Klacht: Te hoge afrekening

op 04 juli 2016 over Ista in de categorie Installatiebedrijven

Wij (vriendin en ik) zitten per 11-12-2015 in onze woning. Wij betalen €85,00 voorschot aan stookkosten. Nu krijgen wij een rekening van €185,60 waarbij we dus binnen 20 dagen bijna 200 euro gestookt hebben. Dit kan niet waar zijn. Nadat we de gegevens hebben doorgekeken zien wij dat alle eindstanden geschat zijn. Dit kan niet de bedoeling zijn als jullie bedrijf alles elektronisch en op afstand kunnen uitlezen.

Wanneer de gegevens exact zijn bepaald.

6 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ista over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Ista in behandeling genomen

6 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ista een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ista

Heeft op 04 juli 2016 om 15:22 geantwoord

Heeft op 04 juli 2016 om 15:56 geantwoord

Bedankt voor uw snelle reactie, echter zijn wij het er niet helemaal mee eens. De meters hingen bij het intrekken van deze woning al in de woning. De beginstanden zijn echter niet geschat (afwezigheid '*') waardoor er toch een signaal moet zijn geweest van een meter over een stand. Er is ook niemand hier een stand komen opmeten omdat dat digitaal zou gebeuren.

Wij zullen nog contact opnemen met Weller hierover en zullen u hier ook over informeren.

Bericht van Ista

6 maanden geleden - Geachte heer Verbaten, Het klopt inderdaad dat er meters hangen echter zijn dit meters die niet op afstand uitlees baar zijn. Indien u beginstanden heeft vanaf het moment u in de woning bent getrokken kunnen wij eventueel de stand van 31 december nog uit de meter halen en hierdoor uw verbruik achterhalen. Kijkt u op onze site hoe uw meter werkt en hoe u zelf nog de einstanden van 31 december 2015 kunt achterhalen. Via onderstaande link kunt u de folder downloaden. https://www.ista.com/fileadmin/twt_customer/countries/content/Netherlands/Brochures/Downloads/Bewonersfolders/Bewonersbrochure_doprimo_II_standaard.pdf Met vriendelijke groet, ista Nederland b.v.

Reactie van de melder van de klacht Mike1993

6 maanden geleden - In de folder staat helaas niet de benodigde informatie om de eindstanden van 31-12-2015 terug te halen. De data waar ik nu zicht op heb ik de data van 1-1-2016 tot 30-6-2016. Het volgende punt waarop ik deze data via de folder kan herzien is in december 2016. Dan is namelijk het maand verbruik van vorig jaar te zien. Dit is voor u als bedrijf echter te laat m.b.t. de betaling van de rekening. Is er een regeling binnen Ista voor een terugvordering of nabetaling, afhankelijk van verbruik vorig jaar, van het voorgaande jaar?

Bericht van Ista

6 maanden geleden - Geachte heer Baten, Zoals eerder uitgelegd klopt het dat er al meters hingen deze meters zijn niet dezelfde meters als de overige bewoners. Er zijn in het verleden andere meters geplaats die op afstand uit leesbaar zijn. Doordat uw meters niet op afstand uit leesbaar zijn hebben wij uw verbruik geschat. Waarschijnlijk was het niet bekend dat er in uw woning geen meters hingen die op afstand uit leesbaar zijn. Als er bij aanvang van bewoning is opgenomen en u de standen uitleest van 31 december (de eerder toegestuurde link laat zien hoe u dit moet doen) kan uw verbruik nog achterhaald worden. Vertrouwende u hiermee van dienst te zijn. ista Nederland b.v.

Reactie van de melder van de klacht Mike1993

6 maanden geleden - Er zijn geen beginstanden opgenomen bij het intrekken van de woning. Echter staat er bij de huidige maand van vorig jaar (juli 2015) een verbruik van 23. Dit zou dus betekenen dat deze meter er al hing vorig jaar. Zodoende kunnen wij het verbruik van vorig jaar nog altijd terughalen. De maand december hing deze meter er sowieso al want er is hier niemand geweest om deze meters te vervangen. In de folder staan niet genoeg gegevens om het verbruik tot 31-12-2015 terug te halen. Dit heb ik in mijn vorige bericht ook al aangegeven. Ik had graag antwoord gehad op mijn vraag in de vorige post.

Bericht van Ista

6 maanden geleden - Geachte heer Baten, Ik ben bang dat we elkaar niet goed begrijpen ik wil u adviseren contact op te nemen met uw beheerder Weller. Met vriendelijke groet, ista Nederland b.v.

Alle klachten die gemeld zijn door Mike1993