Klacht: Onterechte incassopraktijken

op 09 mei 2016 over Kamernet in de categorie Makelaars

Nadat ik aan Kamernet vroeg waarom er na de laatste activering van een nieuwe periode aangaande haar diensten toch weer verlenging had plaatsgevonden kreeg ik daarop geen antwoord. Kort daarvoor had ik namelijk ook een activering gedaan waarna er geen verlenging werd verricht, onder het mom van annulering. Wel werd er ineens gesproken over een aantal niet betaalde termijnen. Betreffende een periode van automatische verlenging omtrent één van die termijnen zou Kamernet zelf automatisch gaan innen, ofwel, blijkbaar was dit nog niet gebeurd terwijl die inning al plaats had moeten plaatsvinden. Mij viel op dat de laatste drie cijfers van mijn creditkaart die Kamernet hanteerde in deze mail niet kloppend waren. In het ˈantwoord‘ stond ook dat ik veelvuldig ben geïnformeerd over de duur van een abonnementsperiode: vandaar dat het voor mij nog steeds niet duidelijk is…
Ik vond dit zeer vreemd en heb dit even op zijn beloop gelaten met de gedachte daar nog op terug te komen. Ik vernam verder ook niets en nam aan dat het op vergissing berustte. Vanuit het niets kreeg ik een paar maanden daarna een zogeheten ‘Aanzegging’, die ook Aanmaning werd genoemd, van incassobureau Graydon met een vordering aangaande de door Kamernet genoemde termijnen met ‘wettelijke rente‘. Zonder ook maar een (eerste) herinnering van Kamernet zelf te hebben ontvangen. Reeds eerder kreeg ik overigens ook te maken met zo’n onlogische en onpersoonlijke procedure dankzij Kamernet. Hoe dan ook, ik beloofde Graydon een en ander na te gaan en te reageren, hetgeen ik schriftelijk via bijgaande brief deed .
Nadat ik niets vernam kreeg ik twee weken later een tweede mail van Graydon: het bedrag was gewoonweg verdubbeld onder het mom van incassokosten, als zijnde in opdracht van Kamernet. …. Ik moet volgens deze mail voor 12 mei betalen. Dit alles zou me ook schriftelijk worden meegedeeld: de brief moet nu nog komen….
Ik heb vervolgens per mail aan Graydon laten weten dat ik twee weken daarvoor een brief had gestuurd met mijn bevindingen. Vervolgens kwam er op één dag eerst per mail het verzoek dit alsnog per mail door te sturen om alsnog te behandelen. Een uur later stuurde Graydon echter al een officiële tweede ˈeerste aanmaning‘, zoals ze die weer noemde. Hierin werd meegedeeld dat ik voor 5 mei moet betalen, blijkbaar een ineens veranderde voorwaarde.
Ik heb gekeken wat er omtrent de bedragen in kwestie al dan niet is afgeschreven. Inderdaad blijkt er niets te zijn afgeschreven. Zelfs aangaande de periode waar Kamernet zelf automatisch verlengde en mij dus meedeelde dit automatisch alsnog te innen was niets afgeschreven. Dit heb ik schriftelijk aan Graydon laten weten.
De situatie is te gek voor woorden. Eerstens had de activering van betreffende periodes nooit mogen plaats vinden. Immers dat kan pas als er aantoonbaar geld van mijn rekening of creditkaart in goede orde is afgeschreven. Mogelijk heeft het te maken met de hantering van het verkeerde rekeningnummer van mijn creditkaart. Dan nog had ik eerder eerst herinnerd moeten worden door Kamernet,terwijl ik er nu pas dus n.a.v. een eigen mail veel later mee werd geconfronteerd. Ten derde, zonder herinnering had Kamernet nooit meteen een incassobureau mogen inzetten en zijn dus de genoemde ‘eerste aanmaningen’ niet rechtsgeldig. Daarbij is het, zoals ik begrepen heb van een jurist, sinds kort niet meer mogelijk dat er zo’n absurde verhoging door zo’n bureau wordt ingezet.
Ik ben benieuwd welk antwoord ik krijg van mijn rechtsbijstand en andere instanties waaronder Graydon – die dus al wederom mijn eerdere brief per mail ontvangt – die ik nu middels deze samenvatting aanschrijf.

Dat Graydon toegeeft dat ze voor barig en onterecht is ingeschakeld. Dat Kamernet toegeeft dat er geen aktivering van haar diensten had mogen plaatsvinden. Dat er minimal een streep onder wordt gezet, met toch een vorm van excuus.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Kamernet over deze klacht.

6 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Kamernet in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Kamernet een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Kamernet

Heeft op 23 september 2016 om 15:22 geantwoord

Beste Jan Verniers,

Bedankt voor uw bericht en uitgebreide feedback. Ik zie dat we in de tussentijd al meerdere malen contact hebben gehad per e-mail. Kunt u aangeven of u nog vragen heeft? Ik hoor het graag wanneer ik u nog ergens mee kan helpen en ik wens u alvast een fijn weekend!

Irene - Kamernet

Alle klachten die gemeld zijn door Doklacht