Klacht: Dubbel ticket moeten boeken – bleek achteraf niet nodig

op 04 oktober 2016 over Iberia in de categorie Vliegmaatschappij

Ik had een retour vlucht geboekt

11 augustus: Amsterdam naar Madrid
20 augustus: Madrid naar Amsterdam

Ticketprijs € 210 euro

Fase 1: Wegens het plotselinge overlijden van mijn oom (nacht van 10 op 11 augustus) heb ik de heenvlucht gemist. Ik belde direct IBERIA om aan te geven dat ik deze vlucht niet meer kon nemen, die zeiden enkel: “Het spijt me en verder hoeft én kunt u niks doen. Het wordt gewoon gezien als een ‘no show’. En omdat het niet eerstegraads familie is, kunnen we verder niks voor u betekenen.” Jammer, maar goed..

Fase 2: Na het afscheid van mijn oom, ben ik alsnog richting Madrid gevlogen. Ik heb dus zelf alsnog een nieuw ‘heen-ticket’ richting Madrid geboekt voor € 150 euro.

Fase 3: Net voordat ik deze vlucht nam, ontdekte ik dat mijn originele terugvlucht niet meer bestond: Medewerkers van IBERIA gaven aan: “Omdat u op de heenvlucht een ‘no-show’ heeft gehad, kunt u niet meer mee op deze retour vlucht. Maar: we kunnen u wel voor € 80 euro terugzetten op dit ticket. Dan herstellen we als het ware uw originele terugvlucht.” –> Omdat ik niet veel anders kon, ben ik hier telefonisch mee akkoord gegaan. Toen werd ik weer in de wacht gezet, zodat ze dit konden doorvoeren. Maar toen ik de medewerker weer aan de telefoon kreeg gaf ie aan. “Sorry mevrouw, ik kan u toch niet meer terugplaatsen, het vliegtuig zit al helemaal vol. Ik kan alleen nog een geheel nieuw ticket voor u boeken, dit kan alleen pas 4 dagen later dan je oorspronkelijke retourdatum. En dit kost je € 280 euro.” –> Toen gaf ik aan dat ik dat niet prettig vond om nog meer onkosten te maken en 4 dagen langer ergens te zijn waar ik verder ook geen accomodatie meer heb en ergens in mijn eentje langer te blijven dan mijn reisgenoten. Ik zei de medewerker, helaas, maar dan ga ik helemaal niet meer op reis.

Fase 4: Deze situatie (i.c.m. het overlijden en de ongelukkige samenkomst van omstandigheden met het vliegen) maakte me verdrietig. Toen heb ik de knop omgezet en zelf alsnog een goedkopere terug vlucht kunnen vinden via Skyscanner. Van Madrid naar Dusseldorf, op 20 augustus, voor € 160 euro. Overigens wel gewoon weer met IBERIA, dus ik heb zelfstandig een betere oplossing gevonden dan de medewerkers van IBERIA. Maar dat daar gelaten.

Conclusie was dus: het oorspronkelijke ticket van € 200 euro in de prullenbak. En in plaats daar van met twee losse enkeltjes – eentje Eindhoven – Madrid en eentje Madrid – Dusseldorf, kan ik alsnog de reis maken. Kosten die hier boven op zijn gekomen: € 300 euro.

Fase 5: Toen ik op 20 augustus weer op Madrid Airport was, voor de terugvlucht. Ben ik nog even naar de Customer Service Desk gegaan. Om nog eens mijn verhaal te delen. En ook om te kijken of ik niet toevallig alsnog in het andere vliegtuig kon plaatsnemen – die van de oorspronkelijke vlucht (Madrid – Amsterdam 19:20) – in plaats van Madrid – Dusseldorf (ook om 19:20). Aangezien ik nog geen goed vervoer had vanaf Dusseldorf, maar ook omdat ik benieuwd was en mijn verhaal vooral nog eens kenbaar wilde maken.

Fase 6: De mevrouw achter de balie sprak gebrekkig Engels en wilde niet heel graag luisteren. Ze keek me raar aan. En vervolgens keek ze naar de vluchtnummers e.d. en zei ze: “Ik snap niet dat je twee tickets hebt? Je kunt gewoon in het vliegtuig naar Amsterdam hoor. Kijk, hier heb je je boardingpass.” Ze gaf aan dat deze vlucht nooit gecanceld is geweest en dat ik bij via een klachtenformulier van de website of de klachtenlijn van IBERIA kenbaar moest maken om mijn geld terug te vragen voor het extra ticket naar Dusseldorf, die ik nooit meer heb hoeven gebruiken.

Fase 7: Dit heb ik vervolgens kenbaar gemaakt bij IBERIA, telefonisch, zoals mij werd geadviseerd. Weer werd ik niet heel vriendelijk te woord gestaan door iemand. Ik kreeg weinig begrip, maar hij zou alsnog wel eventjes de klacht doorspelen en laten behandelen door hoofdkantoor en dan zou hij me later terugbellen. Maar hij gaf al aan dat hij het antwoord eigenlijk al wist en ik niks terug zou krijgen.

Het is nu bijna 2 weken later en tot op heden ben ik niet meer gebeld. Ik ben imiddels radeloos en ik voel me slecht behandeld.
Terwijl ik deze klacht schrijf, heb ik ook het nummer van IBERIA gedraaid, inmiddels al 43 minuten verder en nog steeds sta ik in de wacht. Ik heb nog niemand gesproken.

Als ik, op zijn minst, het geld van 'Madrid - Dusseldorf' terugkrijg gestort. Zoals de vrouw op bij de customer service desk op Madrid Airport aangaf.

(Dit is dus het ticket dat niet is gebruikt)

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Iberia

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Iberia nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door NoorH