Klacht: Afkeuring studiefinanciering

op 14 januari 2019 over Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) in de categorie Overheid

Voor de master Marketing Management aan GBSB Global Barcelona ben ik een aantal dagen geleden voor een jaar naar Barcelona vertrokken.

Begin oktober heb ik voor mijn nieuwe opleiding al studiefinanciering aangevraagd, maar daar heb ik pas op 7 januari een negatief antwoord op ontvangen. Daarmee was de reactietermijn van 8 weken dus allang verstreken.
Duo erkent alleen titulo ofiicial opleidingen en geen titels van andere particuliere opleidingen.
Mij lijkt het dat DUO meerdere voorwaarden moet testen voordat ze concluderen dat ik geen recht heb op studiefinanciering, toch?

In december heb ik telefonisch contact gehad met DUO en werd mij verteld dat de oorzaak voor de late reactie lag bij de derde partij die voor hen onderzocht of mijn opleiding binnen de door DUO gestelde criteria viel. Ik heb aangedrongen er een spoedverzoek van te maken, omdat de termijn verstreken was en ik bijna naar het buitenland zou vertrekken. Tevens heb ik een schriftelijke ingebrekestelling naar DUO verzonden. De reactie termijn van DUO was vervolgens wel binnen twee weken na het versturen van de ingebrekestelling. Maar alsnog een maand over de termijn die DUO zelf op haar website aangeeft.

Op de website van DUO staat aangegeven dat als je niet zeker weet of je voor je opleiding in het buitenland voor studiefinanciering in aanmerking komt, je gewoon een aanvraag in moet dienen bij DUO en op die manier je antwoord (binnen 8 weken) krijgt.

Voor mij kwam het antwoord van DUO te laat. Het schoolgeld van meer dan €10.000,- is betaald en mijn college’s zijn begonnen. Ik ben verhuisd naar Barcelona en ben er toch van uitgegaan dat ik studiefinanciering zou krijgen gedurende mijn master diploma.

Derhalve wil ik u vragen mij te helpen een gegrond bezwaar in te dienen tegen deze beslissing, zodat ik alsnog studiefinanciering kan ontvangen gedurende mijn verblijf in Barcelona.

Wanneer ik of alsnog studiefinanciering krijg of een gefundeerde afwijzing voor mijn aanvraag studiefinanciering van DUO ontvang. (Binnen de termijn dit keer)

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door bartmenken