Klacht: COULANCE gevraagd van DELA DIRECTIE en DEPOSITOFONDS

op 20 januari 2014 over Dela in de categorie Verzekering

Door vervelende omstandigheden (fors geldgebrek) heb ik mijn premie voor de verzekering niet kunnen voldoen en is mijn polis geroyeerd. Na c.a. 20 jaar met zo’n € 250,= a € 300,=
de pot gespekt te hebben, rest er nu een bedrag van c.a. € 2400,= wat in een depositofonds is gestort. Echt goed hebben ze het niet gedaan bij DELA, want het verschil is toch zo’n 50%!!! Omdat ik mijn nabestaanden niet in het ongewisse wil laten en na mijn overlijden met problemen op wil zadelen, heb ik een nieuwe verzekering afgesloten. Bij DELA zou ik eerst een forse achtestand in moeten lopen dus ik koos uiteraard voor een andere uitvaartverzekeraar. Omdat het voor mij zwaar wordt om de premie te betalen, leek het mij een goede oplossing om DELA het geld uit het depositofonds te vragen, zodat ik de komende tien jaar premie-vrij zou zijn. Echter: na verkeerd geinformeerd te zijn…het was wettelijk niet mogelijk….kreeg ik elders wel te horen dat het toch mogelijk moest zijn! Ik moest dan wel een brief sturen naar de Directie. Omdat ik dit vlug wil afwerken, deed ik dat per mail en ik kreeg een reactie van een medewerkster van de back-office. Met Dela is dus niks bespreekbaar en ze gaan letterlijk over lijken. Van mijn premie hebben ze de helft al in hun zak gestopt en ze lopen geen enkel risico meer. Voor mijn situatie hebben ze geen begrip. Een deel van de reactie: Fiscale gevolgen bij uitbetaling
U kreeg de informatie dat het volgens de wet niet toegestaan is de verzekering uit te betalen. Ik ga ervan uit dat hier sprake is van een miscommunicatie. In beginsel is dit zeker mogelijk maar zijn wij bij uitbetaling verplicht te wijzen op eventuele fiscale gevolgen hiervan.

Ik gaf aan dat dat mij geen biet interesseerde als ze de rest maar over zouden maken of in de nieuwe verzekering zouden pompen.
De reactie: DELA betaalt de waarde niet uit
Ondanks uw verzoek houden wij ons aan onze Algemene Voorwaarden. DELA is een coöperatie en wil haar bestaande leden niet benadelen doordat anderen de verzekering voortijdig beëindigen. Wij investeren op basis van bestaande leden en de daarbij verwachte levensduur. Wordt een verzekering voortijdig beëindigd en betalen wij de opgebouwde waarde uit is dit op langere termijn wellicht niet meer realiseerbaar. Dit is niet passend bij een coöperatie.

En dus worden mijn nabestaanden na mijn overlijden toch nog het ‘DELA bos’ ingestuurd. En maar afwachten of er een cent betaald wordt door DELA.

Ik heb nu een klacht ingediend met nogmaals het verzoek dit aan de Directie voor te leggen.
Gezien de vele onopgeloste zaken op deze site, verwacht ik niet dat zij gaan reageren.

DELA is jarenlang door mij gespekt. De helft van de gelden hebben ze al in de pocket. Gun mij dat ik dat luttele bedrag dat er resteert na aftrek van de belasting (toe maar)....kan gebruiken voor premie betalingen voor mijn nieuwe verzekering of maak het over naar die nieuwe verzekering. Maar hou het zeker niet in beheer om mijn nabestaanden straks met problemen op te zadelen! Uw klanten merken er niets van toch en lijden er vast niet onder. Voor mij is dit van levensbelang!!!! Dus Directie DELA wees eens coulant!

3 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Dela over deze klacht.

Bericht van

3 jaren geleden - Vorige week hebben we meermaals rechtstreeks contact gehad met mevrouw. Inmiddels hebben we samen een passende oplossing gevonden. Haar rekenvoorbeeld voor de premieberekening klopt alleen niet helemaal. Wij leggen het graag aan de hand van een voorbeeld uit. Stel, iemand heeft 25 jaar geleden een uitvaartverzekering bij coöperatie DELA afgesloten. Hij of zij betaalde in 1987 €1,80 per maand (€21,60 per jaar). Door jaarlijkse koopkrachtcorrectie (indexering) steeg de maandpremie in 2014 naar €4,88 per maand (€58,56 per jaar). Bovendien is deze stijging in 25 jaar relatief laag doordat leden van coöperatie DELA delen in de winst. Hierdoor houden we de premies laag. Productleeswijzer In de productleeswijzer van het DELA UitvaartPlan (http://bit.ly/M8NhrL) leest u meer over indexering en winstdeling, maar ook wat de gevolgen zijn als u de uitvaartverzekering stopt. Met behulp van tabellen kunt u hier ook eenvoudig berekenen wat uw uitvaartverzekering nu waard is. Via bovenstaande link vindt u ook de algemene voorwaarden van het DELA UitvaartPlan. Bij vragen kunt u op werkdagen tussen 08.00 en 20.00 uur met onze klantenservice bellen: 040 260 16 36. Met vriendelijke groet, Namens coöperatie DELA Marianne van Eck

Bericht van

3 jaren geleden - Deze klacht is met de klant opgepakt. Wij gaan de opgebouwde waarde van de verzekering overmaken naar de nieuwe verzekering

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Dela in behandeling genomen

Dela

Heeft op 30 juni 2014 om 13:12 geantwoord

Klacht is opgelost. Klant is aangeboden om de opgebouwde waarde over te maken naar de nieuwe verzekering

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Dela een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Alle klachten die gemeld zijn door Klant in nood