Klacht: Product kapot net een half jaar na verstrijken fabrieksgarantie, geen enkele service meer.

op 20 mei 2016 over ASOGEM in de categorie Huishoudelijke apparatuur

Elektrische onderdeken van 130 euro, alleen gebruikt in de wintermaanden kapot, een klein half jaartje na verstrijken garantieperiode. Uitgebreide email naar de servicedesk van ASOGEM geschreven met het verzoek om een redelijke oplossing. Reactie van ASOGEM:

Geachte,

De fabrieksgarantie is 2 jaar, hierna kunnen we helaas niets meer voor u betekenen.

Jelle Oudshoorn

fax: +31793422192
mail: td@asogem.nl
web: http://www.asogem.nl
logo-facebook www.facebook.com/BekoNederlandWitgoed

Ik ben tevreden zodra ASOGEM (en ook andere fabrikanten) eindelijk eens de wettelijke garantieperiode in Europa in acht gaat nemen.

Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.

10 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over ASOGEM

10 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over ASOGEM nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Edwin Butter