Klacht: Wegens omstandigheden later beginnen aan opleiding

op 18 september 2017 over Capabel Onderwijs Groep in de categorie Universiteiten & Hogescholen

Ik ben in september begonnen aan de opleiding mmz 4 specifieke doelgroepen. Nu ben ik niet in staat om op dit moment de opleiding te volgen en heb ik gevraagd of ik in februari aan de opleiding kon beginnen. Ik heb bericht ontvangen van de studentenadministratie dat ik alleen maar later kan beginnen wanneer ik de opleiding annuleer en 40 procent van de opleidingskosten moet betalen. Wanneer ik daadwerkelijk weer begin aan de opleiding in februari kan dit omgezet worden naar de kosten voor het blok wat ik gevolgd heb dit is 25 procent van de opleidingskosten plus het boekengeld en de inschrijvingskosten. Dit is pas mijn tweede lesweek en ik heb niet nog niet eens een lesblok gevolgd!!!!! Ik vind dit absoluut niet acceptabel

Wanneer ik de opleiding gewoon kan volgen in februari zonder dat ik 25 procent extra moet betalen. Het inschrijfgeld heb ik ook al betaald. Ik heb echt geen andere keus dan later te beginnen met de opleiding en ik kom zo alleen maar verder in de problemen!!!!!

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Capabel Onderwijs Groep

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Capabel Onderwijs Groep nog niet in behandeling is genomen.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Capabel Onderwijs Groep in behandeling genomen

Bericht van Capabel Onderwijs Groep

1 jaar geleden - Geachte mevrouw Boon, De klachtencommissie van Capabel Onderwijs Groep neemt uw klacht in behandeling. U krijgt via klachten@capabel.nl een ontvangstbevestiging van uw klacht toegestuurd. Met vriendelijke groet, Gerda van Norden Klachtencommissie Capabel Onderwijs Groep

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Capabel Onderwijs Groep een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Capabel Onderwijs Groep

Heeft op 13 december 2017 om 15:45 geantwoord

Geachte mevrouw Boon,

U heeft van de klachtencommissie een brief ter afhandeling van uw klacht gekregen per e-mail.

Voor de inhoud van de brief zie ook hieronder.

\"Op 24 november 2017 heb ik uw klacht ontvangen. Uw klacht betreft de annuleringskosten van de opleiding Persoonlijk Begeleider Specifieke Doelgroepen bij Capabel Onderwijs Groep te Rotterdam.

De klachtencommissie heeft uw klacht onderzocht en afgehandeld. De conclusie van dit onderzoek vindt u hieronder.

Volgens de algemene voorwaarden van Capabel Onderwijs Groep, waarmee u akkoord bent gegaan bij uw inschrijving voor de opleiding, bent u bij annulering van de opleiding binnen 6 weken na aanvang van de opleiding 40% van het lesgeld verschuldigd. En bij een nieuwe inschrijving bent u officieel weer gewoon de volledige kosten verschuldigd.

Het lesgeld van Capabel Onderwijs Groep is gebaseerd op een volledig betalende klas van tenminste 16 cursisten. Bij start van een opleiding maakt Capabel Onderwijs Groep kosten op het gebied van loonkosten docenten, huur leslocaties, ter beschikking gestelde leermiddelen etc. Indien een cursist annuleert of dit nu in de 2e week of de 9e week is, de kans op het opvullen van de door de annulering vrijgevallen plek is na start van de opleiding gering en meestal onmogelijk. De kosten die Capabel Onderwijs Groep moet maken t.b.v. een cursist die annuleert, zijn hoger dan de annuleringskosten.

Uit coulance heeft Capabel Onderwijs Groep u op 18 september 2017 aangeboden, dat u als u in de toekomst een nieuwe opleiding start bij Capabel de door u verschuldigde annuleringskosten worden verlaagd naar 25%. Indien u niet weer start met een opleiding blijven de verschuldigde annuleringskosten 40% van het lesgeld.

Uit bovenstaande blijkt dat de afdeling annuleringen juist heeft gehandeld. En er is ook nog coulance toegepast indien u opnieuw start met de opleiding in februari 2018.

De klachtencommissie acht uw klacht dan ook als ongegrond.\"

Gerda van Norden
Klachtencommissie