Klacht: Jarenlange problemen met Combinair

op 19 februari 2018 over Itho daalderop in de categorie Verwarmingsbedrijven

Wij wonen sinds 2008 in onze woning die beschikt over een nieuwe Combinair. In de zomer 2017 ging de Combinair stuk. Daalerop heeft deze voor 700 euro gerepareerd. Normaal is het gebruikelijk dat er een nieuwe ketel komt bij deze hoge reparatiebedragen maar de Combinair is zo duur (5000 euro destijds) dat we dit voor lief moesten nemen. Sindsdien zijn de problemen echter nooit opgelost omdat de woning onvoldoende opwarmde. Romijnders heeft uiteindelijk in november 2017 moeten vaststellen dat ook het warmtepompdeel niet meer functioneert door een lekkage in de warmtewisselaar. Kosten 1500 euro excl. arbeidsloon. Omdat ons gasverbruik al jaren veel hoger is dan voorheen is zeer aannemelijk dat door onvoldoende koudemiddel de warmtepomp al jaren onvoldoende hoge persluchttemperatuur genereert. Het systeem blijft kennelijk echter zonder foutmelding (zonder enige warmteopbrengst maar wel hoog electraverbruik) doorwerken totdat alle koudemiddel eruit is. Uiteraard is dit een manco in het ontwerp van de ketel. De problemen met de warmtepomp hadden echter al in de zomer van 2017 door Daalderop vastgesteld kunnen worden maar men heeft nagelaten de werking van het volledige systeem te checken na de reparatie van 700 euro aan het branderdeel. Als dit namelijk destijds aan het licht was gekomen, is de vraag of de dure reparatie nog zinvol was geweest. Afgezien hiervan is het natuurlijk te bizar voor woorden dat een systeem dat 5000 euro kost binnen 8 wordt geconfronteerd met een reparatie van naar schatting 2500 euro. Feitelijk is het systeem dan economisch gezien al total loss. Daarnaast geeft Daalderop in haar garantie aan dat er een verlengde garantie op de warmtewisselaar geldt van 15 jaar. Het systeem kent echter 3 warmtewisselaars. 2 in de ketel en 1 in de warmtepomp. Op welke van drie men vervolgens garantie geeft is onduidelijk. Na vele telefoontjes en mails via Romjnders, geeft Daalderop nergens gehoor aan en wuift men alle aansprakelijkheid en garantie van de hand. Ook ben ik absoluut niet te spreken over de onbeschoftheid waarmee Daalderop consumenten te woord staat aan de telefoon. De laatste keer werd zelfs het gesprek eenzijdig beeindigd. Gezien de vele klachten over de Combinair kan ik mij voorstellen dat eea Daalderop boven het hoofd groeit en personeel zich geen houding meer weet aan te nemen. Ik eis gezien voorgaande dat Daalderop de warmtepomp herstelt en wel onder de volledige garantie/coulance zoals die ook is omschreven in de garantiebepaling en de wetgeving tav coulance hieromtrent. Zo niet, zullen wij juridische stappen moeten nemen.

Ik eis gezien voorgaande dat Daalderop de warmtepomp herstelt en wel onder de volledige garantie zoals die ook is omschreven in de garantiebepaling.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Itho daalderop over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door R. Beurskens