Klacht: Waardebonnen verliezen 6 euro per bon

sjang_hubert op 22 februari 2021 over VVV Nederland in de categorie Waardebonnen- en voucher aanbieders

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Ik had een flink aantal VVV-bonnen door de jaren heen gekregen en wilde die onlangs inwisselen. Bij het afrekenen in een webshop vulde ik de eerste code in en de bon was 6 euro minder waard. Ik snapte er helemaal niets van, maar heel erg klein op de cadeaukaart staat dat de bon na 3 jaar een deel van de waarde kan verliezen om de waarde in stand te houden. Er staat niet bij hoeveel en je kunt dit alleen maar zien als je de bon al hebt losgetrokken van het papiertje waar het op vast zit geplakt.

Buiten het feit om dat het wat mij betreft nergens op slaat dat er waarde afgeschreven moet worden om resterende waarde in stand te houden (alsof er een of ander administratief proces moet worden uitgevoerd om de waarde op een digitale cadeaubon te behouden), is ook het bedrag absurd. Op een waardebon van 10 euro wordt direct 6 euro ingehouden. In mijn geval was ik op 5 cadeaubonnen in 1 klap 30 euro kwijt. Dit is wel erg makkelijk verdienen voor de VVV, terwijl ze altijd adverteren dat de bonnen oneindig geldig zijn. Ja, dat klopt, ze zijn alleen heel snel niks meer waard.

Gewenste Oplossing:

Volledige oorspronkelijke waarde van cadeaukaarten moet kunnen worden besteed.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar VVV Nederland over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door VVV Nederland in behandeling genomen

Reactie van de melder van de klacht sjang_hubert

1 jaar geleden - Ik vergat overigens te melden dat ik al een contactformulier had ingevuld bij de VVV (weken geleden), maar dat er niet eens het fatsoen is genomen om te reageren...

Bericht van VVV Nederland

1 jaar geleden - Beste Remy, bedankt voor uw bericht en ik begrijp uw klacht. Ik zal proberen uit te leggen waarom er een beheersvergoeding van uw kaarten is afgeschreven. Omdat onze kaarten vallen onder de EGI-waarborg, zijn alle saldi op de kaarten als het ware losse kleine bankrekeningen. Net zoals bij een spaarrekening, dient hier helaas rente over betaald te worden. Het aanhouden van saldo op zo'n rekening kost ons namelijk geld. En zo is de keuze ontstaan om, om deze kosten te kunnen dekken, een beheersvergoeding te vragen. Veel andere cadeaukaarten kiezen er bijvoorbeeld voor om een kaart maar 1, 2 of 3 jaar geldig te houden, en hierna komt het tegoed te vervallen. Op die manier wordt er geld geïnd voor het openen van zon kleine rekening en worden de kosten hiervoor betaald. Wij hebben er voor gekozen om de geldigheid niet te beperken, maar om deze door te laten lopen zodat er langer van de kaart gebruik gemaakt kan worden. Maar hier tegenover staat inderdaad dat er dus na 3 jaar, jaarlijks een beheersvergoeding van 6 euro van de kaart wordt gehaald, als de kaart dan nog saldo heeft. Deze vergoeding is voor elke kaart hetzelfde, dus als u een kaart heeft van 10 euro is dit inderdaad veel meer van de waarde dan wanneer uw kaart 150 euro saldo had. Maar hopelijk begrijpt u nu waarom er na 3 jaar een beheersvergoeding in rekening wordt gebracht. Mocht u nog vragen hebben, kunt u contact opnemen met [email protected] Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Nikki Klantenservice VVV cadeaukaarten

Reactie van de melder van de klacht sjang_hubert

1 jaar geleden - Ha Nikki, Bedankt voor je reactie! Ik ben het er echter totaal niet mee eens, en wel hierom: - 6 euro op 10 euro in 3 jaar tijd is meer dan kostendekkend (6 euro op 50 euro overigens ook)! De negatieve rente op spaartegoeden is niet dusdanig hoog, dus er wordt ook winst gemaakt op niet-gebruikte kaarten. Ook is spaartegoed pas recent onder de 0% rente gedoken en is deze minder dan -1%, dus deze redenering klopt echt niet. - Aangezien rente een percentage is en geen absoluut bedrag, klopt het sowieso al niet dat een kaart van 50 euro op dezelfde manier door jullie wordt 'geherwaardeerd' als een kaart van 10 euro. In jullie uitleg betalen jullie een percentage aan de faciliterende partij, maar rekenen jullie absolute bedragen door. - Er staat op de kaart geen bedrag genoemd, dus het is superonduidelijk dat dit gebeurt. Bij andere kaarten die bijvoorbeeld maar 2 jaar geldig zijn, staat dit duidelijk beschreven en hoef je de kaart niet van de plaklaag te trekken om hier achter te komen. - VVV-kaarten zijn/waren juist in trek, omdat deze kaarten hun waarde niet verloren. Jullie geven eigenlijk aan dat je beter geld in een envelop kunt stoppen, aangezien de inflatie stukken lager is dan jullie 'beheersvergoeding' - Er worden veel, heel veel cadeaukaarten uiteindelijk niet verzilverd. Dit zou sowieso jullie eventuele kosten om saldi op openstaande kaarten aan te houden ruimschoots moeten dekken. Kortom, ik vind het nog steeds waardeloos dat jullie dit doen, hoe jullie dit (niet) communiceren en dat ik nu word afgescheept met een antwoord wat ook nog eens feitelijk niet juist is.

Alle klachten die gemeld zijn door sjang_hubert