Klacht: Enexis misbruikt monopolypositie,

op 08 juli 2012 over Enexis in de categorie Netbeheerder

Begin mei heb ik een aanvraag ingediend voor twee nieuwe gasaanluitingen. Enexis neemt haar eigen verantwoordelijkheid hier niet in en wil dat dit via aansluitingen.nl gebeurd zodat zij vanaf dat moment alle tijd hebben om de aanvraag te rekken. Vervolgens stelt Enexis eigen termijnen tussen de aanvraag en binnenkomst waardoor men nog meer tijd heeft achterover te leunen. Ik wil met nadruk vermelden dat ik niet gevraagd heb om deze handelswijze, dus is het eerste moment van de aanvraag relevant en niet de ongepaste regels die Enexis heeft bedacht. Als men weer rechtop in de stoel zit dan begint de ellende pas goed. Ik ben overladen met brieven en telefoonnummers, en er was werkelijk niemand te bereiken die ook maar enige kennis van zaken heeft. In het begin werd ik geconfronteerd met callcentermedewerkers waarvan een paard de hik krijgt, en probeer dan maar eens de juiste informatie te krijgen. Deze medewerkers waren immers alweer vergeten wat ze de vorige dag gegeten hadden. Toen kreeg ik uiteindelijk toch een mevrouw aan de lijn die enige interesse toonde en het niet normaal vond wat er gaande was. Van haar kreeg ik 06 nummers van uitvoerders van Enexis. De ellende begon toen opnieuw : de telefoon niet opnemen, niet volgens afspraak (meerdere keren) terugbellen, liegen, valse beloften maken, afspraken met de installateur niet nakomen, vergunningen na twee maanden (!) vergeten aan te vragen bij de gemeente, verplichte betaling vooraf zonder dat er werkzaamheden verricht zijn (!) etc.etc. Vanaf het begin heb ik aangegeven een zakelijke tussenpersoon te zijn en dat niet Enexis hier op aangekeken wordt. Helaas is dit nog steeds niet doorgedrongen want de monopolypositie van Enexis is belangrijker dan de wensen van de consument. Door toedoen van Enexis is de situatie op dit moment schrijnend en ik heb er geen goed woord meer voor over omdat ik vanmorgen te horen kreeg dat men na de bouwvak pas aan het werk gaat. We zijn dan bijna 4 maanden verder en er is werkelijk niemand bij Enexis die zich voor de ontstane situatie interesseert. Voor de duidelijkheid wil ik nog vermelden dat alle communicatie is opgeslagen, dus Enexis kan niet meer liegen over gemaakte afspraken (….binnen drie weken is het geregeld meneer…..)of telefonisch contact, en dan vooral van mijn kant, want Enexis weigert om terug te bellen. Ik heb trouwens nog geen medewerker gehoord over 1547,00 euro die al twee weken op rekening Enexis staan. Zal er allemaal wel bijhoren en geeft ook aan dat geld bij Enexis voorop staat, en als men tijd heeft komen de diensten…….grote klasse Enexis !!

Lees het verhaal maar eens goed en laat de schaamte (om te beginnen)over u heen komen. Kan ik in de tussentijd informeren bij de rechtsbijstand om de mogelijkheden te bespreken.

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Enexis in behandeling genomen

Bericht van Enexis

5 jaren geleden - Geachte klant, Ik begrijp uw situatie goed. Namens Enexis bied ik u excuses aan voor het ongemak. Ik heb uw klacht neergelegd bij de werkvoorbereider. Zodra ik antwoord van de werkvoorbereider heb ontvangen nemen ikcontact met u op.

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Enexis een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Enexis

Heeft op 29 augustus 2012 om 09:51 geantwoord

Geachte heer of mevrouw,

U hebt een klacht over het tijdsbestek waarin Enexis werkzaamheden plant en uitvoert. Graag reageer ik op uw klacht.

Wij zijn er niet in geslaagd u de service te verlenen die u van ons mag verwachten. Ook lees ik dat wij u niet correct hebben geïnformeerd. Ik begrijp dat u hierdoor in een schrijnende situatie bent beland. U vraagt om de werkzaamheden met spoed uit te laten voeren. Helaas konden wij de werkzaamheden pas na de bouwvakvakantie opstarten. Ik bied u hiervoor namens Enexis mijn excuses aan.

Op 22 mei hebt u via www.aansluitingen.nl een aanvraag ingediend voor een nieuwe gasaansluiting. De werkvoorbereider komt op 14 juni tot de conclusie dat het noodzakelijk is een stuk hoofdleiding te leggen. Het gaat in totaal om 70 meter hoofdleiding. Anders is het niet mogelijk om een gasaansluiting te realiseren.

Hierdoor heeft Enexis meer tijd nodig om de werkzaamheden te realiseren. Een oorzaak is de aanvraag voor een vergunning voor graafwerkzaamheden. Ook het bestellen van materiaal en het vrijmaken van werknemers gedurende een periode is van invloed.

Op 14 juni neemt de werkvoorbereider hierover contact met u op. Op dat moment hebben wij nog geen getekende akkoordverklaring van u ontvangen. Dit is noodzakelijk om het proces in gang te zetten. Na dat gesprek is het project opgestart.

Daarna neemt u op 28 juni contact op met onze regiokantoor. Tijdens dit gesprek is u toegezegd dat wij na 3 weken de werkzaamheden uitvoeren. Deze toezegging heeft Enexis niet waargemaakt. Ook uitte u de wens dat de uitvoerder u terugbelt. Daarnaast hebt u in dit gesprek aangegeven dat diverse toezeggingen niet zijn nagekomen. Hiervoor bied ik u nog een keer onze verontschuldigingen aan.

Ik heb uw klacht met de uitvoerder en werkvoorbereider van het regiokantoor besproken. Met klem verzeker ik u dat het niet de intentie is geweest om u verkeerd te informeren. Ook is het niet onze intentie om de werkzaamheden later dan gepland te laten uitvoeren. Op 31 juli zijn de werkzaamheden opgestart.

Ik begrijp dat dit een voor u een teleurstellend antwoord is. Toch ga ik ervan uit dat mijn uitleg bijdraagt aan uw begrip voor de ontstane situatie.

Alle klachten die gemeld zijn door HansNederlandlaan