Klacht: Klacht over telefoongids on line

op 16 januari 2014 over ondernemersgids in de categorie Media

Vandaag een telefoontje van Philip Kooistra van Telefoongids On Line. Ik zou een jaar lang gratis een vermelding in de telefoongids hebben gehad, en deze vermelding zou (uiteraard tegen betaling: naar later bleek 495 euro per jaar!) automatisch verlengd worden als ik niet uiterlijke vandaag, 16 januari, aangaf dat ik dat niet wilde. Ik zou hierover in oktober 2013 al een brief hebben ontvangen. Dit was niet het geval, maar Kooistra bood aan dan per mail een formulier toe te sturen, waarop ik me alsnog kon afmelden. Dit gebeurde, maar het zogenaamde afmeldingsformulier bleek juist een orderbevestiging te zijn! Kooistra zei er voor hij het formulier verstuurde al bij dat ik er een regel in moest wegkruisen waarin stond dat ik mijn vermelding wilde voortzetten (anders ging er soms nog wel eens iets mis, zoals hij zei), maar op het formulier viel niets in te vullen of weg te kruisen: als ik op een vak klikte, gebeurde er niets. Opnieuw wist Kooistra raad: dan moest ik het formulier uitprinten, invullen en naar hem toesturen. Omdat op het formulier geen adresgegevens stonden vermeld, heb ik daar per e-mail om verzocht. Kooistra belde terug: nee, de bedoeling was dat ik het formulier uitprintte, invulde, inscande en dan alsnog naar hem mailde, anders zou het, omdat dit de laatste dag was dat ik me kon afmelden, niet op tijd aankomen. Ik gaf aan dat ik deze gang van zaken erg omslachtig vond, en merkte op dat ik inmiddels in mijn mail ook al had aangegeven dat ik geen prijs stelde op verdere vermelding. Nee, zo ging dat niet. Ik moest het via het formulier doen, en het was mijn probleem als dat op deze manier erg lastig was. Het was al een hele service dat ik erop attent werd gemaakt dat ik me eventueel moest afmelden, dat was Telefoon On Line helemaal niet verplicht. Bovendien had ik ook zelf kunnen weten dat ik dat moest doen, want dat was me verteld toen mij de gratis vermelding werd aangeboden. Ik voerde aan dat ik nooit van mijn leven akkoord zou gaan met een gratis vermelding als ik hoge kosten tegemoet kon zien als ik die vermelding niet zelf op tijd ongedaan maakte, maar volgens Philip Kooistra was het gesprek waarin me dat was verteld opgenomen. Mijn opmerking dat dan waarschijnlijk ook ons gesprek van vandaag zou worden opgenomen, en dat ik daarin duidelijk te kennen had gegeven dat ik van verdere vermelding afzag, deed hij af met dezelfde redenering: afmelding kon alleen via het formulier en niet anders.

Inmiddels heb ik het formulier alsnog per fax verstuurd en ik ga ervan uit dat de zaak nu in orde is. Maar ik heb wel een vieze smaak in mijn mond van de manier waarop dit is gegaan. Ik vind dit soort agressieve verkoopmethoden verwerpelijk en ik zou tegen iedereen die dit leest willen zeggen: laat je niet verleiden tot zogenaamde gratis vermelding in Telefoongids On Line, want voor je het weet zit je vast aan een gepeperde rekening voor het jaar erna!

In elk geval wil ik geen cent voor een door mij niet gewenste vermelding in Telefoon On Line. Daarnaast vind ik dat Telefoon On Line moet stoppen met haar agressieve manier om mensen/bedrijven voor haar diensten te strikken.

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over ondernemersgids

3 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over ondernemersgids nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Karin Breuker