Klacht: artikel over mantelzorg

op 26 juni 2017 over Libelle in de categorie Tijdschriften

Beste,

Op 22 mei kregen we de vraag van mevrouw Diny Thomas om mee te werken aan een artikel over Mantelzorg naar aanleiding van 23 juni, de dag van de mantelzorg.
We waren zeer blij dat Libelle hier opnieuw, na het mooie artikel van vorig jaar, aandacht wilde aan schenken. We hebben immers vorig jaar naar jullie artikel verwezen in onze nieuwsbrief en op vormingsmomenten voor mantelzorgers. We waren er dan ook van overtuigd dat het artikel van dit jaar even zeer mantelzorgers zou kunnen aanspreken.

Aangezien we bij Samana ook werken met mensen die langdurig ziek zijn, was het voor ons ook haalbaar om een aantal mensen aan te spreken die voor de insteek van dit jaar hun mantelzorger persoonlijk wilden bedanken met een quote.
Beste Karen
Hartelijk bedankt voor je mailtje! Concreet zoek ik een tien tot vijftien personen die kort willen neerschrijven waarom ze hun mantelzorger zo dankbaar zijn! Ik hoef ze dus zeker niet zelf te interviewen, twee regeltjes tekst is zeker genoeg! Een foto kunnen we er helaas niet bijvoegen, omdat we met beperkte ruimte zitten.
Dus als je een tiental mensen zou kunnen vragen om kort te beschrijven waarom ze hun mantelzorger zo dankbaar zijn, en de tekstjes mij zou kunnen bezorgen, zou dat super zijn! Uiteraard kunnen we jullie organisatie vermelden in ons blad.
We hebben een aantal mensen bereid gevonden en een aantal mensen moeten overtuigen, omdat ze zelf (met hun ziekte) dachten dat ze niet in staat zouden zijn om een mooie tekst te schrijven of omdat ze niet in de kijker wilden staan. Ook compromissen als enkel de voornaam of de initialen werden gemaakt en door mevrouw Thomas goed bevonden. Een aantal mensen hebben hun tekst tot drie keer toe herschreven, een aantal mensen kreeg het ook niet in 2 zinnen samengevat. Ik heb ook dat laatste bevraagd en dat bleek geen probleem te zijn.
Op 8 juni stuurde mevrouw Thomas me een mailtje met de bijkomende vraag om het artikel te kaderen in 2 kadertekstjes. Ook die heb ik geschreven en bezorgd.

Groot was dan ook de teleurstelling wanneer mevrouw Thomas ons gisteren een proefdruk bezorgde van het artikel. Dit voldoet helemaal niet aan de afspraken die ze eerder met ons maakte. Er zit geen kaderstuk in over mantelzorg, geen verwijzing naar een(onze) mantelzorgvereniging en er zijn maar 5 quotes weerhouden, waar ook niet over met ons werd afgesproken welke er zouden geschrapt worden. Een aantal mensen keek echt uit naar deze publicatie om hun mantelzorger te kunnen verrassen met een persoonlijke boodschap. Zij zullen enorm ontgoocheld zijn. Zeker omdat hun vrouwen, mantelzorgers, ook anders wel lezeressen zijn van het tijdschrift.

Ik ben zelf ook heel ontgoocheld in deze samenwerking en het resultaat ervan. Er zijn uiteindelijk heel veel mensen die hier, soms ondanks hun ziekte en beperkingen(vb. verlammingen) bijzondere inspanningen voor hebben geleverd en dan is het zeer jammer dat dit niet weergegeven kan worden op de manier die we hadden afgesproken en waar een aantal onder hen ook enorm naar uitkeken.

Ik hoop dat dit kan rechtgezet worden in een volgend nummer, op de facebookpagina en dat er met deze inspanningen toch nog iets wordt gedaan. Ik hoop dit vooral voor de mantelzorgers. Zij verdienen immers minstens één keer per jaar iets van steun en waardering.
Mantelzorgers zijn al mensen die zo weinig in de picture komen voor wat ze elke dag doen. Door dit artikel te minimaliseren, in te krimpen en naast een ‘onverwacht vriendin gevonden’-artikel te plaatsen, wordt dit enkel nog bevestigd en is dit niet de waardering die wij voor ogen hadden en waar we wilden aan meewerken.

Alvast bedankt voor een reactie en voor een alternatief voorstel.

Wanneer mantelzorgers een volwaardige pagina krijgen in Libelle, eens per jaar, naar aanleiding van de dag van de mantelzorg én wanneer er met de inhoud van het artikel van dit jaar iets wordt gedaan.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Libelle

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Libelle nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Samana