Klacht: Veel maar dan ook veel te hoge eindafrekening 2016

op 22 mei 2016 over Ista in de categorie Installatiebedrijven

Ik verhuur mijn appartement aan 1 persoon, toch een eindafrekening gekregen van maar liefst 1492,71 euro. Over 2015 moest ik al 630 euro betalen. Normaal had ik een afrekening van 200 euro toen ik er zelf nog woonde samen met mijn vriendin.

Dat ista lekker optyft

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ista over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Ista in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ista een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ista

Heeft op 31 mei 2016 om 09:14 geantwoord

Geachte heer Hendriks,

Naar aanleiding van uw klacht kunnen wij u het onderstaande meedelen.

ista Nederland B.V. is een onafhankelijk tussenpersoon, die zorgt voor registratie van meterstanden en de opstelling van de verdeling stookkosten aan de hand van deze meterstanden voor complexen waarvan de deelnemers zijn aangesloten op een gezamenlijke cv-installatie. Wij zijn geen energieleverancier, en er niet bij gebaat hogere verbruiken door te berekenen dan werkelijk geregistreerd.
De elektronische warmtemeter is een tweepuntsmeter. Dit houdt in dat hij zowel de temperatuur van de radiator als van uw woonruimte meet. De meter telt alleen als de radiator warmte afgeeft. Doordat de elektronische meter zeer nauwkeurig is, telt hij ook bij zeer geringe warmteafgifte. Dus ook als de radiator op een lage stand staat ingesteld.
De meter begint te tellen als de temperatuur van de radiator minimaal 23° C bedraagt en de temperatuur van uw woonruimte minstens 4° C lager is. Aan het einde van de stookperiode slaat de meter de eindstand automatisch op. Bewoners dienen zich meer bewust te zijn van hoe het systeem werkt dit is anders als een eigen cv-ketel hier stelt met en bepaalde temperatuur in zodra de woning is verwarmd slaat de ketel uit. Bij een collectieve installatie is dit niet zo. Wat direct opvalt is dat het verbruik in het stookseizoen 2015 enorm is gestegen de jaren ervoor was het verbruik aanzienlijk lager, dit met dezelfde meters.

2013 2.711 eenheden
2014 2.811 eenheden
2015 5.362 eenheden.

Helaas geeft u niet aan welke periode u uw woning heeft verhuurd ook het stookgedrag van uw huurder speelt hier in een rol. Misschien is uw huurder niet op de hoogte van hoe het systeem werkt en heeft hij de radiatoren altijd laag aanstaan.

Elke klacht direct aan onze organisatie gericht, zal door ons serieus in behandeling worden genomen. Helaas zijn veel mensen niet op de hoogte van onze werkzaamheden. Zo zijn wij geen energieleverancier, maar een administratiekantoor. Alleen de kostenpost “Diensten ista Nederland” wordt voor onze dienstverlening in rekening gebracht de overige kosten worden door uw verhuurder opgegeven. Vandaar, dat u ook niet met ons afrekent, maar met uw verhuurder. Doordat we geen financiële binding met u hebben, zijn we er dan ook niet bij gebaat om hogere kosten in rekening te brengen dan welke gemoeid zijn met uw eigen verbruik.

ista Nederland b.v.

Alle klachten die gemeld zijn door MeneerHendriks