Klacht: 24 uur doorbetalen na mislukte afmelding

op 07 september 2017 over Parkmobile in de categorie Parkeren

Mijn moeder heeft haar auto 20 minuten lang geparkeerd in een straat in Amsterdam, aanvangstijd 12.51 uur Helaas is het mislukt om via de telefoon de parkeersessie af te melden, met als resultaat dat ze over de periode 12.51 tot 00.00 (= 11 uur en 9 minuten ) + nog eens extra 24 uur (35 uur, 8 minuten en 4 seconden om precies te zijn) moet afrekenen. Dat ze tot einde dag moet betalen, bij mislukte afmelding, beschouw ik als eigen risico. Maar dat er 24 uur extra in rekening wordt gebracht vind ik buitengewoon disproportioneel.

Als de nota over de extra 24 uur wordt gecrediteerd en ze enkel wordt aangeslagen over een parkeerduur van 11 uur en 9 minuten, wat nog altijd meer is dan de werkelijke 20 minuten die ze daar heeft doorgebracht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Parkmobile in behandeling genomen

Bericht van Parkmobile

7 maanden geleden - Beste mevrouw Kijl, Hartelijk dank voor uw bericht. Vervelend te vernemen dat de parkeeractie van uw moeder langer heeft doorgelopen. Wij hebben helaas geen afmelding van haar mogen ontvangen. De parkeeractie is daarom, na het behalen van de maximale parkeerduur (einde van de volgende dag), automatisch afgemeld door ons systeem. Wij hebben onze inbelsysteem-logs geraadpleegd, hierin is er te zien dat uw moeder een eerdere parkeeractie heeft aangemeld en ook weer netjes heeft afgemeld. Dit is helemaal goed gegaan. Vervolgens is de tweede actie aangemeld, maar is er hierna niet meer ingebeld. Het lijkt erop dat zij de parkeeractie is vergeten af te melden. Omdat alle herinneringsberichten zijn uitgeschakeld in het account, heeft uw moeder geen berichtjes gekregen om haar te herinneren aan een actieve parkeeractie. Het is te adviseren om deze in te schakelen, zodat de kosten van een vergeten en/of doorgelopen parkeeractie kunnen worden beperkt. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geinformeerd. Met vriendelijke groet, Whitney van der Koelen Customer Support

Reactie van de melder van de klacht Kijl

7 maanden geleden - Beste Whitney, Dank voor je reactie. Ik weet dat er iets is misgegaan, maar het gaat mij erom dat ik de "boete" voor het niet (juist/correct) afmelden buitenproportioneel en onredelijk hoog vind. Zoals je kunt lezen, ben ik het er niet mee oneens dat er een boete in rekening wordt gebracht alleen vind ik het belachelijk dat er een dag éxtra moet worden betaald. Aan alles kunt u zien dat het om een vergissing moet gaan (historische gegevens/ adresgegevens) dus dat het onwaarschijnlijk is dat ze daar ruim 1,5 dag heeft gestaan. Daar val ik over. Verder had (voorheen ?) Parkmobile standaard sms-notificaties aanstaan waarvoor eveneens moest worden betaald. Daarom zijn deze destijds afgemeld. Al met al vind ben ik niet tevreden over de afhandelijk van deze klacht omdat mijn punt niet wordt geadresseerd.

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Parkmobile een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Parkmobile

Heeft op 13 september 2017 om 09:23 geantwoord

Beste mevrouw Kijl,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Ik begrijp heel goed dat u het niet eens bent met de doorgelopen tijd van de parkeeractie. Echter zoals ik in mijn vorige bericht heb vermeld, loopt een parkeeractie zonder afmelding door, totdat de maximale parkeerduur is behaald. In principe zou een parkeeractie oneindig kunnend doorlopen, een kaartje op straat kun je ook voor een langere tijd aanschaffen.

Echter om te voorkomen dat een parkeeractie oneindig kan doorlopen, hebben wij ervoor gekozen om een maximale parkeerduur tot het einde van de volgende dag te hanteren. Zo worden de kosten beperkt en komen wij de langparkeerders ook tegemoet, daar zij hun parkeeractie toch nog aangemeld kunnen laten voor een ietwat langere tijd. Voor de kortparkeerders bieden wij de optie van het invoeren van een automatische eindtijd. Zo komen wij beiden partijen tegemoet. Tevens bieden wij als extra service de herinneringsberichten, zowel SMS, e-mail als push, om onze klanten eraan te herinneren wanneer er nog een parkeeractie actief is.

Nogmaals vinden wij het erg vervelend dat de parkeeractie van uw moeder heeft doorgelopen, maar helaas hebben wij niet de mogelijkheid om dit terug te draaien. Wij innen de parkeerkosten namens de gemeente en zijn dan ook verplicht dit af te dragen.

Echter willen wij uit eenmalige coulance aanbieden om de parkeerkosten te vergoeden tot aan het eerste herinneringsbericht. Als deze waren ingeschakeld, was er na de eerste 2 uur een berichtje verstuurd. Het bedrag á €8,00 kunnen wij aanbieden als parkeertegoed, dit wordt dan verrekend met andere parkeeracties, of wij kunnen dit terugstorten op de rekening. Graag vernemen wij van u wat wenselijk is.

Whitney van der Koelen
Customer Support

Bericht van Parkmobile

7 maanden geleden - Beste mevrouw Kijl, Hartelijk dank voor uw reactie. Het klopt inderdaad dat het 24 uur doorbelasten van een parkeeractie geen beleid van de gemeente is. Zoals eerder uitgelegd kan er bij de gemeente juist nog langer dan 24 uur geparkeerd worden. Er is geen limiet. Wij hebben daarom voor een tussenweg gekozen en deze regeling doorgevoerd om hogere kosten juist tegen te gaan. Wij zijn niet verplicht dit te doen, wij zouden deze regeling ook kunnen laten vervallen, dan had de parkeeractie van uw moeder wellicht dagen lang doorgelopen. In onze algemene voorwaarden heeft u waarschijnlijk ook gelezen dat het de verantwoordelijkheid van de gebruiker zelf is om niet te vergeten zich af te melden voor een parkeeractie. U kunt ons daarom niet aansprakelijk stellen voor de doorgelopen kosten. Met vriendelijke groet, Whitney van der Koelen

Heeft op 19 september 2017 om 11:35 geantwoord

Beste mevrouw Van der Koelen,
Excuses voor de vertraagde reactie. Ik stel Parkmobile niet aansprakelijk voor de doorgelopen kosten. Sterker nog, ik erken namens mijn moeder schuld voor het niet tijdig afmelden van de parkeeractie. Ik vind alleen de \\\"boete\\\" die Parkmobile oplegt buitensporig hoog en niet in verhouding staan tot de actie.
Ik wil dan ook het volgende voorstellen en daarmee wordt hopelijk de zaak opgelost. Mijn moeder betaalt EUR 50, dat zijn de parkeerkosten inclusief (nog steeds behoorlijke!! boete) de rest van het bedrag (+/- 22 EURO) wordt dan finaal kwijtgescholden.
Hoop dat we hier op deze manier uitkomen.
Hoogachtend,
Sharon Kijl

Reactie van de melder van de klacht Kijl

6 maanden geleden - Geachte mevrouw Van der Koelen, Ik heb niks meer van u vernomen inzake het bovenstaande voorstel. Graag ontvang ik een antwoord van u. Hoogachtend, Sharon Kijl

Alle klachten die gemeld zijn door Kijl