Klacht: Belachelijke klantenservice van Brother

SemJanssen op 16 oktober 2020 over Brother in de categorie Electronica - Kopieerapparaten

Ik heb voor mijn brother printer altijd 123inkt toners gebruikt, zonder problemen. Tot op een bepaald moment, waarop de printer ineens aangaf dat hij de toner niet herkende, omdat het geen originele toner zou zijn (dan herkent hij toch wel dat er een toner in zit? Maar goed..)

De klantenservice van brother heeft mij (bijna) verplicht de originele toner te moeten kopen, omdat dit nodig was om de printer te resetten.

De reset zou telefonisch gebeuren, omdat dit vrij ingewikkeld was. Hierna zou ik de 123inkt toners gewoon weer moeten kunnen gebruiken (aldus, de brother medewerker). Het schijnt wettelijk niet eens toegestaan te zijn om mij te verplichten enkel gebruik te maken van brother’s eigen toners (alsdus 123inkt). De foutmelding was er enkel bij de zwarte 123inkt toner en niet bij de andere nodige toners van 123inkt.

Ik heb de 123inkt toners geretourneerd en weer nieuwe besteld. De brother toner heb ik dus enkel gekocht omdat de brother klantenservicemedewerker mij heeft verteld dat ik deze moest hebben, en na ontvangst van de originele toner weer contact moest opnemen om de printer (telefonisch) te herstellen. Hiervoor kon vooraf geen stappenplan gestuurd worden, omdat zij mij dus telefonisch zouden gaan ondersteunen.

Na ontvangst van de brother toner heb ik wederom contact gehad met de klantenservice en ben ik doorgestuurd naar de technische afdeling waar ik Joris van Putten heb gesproken. Het enige wat hij hierover te vertellen had was dat zij geen enkele garanties kunnen geven op het gebruik van cartridges van derden (wat totaal niet mijn vraag was). Hij ontkende zelfs dat een medewerker mij eerder heeft verteld dat ik telefonisch contact op moest nemen om de printer te resetten, terwijl mij dat toch echt was verteld. Hij begon mij steeds onvriendelijker te woord te staan en heeft op een gegeven moment gedreigd het gesprek te beëindigen, waar ik dus niet mee akkoord ging. De discussie begon uit de hand te lopen en er was simpelweg geen reset mogelijk, terwijl mij dat toch echt was verteld. Volgens hen werkte de toners van derden niet goed.

Nadat ik de brother toner enkel in het apparaat heb gedaan en vervolgens weer wisselde met de 123inkt toner, werkte de 123inkt toner gewoon weer. Het lijkt mij dus dat het probleem bij de printer zelf ligt, maar elke medewerker (ook van de klantenservice zelf) houdt zijn handen er van af. Ze worden allemaal zelfs onvriendelijk en intimiderend wanneer je door vraagt over de oorzaak van het probleem.

Ik heb zelf het idee dat de printer deze foutmelding eens in de zoveel tijd geeft, omdat ze dondersgoed weten dan hun toners veel te duur zijn en de meeste mensen toch voor andere toners kiezen (het is immers een vrije markt). Zo dwingen ze je dus de brother toners te kopen, wat wettelijk gezien gewoon niet mag. Ook was er geen klachtenafdeling of klachtenformulier waar ik terecht kon, dus dan maar op deze manier..

Ik ben tevreden wanneer Brother en het liefst van Joris van Putten persoonlijk zijn excuses aanbied over de manier waarop hij klanten te woord staat. Verder wil ik ook een oplossing voor het probleem, aangezien het gewoon aan de printer ligt en niet aan de toners van 123inkt (deze werken namelijk allemaal gewoon weer). Het bedrag wat ik voor de brother toners heb betaald mag ook vergoed worden (€46,45). In principe is daarmee het probleem opgelost, want dan kan ik de brother toner in de printer stoppen wanneer het zelfde probleem weer voorkomt. Wanneer ik deze weer omwissel met de 123inkt toners werken ze namelijk gewoon naar behoren.

2 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Brother

2 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Brother nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door SemJanssen