Klacht: zogenaamde oplossingen en oplossingspercentages

op 05 juni 2016 over Klacht.nl in de categorie Klachtensite

Heb intussen tweemaal een klacht over PostNL ingediend. Beide keren wordt op zich keurig gereageerd, maar feitelijk wordt er HELEMAAL NIETS opgelost. Toch zet PostNL de klacht op “opgelost”.
Er is echter pas een oplossing als BEIDE partijen vinden dat er iets opgelost is; het percentage van 96% opgeloste klachten is op deze manier een soort volksverlakkerij.

Wanneer klacht.nl een "status" bijmaakt van afgesloten klachten die NIET naar tevredenheid van BEIDE partijen zijn afgehandeld en wanneer de percentages "opgeloste klachten" van het betreffende bedrijf op basis daarvan naar beneden worden gecorrigeerd.
Dit lijkt mij website-technisch niet al te ingewikkeld en op deze wijze hoeven jullie je nog steeds niet zelf te bemoeien met de inhoud van de klachten.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Klacht.nl over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Klacht.nl in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Klacht.nl een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Klacht.nl

Heeft op 06 juni 2016 om 08:56 geantwoord

Beste,

Ik zie dat in de volgende klacht https://www.klacht.nl/postnl/klacht/alweer-een-door-mij-verzonden-brief-niet-aangekomen/ een dialoog tussen u en het bedrijf. Wij bemoeien ons als Klacht.nl inhoudelijk niet met de klachten danwel oplossingen. Het is voor ons onmogelijk om alles te controleren en na te gaan. Wel hebben we enkele richtlijnen waaraan een oplossing moet voldoen om status 'opgelost' te krijgen. Ik zie dat er excuses is aangeboden en dat ze het probleem proberen te achterhalen. Mocht u de oplossing onvoldoende vinden, dan kunt u dat aangeven door de oplossing met een laag cijfer te beoordelen.

Dit ratingsysteem zorgt ervoor dat er een beter totaal-plaatje ontstaat van bedrijven die klachten nog beter afwikkelen. Gaat een bedrijf coulant om met klachten (goed cijfer) of houden ze voet bij stuk (slecht cijfer).

Tom
tom@klacht.nl

Heeft op 06 juni 2016 om 09:38 geantwoord

Ik had nu juist een suggestie gedaan waarbij Klacht.nl - ZONDER zich inhoudelijk met de klacht en de oplossingen hoeft te bemoeien - deze klachtenwebsite op een eenvoudige wijze kan aanpassen t.b.v. een veel eerlijker beeld over de oplossingen en de oplossingspercentages. Goed dat er richtlijnen zijn maar in de huidige vorm dragen die daaraan echt veel te weinig bij. Als deze website bedoeld is om consument en bedrijf bij elkaar te brengen lijkt het mij logisch als beide op een gelijkwaardige manier iets over de oplossing kunnen zeggen en dat is nu niet het geval.

Alle klachten die gemeld zijn door Gerard Derks