Klacht: Klacht over bezorging keukeneiland Ikea

op 01 juli 2017 over IKEA in de categorie Woonwarenhuizen

IKEA klacht (1)

Op 24 mei j.l. bestelden wij bij IKEA Duivendrecht een mooi keukeneiland. Het was niet goedkoop maar het leek een prachtig meubelstuk voor ons nieuwe appartement.
We gaven naam en adresgegevens op bij de medewerker die ons had geholpen en alles vervolgens invoerde in de computer, waarbij we vermeldden dat het om een nieuwbouw adres ging.

Omdat het keukeneiland op maat moest worden gemaakt ging daar enige tijd overheen.
We kregen de datum door dat het pakket bezorgd zou worden op vrijdag 16 juni tussen
12.00 en 16.00 uur.

Die woensdag ervoor, 14 juni om 7.05, ontvingen we een sms met de volgende tekst: ‘de order met nummer 853940421 wordt op 16-06-2017 bezorgd tussen 12.00 en 16.00. We raden je aan om in het geboekte tijdsblok thuis te zijn.’

Voor deze dag namen we een middag vrij en huurden we een klusjesman om het eiland te monteren en in elkaar te zetten. We wonen nog niet in het appartement maar zorgden ervoor dat we er ruim op tijd waren.

Om 16.30 uur belden we naar de IKEA klantenservice om te vragen waar ze bleven. Ikea heeft de order er op nagekeken en verzekerde ons dat de bezorgers al in Amsterdam waren.

Om 17.30 uur evenwel, werd ik gebeld door de bezorger dat het geboekte adres Bercylaan 277 met een ‘s’ stond geschreven i.p.v. met een ‘c’. (terwijl wij het adres duidelijk gespeld hadden)

En omdat ze volgens de navigatie nog 20 minuten nodig zouden hebben ons adres te bereiken – het was inmiddels 17.30 uur- wilden ze het niet meer bezorgen!

Wij benadrukten daarop dat we al meer dat 5,5 uur op hen wachtten, een middag vrij hadden genomen, een klusjesman hadden ingehuurd etc. We benadrukten dat we het echt die dag nog wilden ontvangen.

Vervolgens namen de bezorgers contact op met Ikea die ons een kwartier later terugbelden met de mededeling dat ze het nog geprobeerd hadden maar dat het niet gelukt was de bezorgers het meubelstuk te laten bezorgen.

Onder protest moest er een nieuwe afspraak worden gemaakt voor zaterdag 24 juni. Een andere datum bleek niet mogelijk. Omdat wij 24 juni de verhuizing hebben gepland is dit voor ons onmogelijk. Bovendien hadden we gepland dat het keukeneiland er al ruim zou staan voordat er verhuisd zou worden.

Resultaat van deze dag:
– dagdeel vrijgenomen voor niks
– klusjesman ingehuurd om een keukeneiland te monteren dat niet
bezorgd werd
– planning omver gegooid want we wilden het hebben staan voor de
verhuizing
– frustratie en verbijstering door de behandeling
– niet een ‘snelle’ datum in het begin van de week ‘aangeboden’
krijgen (omdat er al zoveel is misgegaan) maar onder protest een
datum opgedrongen krijgen die bestemd is voor de verhuizing

Als klant zijn wij bijzonder coulant geweest in onze opstelling. Ook al zou het afgelopen zaterdag veel te laat (en ver na het gestelde tijdsblok) alsnog bezorgd zijn, dan was deze brief niet geschreven.

Maar de geschetste behandeling, incl. het opgedrongen krijgen van een datum die ons niet uitkomt, stuurt niet alleen onze planning in de war maar wekt ook grote frustratie.

IKEA klacht vervolg (2)

Op 17 juni ontving u onze klacht per mail en op 18 juni bezochten we de klantenservicedesk van Ikea Duivendrecht.

Degene die ons hielp had zelf onze binnengekomen klacht gelezen en verzekerde ons dat men bezig was met een antwoord waarin een financiële compensatie zou worden voorgesteld.
Het alsnog snel bezorgen van onze aankoop behoorde niet tot de mogelijkheden en zou op zijn vroegst kunnen op 24 juni, de dag van onze verhuizing. De datum werd dus vastgesteld op maandag 26 juni, 10 dagen na de oorspronkelijk afgesproken datum.

Inmiddels is het 26 juni en nog steeds hebben wij geen bericht ontvangen. Bij een dergelijke fout verwacht je op zijn minst een snelle reactie met excuus en een voorstel tot compensatie.

Graag horen wij per omgaande van u hoe de kosten en het ongemak gecompenseerd worden.

De situatie nogmaals samengevat:
– dagdeel vrijgenomen voor niks
– klusjesman ingehuurd om een keukeneiland te monteren dat niet
bezorgd werd.Hij is vertrokken om 17.30 uur, op het moment dat de
bezorging liet weten 20 min. van ons adres af te zitten maar
definitief niet meer te willen bezorgen.
– planning omver gegooid want we wilden het hebben staan voor de
verhuizing
– frustratie en verbijstering door de behandeling tot nu toe
– niet een ‘snelle’ datum in het begin van de week ‘aangeboden’
krijgen (omdat er al zoveel was misgegaan) maar onder protest
een datum opgedrongen krijgen die bestemd was voor de
verhuizing. Inmiddels is de datum gesteld op vandaag, maandag
26 juni, 2 dg na onze verhuizing.
– Na 10 dg nog geen reactie van Ikea

In afwachting op uw antwoord,

Betreft: Ikea klacht vervolg (3)

Op maandag 26 juni wordt 10 dagen na de afgesproken datum het keukeneiland geleverd.
Het was op maat gemaakt, maar al gauw blijkt dat de afdekbladen te breed zijn.

Behalve een ontvangstbevestiging van de voorgaande klacht hebben we tot nu toe, 17 dagen na onze klacht, niets van Ikea vernomen. Geen excuses en geen verrekening bij de bezorging zoals de mevrouw bij de servicebalie suggereerde dat waarschijnlijk zou gebeuren.

Wij zijn tevreden als er:

1 een redelijke financiële compensatie krijgen op de aankoopprijs

2 een financiële vergoeding krijgen voor de kosten van het nemen van
een vrije middag en de kosten voor het inhuren
van een professionele klusjesman(35 euro per uur) voor het
installeren van het keukeneiland dat niet werd
geleverd maar wat pas om 17.30 uur duidelijk werd.

3 de kosten voor de te brede afdekplaten (niet op maat)

4 een beleefd antwoord met excuses en een goede afhandeling

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over IKEA

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over IKEA nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door TinoPat