Klacht: Annulering vlucht Madrid-Buenos Aires

op 23 juli 2012 over Iberia in de categorie Vliegmaatschappij

Op 15 januari 2012 vloog ik vanaf Brussel via Madrid naar Buenos Aires. Mijn vlucht kwam op tijd in Madrid aan (21.30), waar we opgewacht werden door een medewerkster van Iberia. In alleen Spaans legde zij uit dat onze vlucht naar Buenos Aires van 01.05 was geannuleerd omdat het vliegtuig wegens technische problemen nog in Buenos Aires was. We werden zonder verdere uitleg naar een bus gestuurd en bij een hotel afgezet.

Pas rond middernacht was iedereen ingecheckt. De Iberia medewerkster was nergens meer te vinden en het was niet duidelijk of er nu een vervangende vlucht geregeld was. Na zelf via de receptie van het hotel te hebben geinformeerd bleek dat we de volgende morgen om 06.30 opgehaald zouden worden. Uiteindelijk zijn we om 09.20 met een vertraging van ruim 8 uur vertrokken naar Buenos Aires. Bij aankomst heb ik kosten gemaakt voor een taxi omdat ik niet opgehaald kon worden door de gewijzigde aankomsttijd.

Bij thuiskomst heb ik een klacht ingediend bij Iberia via het klachtenformulier op de website. Volgens de EU-wetgeving heb ik recht op een compensatie van € 600,- Iberia reageerde met een standaard email, waarop je geen reply kan sturen, dat het een geval van overmacht (technische problemen) betrof en er dus geen compensatie werd uitgekeerd. Terwijl er in de EU-regels duidelijk wordt vermeld dat technische problemen de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij zijn en er dus gewoon uitgekeerd moet worden.

Op een tweede klacht, met deze informatie erin vermeld, werd eveneens afwijzend gereageerd. Telefonisch contact met de klantenservice is onmogelijk. Het enige antwoord wat je krijgt is dat ze niks voor je kunnen doen en dat je het online formulier moet invullen.

Compensatie van € 600 volgens de geldende EU-regels, eventueel uit te keren in Iberia punten

Alle klachten die gemeld zijn door Esme79