Klacht: autistisch onbegrip van caissière

op 07 augustus 2017 over Jumbo in de categorie Supermarkten

Afgelopen zaterdag heb ik bij de Jumbo aan het Europaplein te Elst boodschappen gedaan. Een van de schappen die ik onlangs heb ontdekt is de ‘Wij houden niet van voedsel weggooien’-koeling (of iets van die strekking). IK heb er een keertje een stuk lekkere kaas uitgeplukt en vandaag kwam ik pakjes met blokjes gemarineerde kipfilet tegen, van €3,00 naar €1,50 afgeprijsd. Nu wilde ik dat toevallig die avond toch al gaan eten, dus twee pakjes gepakt en gescand, waarbij me toen pas opviel dat het twee verschillende verpakkingen en omschrijvingen waren. Geen probleem, ze zagen er allebei lekker uit. Verder rustig nog wat andere boodschappen gedaan en op naar de scankassa. Daar ben ik weer eens aan de beurt voor een steekproef. Begrijpelijk, en geen probleem, ik gebruik de scanner al vanaf het begin (ook in andere winkels) en nooit een centje pijn. Tot nu dan. Bij een van de afgeprijsde pakje kipfilet gaat het mis: artikel niet gescand. ‘U heeft dit niet gescand en moet nu bij een gewone kassa betalen’, wordt mij gezegd. Ik protesteer: ‘Ik heb dit wel gescand, het staat bovenaan de lijst, deze barcodes’ en ik wijs met de hand de barcodes op de ‘Afgeprijsd’-sticker aan, ‘misschien is er wat misgegaan met deze stickers.’ ‘Hij zegt dat u het artikel niet heeft gescand, en u moet bi een gewone kassa betalen,’ herhaalt de caissière. Het is zaterdag en redelijk druk bij de kassa’s en veel zin om vanwege een niet door mij gemaakte fout ergens anders achteraan te sluiten heb ik niet: ‘Dit is niet mijn probleem, ik heb deze pakjes kipfilet wel gescand, kijk maar op de lijst,’ antwoord ik enigszins geïrriteerd. ‘Daar kan ik niet meer bij, u moet uw gemak houden en bij een gewone kassa betalen,’ is het geweldige antwoord, dat ook nog eens zo luid wordt gegeven dat we de aandacht van anderen beginnen te trekken. ‘Daarvoor gebruik ik de scanner niet,’ zeg ik, ‘en nogmaals, ik heb dit niet veroorzaakt, ik word er doodziek van als u uw probleem op mij afwendelt.’ ‘Dan gebruikt u de scanner in het verolg toch gewoon niet meer,’ is het geniale antwoord. Zij begrijpt echt niet dat dit autistische onbegrip alleen maar olie op het vuur gooit.
Maar goed, naar een ‘gewone’ kassa. Als ik aan de beurt kom, zet ik de boodschappen op de band en beantwoord de groet van de caissière en zie dat haar aandacht plotseling wordt afgeleid. Aan haar mimiek concludeer ik dat ze naar iets op haar headset luistert. Ze kijkt me wat merkwaardig aan, en ik denk, ‘aha, de caissière van de scankassa.’ Bij het scannen streept ze de barcodes op de afgeprijsde artikelen met een zwarte viltstift door. Merkwaardig, denk ik. Bij het afrekenen weet ze me te melden dat ik twee artikelen niet had gescand en twee tweemaal. Ja hoor, iedereen kan fouten maken, maar zoals al eerder opgemerkt, heb ik dit scannen heel wat vaker gedaan, en nooit een misser. Nu opeens vier fouten? Kom op, hier is naar mijn idee toch echt iets misgegaan met de registratie van de afgeprijsde artikelen in het kassasysteem.
Alsjeblieft, Jumbo, zorg dat ook afgeprijsde artikelen op de juiste wijze door de scanners worden herkend, en leer de caissières iets minder autistisch met dergelijke problemen omgaan. Els de scancaissière kan wat mij betreft een maandje vakken gaan vullen.

Vriendelijke groet,

Ton DaiKen Akveld

Als er iets van begrip wordt getoond,

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Jumbo

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Jumbo nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door zenton1956