Klacht: Extra premie betaald voor wassen neus

op 03 februari 2014 over FBTO in de categorie Verzekering

Wij werden geconfronteerd met een zeer onaangename verassing nl. een hele hoge rekening van de Orthodontist nadat de kosten slechts ten dele waren betaald door FBTO.
Wij hebben vooraf zowel bij de orthodontist wat de kosten waren en daarna bij FBTO of de kosten vergoed zouden worden want daar hing onze beslissing vanaf. Dus geen financiële narigheden voor ons doordat we met de extra module waarvoor we al jaren extra premie betaalden goed verzekerd waren.
De rekeningen zouden lekker makkelijk rechtstreeks naar FBTO gaan en ons niet eens ter ogen komen.
Nu blijkt echter dat FBTO slechts € 1000,- betaald en, nu komt het… dat jaar gaat in vanaf het eerste consult. Na een jaar mag er nog eens € 750,- gedeclareerd worden en een jaar later nog eens tot het totale max . bedrag ad € 2.500 bereikt is. Bij de orthodontist gaven ze aan dat dit feitelijk absurd is omdat de kosten juist in het eerste half jaar hoog zijn en de onderhoudskosten tot aan einde traject relatief flink lager dan € 750 per jaar.
Beste mensen, let dus goed op als je bij FBTO een orthodontie dekking af sluit want uiteindelijk kan je het grootste deel van de behandelingskosten voor een beugel die kunnen op lopen tot € 2.500 zelf betalen omdat de behandeling gewoon door gaat na de eerste € 1.000 en FBTO een jaar lang niks meer vergoed.
In ons geval hebben wij een betalingsregeling moeten treffen met het administratiekantoor van de orthodontist.
Daar valt niet tegen op te bezuinigen.
De tricky polisvoorwaarden van FBTO zijn overigens glashelder. Ik had dus door moeten vragen toen ik belde en mij niet moeten laten leiden door de telefoondame van FBTO.
Ik raad andere potentiele slachtoffers echter aan om naar een andere verzekeraar dan FBTO op zoek te gaan die wel polisvoorwaarden heeft die stroken met de werkelijkheid in de praktijk en dan hoeft het totale dekking bedrag niet eens hoger te zijn. Met de orthodontist kan nl. geen alternatieve afspraak worden gemaakt m.b.t. behandeling en kosten in het eerste jaar. Wat gebeuren moet, moet gebeuren.

FBTO die wel netjes de kosten vergoed tot € 2.500 ongeacht wanneer de nota's komen. Want wat maakt het nu uit of hoe de spreiding is? Kunnen de verzekeraars geen nette afspraken maken met orthodontisten zonder dat verzekerden ( leken ) achteraf financieel gestraft worden?

3 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar FBTO over deze klacht.

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door FBTO in behandeling genomen

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat FBTO een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

FBTO

Heeft op 04 februari 2014 om 15:30 geantwoord

Hallo tagbilaran8,

Zoals je zelf al schrijft staat inderdaad in de voorwaarden duidelijk beschreven hoe onze vergoedingen voor orthodontie geregeld zijn. Het is dan wel jammer dat je dit niet in het eerste contact aangegeven is. Dit is doorgegeven aan de afdeling die hiervoor verantwoordelijk is. Hoewel we begrijpen dat dit een vervelende situatie is voor je, kunnen we er niet aan tegemoet komen.

Je kunt je klacht opnieuw laten beoordelen door de afdeling Klachtenmanagement. Dit kun je doen door een mail te sturen aan klachtenmanagement@fbto.nl.

Hartelijke groet,

FBTO Webcare