Klacht: Kassa mevrouw gedraagt zich intimiderend en noemt klant idioot

ZNIJ op 17 december 2021 over Lidl in de categorie Supermarkten

Plaats: Lidl Selwerd, Eikenlaan 19-27, 9741EH, Groningen
Datum: dinsdag 14e december 2021, 11:53 (tijdstip op kassabon, kassa 2)

Ik was afgelopen dinsdag 14 december 2021 in het filiaal Lidl Selwerd, Eikenlaan, Groningen bij Kassa 2, volgens de kassabon om 11:53.

Terwijl ik daar stond om af te rekenen had er een vervelend incident plaats.
De kassa mevrouw sprak mij met een luide toon aan: “Mevrouw, kunt u de bak terugzetten?”.

Vervolgens kijk ik naar de plek waar die bak dan heen moet worden geplaatst, maar er is geen ruimte voor mij om daar te passeren. Een stel (ik neem het aan) klanten die achter mij in de rij staan zijn bezig spullen op de loopband te leggen. Zij staan erg breed en naast elkaar en dus kan ik er niet langs.
Ik ben daarna aan het denken, hoe kan ik deze bak terugzetten in deze situatie.
Trouwens, normaal gesproken doe ik altijd de grijze bak in de behorende plek, maar deze keer niet; een van de redenen kan zijn dat de vorige klant dat misschien ook niet heeft gedaan, dus ik volg dat automatisch (weet niet precies, want ik heb daar niet bewust opgelet).

Voordat ik het weet komt de kassa mevrouw weer met dezelfde zin en zegt met nog luidere en duidelijk boze stem en blik, Mevrouw, kunt u de bak terugzetten?. Ze kijkt mij daarbij zeer boos aan. Ik als klant zie er geen ruimte om terug te lopen, maar zag wel een bak buiten de kassa staan, en zet die van mij daar ook neer, en kijk ik verder wat ik kan doen wanneer de boodschappen zijn gescand (Zij scant tot nu toe nog niks).

Tot mijn verbazing stond de kassa mevrouw hierna met een ruk op een bijt op commanderende wijze mij toe, Je luistert niet naar mij.

Door deze herhaalde agressieve benadering wordt ik uiteindelijk geïrriteerd en maakte bezwaar. Daarbij vroeg ik haar of ze niet kan zien dat ik in de rij nergens heen kan en dat er duidelijk geen ruimte is (om die bak helemaal naar het einde terug te brengen). En ik voegde verder toe: “Je attitude is altijd zo slecht”.
De kassa mevrouw vroeg daarop: “Wat zei je?”
Daarop legde ik uit verder wat betreft haar attitude, “Je bent altijd boos en heeft een boos stemmetje; dit is niet eerste keer dat we met elkaar gesproken hebben”.

Als antwoord zegt de kassa mevrouw verder nog iets met relatieve lagere stem maar het eindigt wel met het luidere woord: “Idioot”.

Ik als klant ben nu zo verbaast dat zij in zowel lichamelijke en mondeling taal zo boos kan zijn wegens een simpele boodschappen-bak (de grijze bak) en dat zij ook nog een klant voor haar neus bij de kassa en met een rij wachtenden voor ‘idioot’ uitmaakt. Hierop vroeg ik haar dus: Wat zei je?
Daarop herhaald de kassa mevrouw heel duidelijk en luid: “Idioot”.

In ieder geval heb ik daarna afgerekend maar weer tot mijn verbazing kreeg ik terwijl ik naar de uitgang liep nog op een raar toontje nagegooid: “Doeiii”!

Even nog voor de verdere uitleg: zoals gezegd was dit niet de eerste keer dat ik door haar werd benaderd. Eerder was ik bij de zelfscan al eens (naar bleek automatisch door de computer) geselecteerd voor een zogenaamde steekproef.
Ik was mij toen helemaal niet bewust hoe dat allemaal werkte, dus toen de computer van die zelfscan ermee stopte en mij mededeelde dat er medewerker onderweg was, dacht ik, ha fijn: ik wil namelijk toch graag iets vragen over een item.
Toen dit zelfde personeelslid dus aan kwam lopen (toen wist ik niet dat de intentie van de medewerker is om de steekproef te faciliteren) stelde ik haar meteen mijn vraag.
Echter, in plaats van in te gaan op mijn vraag zei zij op strenge toon tegen mij “Mevrouw, steekproef”.
Ook toen vond ik dat ze er nogal een negatieve uitstraling op na hield. En aangezien ze geen enkele beleefdheidsvormen gebruikte en ook niet in eerste instantie op mijn vraag inging voelde ik mij nogal in de hoek gezet. Het was niet een prettige ervaring en het voelde nogal bestraffend aan.
Ik mag daarbij zeggen dat ik later meermalen steekproeven heb gehad bij de zelfscan maar dat de andere personeelsleden allemaal erg vriendelijk en beleefd waren waardoor ik mij veel beter gevoel krijg.

Mijn conclusie met dit alles is dat deze kassa mevrouw nogal egoïstisch in haar handelen over komt. Ze is niet zozeer klantgericht maar het lijkt alsof ze haar gezag wil doen gelden.
Nadat ik thuis overlegd had zei mijn man ook dat hij een nogal ongezellige kassa ervaring met haar had maar volstrekt niet met het andere personeel.
Een paar kennissen hebben hetzelfde soort ervaring. Dat wil zeggen, ze zeiden dat ze haar nooit hebben zien glimlachen, en dat ze wel vaak met een erg streng kijkend gezicht en strenge stem daar zit.

De reden waarom ik een klacht indien is dat ik denk dat klanten een betere meer professionele benadering verwachten. Zoals vermeld lukt dat andere werknemers heel goed. Misschien dat deze persoon niet geschikt is voor een klantgerichte functie. Of misschien moet er opnieuw training plaats vinden.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Lidl over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Lidl in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Lidl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Lidl

Heeft op 17 december 2021 om 08:59 geantwoord

Alle klachten die gemeld zijn door ZNIJ