen de trotse bezitter van 4 boeken van dezelfde slechte kwaliteit. De eerste keer betrof het volgens hen een printfout. Bij de tweede versie zou het mijn schuld zijn omdat ik het aangedurfd om sommige van mijn foto’s te bewerken ( iets wat ik altijd doe en vroeger geen probleem was ) Waarom niet bewerkte foto’s eveneens dit euvel vertoonden is minder duidelijk. Daarom moest ik het optimaliseren van de foto’s ( iets wat Albelli standaard aanbeveelt ?) in hun programma afzetten voor een derde poging.
Omdat dit hetzelfde ( slechte ) resultaat oplevert, stel Albelli voor om mijn geld terug te geven en de albums te retourneren of ze te behouden en een korting van 25% te krijgen op de aankoopprijs. Dit is geen oplossing ( 2 maand werk aan een fotoboek van 116 pagina’s van een dure reis die we niet zomaar over kunnen doen zonder goed eindproduct ) en daarom stellen ze voor om nogmaals het album af te drukken met een extra controle door hun productieteam.
Dit is net als de andere 3 te donker afgeprint en vooral het rood en blauw zijn niet levensecht. Hun oplossing? Of ik de optimalisatie wil afzetten, dan sturen ze me een nieuw boek. Oh, dat had ik al tweemaal gedaan. Ok, alles terugsturen dan en dan gaan ze uitkijken naar een andere oplossing ( welke? ) en eventueel de oorzaak achterhalen.
Dus op het eind heb ik nu 3 maand verder nog steeds geen mooi fotoboek waarvoor ik betaald heb en vragen ze om alles terug te sturen met vage beloften over een afdoende oplossing.

Ik wil gewoon een fotoboek van goede kwaliteit zoals voorheen. Indien dat niet mogelijk is, dan wens ik een compensatie voor al het vruchteloze werk.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Albelli over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Albelli in behandeling genomen

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Albelli een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Albelli

Heeft op 06 maart 2020 om 09:36 geantwoord

Beste meneer Dietvorst,

Allereerst vinden wij het vervelend te vernemen dat het niet lukt om u te voorzien van een fotoboek waar u tevreden over kunt zijn. We kunnen ons goed voorstellen dat er veel tijd zit in het maken van een soortgelijk album en dat u uitkijkt naar een goed resultaat.

Inmiddels zijn er verschillende opties geboden, zoals: een herdruk en het opnieuw afdrukken van het fotoboekbestand zonder optimalisatie van de foto's (Reupload). Helaas mocht dit niet het probleem oplossen.

Omdat wij er nog steeds naar streven om u te voorzien van een goed exemplaar, hebben wij u aangeboden om de boeken retour te sturen zodat wij intern een onderzoek kunnen starten. In het geval u dit niet wenst, kunnen wij 25% van het aankoopbedrag terugstorten op uw rekening en kunt u alle boeken behouden.

Wij hebben u een e-mail gestuurd met meer informatie omtrent de oplossing en compensatie.

albelli

Heeft op 14 maart 2020 om 10:38 geantwoord

Dit is eerder een standaard mail zonder een echte oplossing aan te bieden. Geld terug (of een gedeelte ) is voor mij niet afdoende. Ik wil graag weten waarom het in het verleden wel lukte en nu niet meer. Het feit blijft dat ondanks hun zogenaamde oplossingen ik nu achterblijf met 4 fotoboeken waarvan de kleuren niet levensecht en donkere afdrukkwaliteit identiek zijn. ( in tegenstelling met albums uit het verleden ) In de mail die ze naar mij stuurden, geven ze nu weer een andere mogelijke reden op waardoor ze niet de beloofde kwaliteit kunnen leveren. ( zie bijgevoegde eindconclusie : Omdat wij binnen deze situatie al alle mogelijke opties hebben geboden en wij ook nu nog graag het probleem voor u willen onderzoeken, kunnen wij u niet op een andere manier tegemoet komen.

Ten slotte vernemen we graag van u in welk kleurprofiel u het fotoboek heeft aangeleverd. Betreft dit een CMYK-kleurprofiel of een sRGB-kleurprofiel? Onze printers in onze productiefaciliteit kunnen namelijk alleen in een sRGB-kleurprofiel afdrukken )
Dit doet volgens mij niet ter zake want bij meerdere andere bestelde fotoboeken was dit nooit een probleem en was de afdrukkwaliteit wel naar behoren.
Kortom, Albelli wil laten uitschijnen dat ze de klacht opgelost hebben, maar ik blijf achter als een zeer ontevreden klant en mijn vertrouwen in Albelli is volledig verdwenen.

Alle klachten die gemeld zijn door JapWR