Klacht: Torenhoge eindafrekening ISTA 2e klacht!!

op 06 juli 2016 over Ista in de categorie Installatiebedrijven

Goedenmiddag,

Ik woon sinds eind 2013(dec) in een appartement met blokverwarming wat word beheerd door ISTA, op elke kachel heb ik zo n meter zitten. Nou heb ik in het jaar 2014/2015 een eindafrekening gehad van 2834,97 euro voor een 2 kamer flatje, of ik even 1634.98 euro wou bijbetalen boven op mijn voorschot, ik viel bijna van mijn stoel af! Ik heb in datzelfde jaar van 2014 bijna 6 maanden lang aantoonbaar mijn kachels uitgehad, dat betekent dus als ik 6 maanden door 2834,97 deel dat ik op een maandbedrag uit kom van een kleine 500 euro per maand en dat terwijl mijn huur 599 is. Dit is toch te gek voor woorden. Ik heb hiervoor in een eensgezinswoning gewoond met 4 kamers en ik kwam nog niet eens in de buurt van zo n bedrag. Vervolgens ben ik het jaar 2015 ingegaan met de angst voor weer een hoge eind afrekening en heb ik nauwelijks de kachels meer aangehad en ben ik ook weer bijna 9 maanden aantoonbaar weggeweest van huis en de meters hebben toen stil gestaan. Nou verwachte ik dus dat ik geld terug zou krijgen omdat ik immers 1200 euro per jaar aan voorschot voorruit betaal. Ik moest wedrom weer bijbetalen, het totale bedrag dat ze verekend willen zien is nu 1432,90!!! Dat betekent wederom een maandbedrag van een kleine 500 euro per maand voor die 4 maanden dat ik de kachel had aanstaan, mijn huis is geisoleerd, heeft dubbelglas en ik doe echt geen ramen open laten staan en ik was al heel voorzichtig met de kachels door mijn vorige afrekening. Nou had ik enkele maanden geleden dezelfde klacht geplaatst en ik heb een email als reactie gehad met daarin het volgende:

In mijn reactie van heden op Klacht.nl heb ik ongemerkt dat uw verbruik van 5.948 warmte-eenheden ( omgerekend 132.254 Gigajoules) in seizoen 2014 ver boven het gemiddelde verbruik van het complex lag. Het gemiddelde verbruik in dat seizoen was 1.339 eenheden en omgerekend 27.311 Gigajoules. In seizoen 2015 was uw verbruik veel lager namelijk 3.664 eenheden en omgerekend 65.795 Gigajoules. Dit komt dan ook tot uitdrukking in uw aandeel in de kosten. Hoewel het nog om een hoog bedrag gaat. Het gemiddelde verbruik van het complex was in dit seizoen 1.228 eenheden en omgerekend 24.05 Gigajoules.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Dat was dus hun reactie, met vriendelijke groet stond er ook nog bij, ja mooi. Ze geven dus al eigenlijk toe dat ik dus bijna 4.5 keer boven het gemiddelde verbruik zit in 2014 van het appartementen complex waar 6 appartementen in zitten en dat terwijl ik bijna nooit thuis ben en dus ook geen kachel aanstaat. Het lijkt wel of ik voor heel het blok betaal want mijn onderbuurman krijgt geld terug?? In het jaar 2015 zit ik 3 keer boven het gemiddelde terwijl ik maar 3 maanden thuis was? Ik weet 100 procent zeker dat dit niet kan kloppen maar de rekening blijft staan noch komt er iemand langs om te kijken. Hoe nu verder? Ik laat het er niet bijzitten en ik sta nu op het punt om een extern bedrijf in te huren om naar die meters van ISTA te kijken want ik zit op een minimum inkomen en door zulke hoge kosten raak ik gewoon mijn huis kwijt maar dat vinden ze bij ISTA kennelijk niet zo interessant. Ik doe mijn kachels nooot meer aan iniedergeval en koop wel een goede hotbox voor 300 euro, bespaart me een hoop geld.

Met een goede oplossing

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ista over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Ista in behandeling genomen

Bericht van Ista

1 jaar geleden - Geachte heer Scholten, Naar aanleiding van uw herhaalde klacht over de hoogte van uw afrekeningen voor seizoen 2014 en 2015 deel ik u het volgende mee. Omdat in het complex waarin u woont sprake is van een gezamenlijk cv-installatie, maakt ista Nederland B.V. in opdracht van uw verhuurder de afrekening stookkosten. Dit aan de hand van de door hen aangeleverde tarieven en deelnemersgegevens. Om deze kosten te kunnen verdelen zijn door ons meters geplaatst op de radiatoren die jaarlijks door ons worden geregistreerd. ista Nederland B.V. is dan ook een administratiekantoor en geen energieleverancier. Wij zijn er dan ook niet bij gebaat om hogere verbruiken door te berekenen dan daadwerkelijk werden gemeten. U rekent immers met uw verhuurder af. In mijn reactie op uw eerste klacht van mei jl. heb ik door middel van het overzicht van uitgelezen meterstanden per maand, per seizoen inzicht in uw verbruik willen verstrekken. Juist omdat er gedurende een aantal maanden geen verbruik werd gemeten, verwacht ik dat de hoogte van het gemeten verbruik in de wintermaanden niet het gevolg is van defecte meters. Defecte meters tellen namelijk door. Ter vergelijking heb ik destijds eveneens de meterstanden van de periode 1 januari t/m 30 april 2016 in het overzicht opgenomen. Hierbij valt op dat in tegenstelling tot de voorgaande seizoenen geen verbruik op één van uw slaapkamermeters werd gemeten terwijl deze radiator in de maand mei wel in gebruik was. In de maanden maart en juni 2016 werd er op geen enkele meter verbruik gemeten. Naast het feit dat de aanwezige meters in uw woning gedurende de voorgaande 2 seizoenen 5 resp. 7 maanden op een gelijke stand zijn blijven staan, heb ik geen aanleiding gezien om aan de functie van de warmtemeters te twijfelen. Ook omdat deze geen foutmelding doorgeven. Om uw twijfel weg te nemen, kan er vanzelfsprekend een controle van de meters op instellingen plaatsvinden. Deze controle vindt wel via ons netwerk plaats. Bovendien wordt deze controle op kosten van ongelijk uitgevoerd. Indien u deze controle wenst, kunt u hierover contact met ons opnemen. Tot slot merk ik op dat het opgegeven warmteverbruik met vermelde tarieven voor het gehele complex geldt. Het gaat volgens onze gegevens om aanzienlijk meer woningen dan de door u vermelde 6 appartementen. Omdat u in de wintermaanden van 2014 en 2015 uw radiatoren intensiever heeft gebruikt dan de meeste bewoners in uw complex heb ik willen aangeven dat uw verbruik dan ook bovengemiddeld is. De CV-installatie heeft immers een capaciteit om alle woningen van warmte te voorzien. Een collectieve installatie verbruikt dan ook veel meer energie dan een CV voor één woning vooral wanneer de collectieve installatie slechts één of enkele woningen dient te verwarmen. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Hoogachtend, ista Nederland B.V.

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ista een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ista

Heeft op 19 juli 2016 om 11:50 geantwoord

Geachte heer Scholten,

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,
ista Nederland B.V.

Alle klachten die gemeld zijn door L.b.scholten