Klacht: onterechte boete en optreden buiten de grenzen van de wet

op 25 februari 2018 over gemeente Tilburg in de categorie Gemeente

De gemeente Tilburg heeft mij een brief gestuurd met daarin het bericht dat er een proces verbaal zou zijn opgemaakt voor het niet goed scheiden van afval. Hiermee zou artikel 9 van de afvalscheidingsregels van Tilburg zijn overtreden. De verbalisant, Majd El Ghzizal, zou de aangewezen persoon zijn om contact mee op te nemen om -en ik citeer- “u in de gelegenheid te stellen gehoord te voelen”. Het telefoonnummer van Majd El Ghzizal (0625768250) is echter niet bereikbaar en gaat gelijk over naar de voicemail. Ik heb de voicemail ingesproken en heb hier, inmiddels 10 dagen later, geen antwoord op gehad. Ook SMS berichten blijven onbeantwoord.
Ik heb de gemeente Tilburg gebeld die mij verteld dat ze mij niet verder kunnen helpen omdat de verbalisant is aangewezen als zijnde de contact persoon.
Vervolgens heb ik de gemeente Tilburg een mail gestuurd met daarin mijn klacht, ik heb ook het Brabants Afval Team (BAT) een bericht gestuurd met daarin mijn klacht.

Het volgende is namelijk het geval. Ik woon op een adres waar 6 inwoners zijn, het betreft een studentenhuis. De boete kan dus niet geadresseerd worden aan 1 van de bewoners omdat het juridisch niet mogelijk is 1 iemand verantwoordelijk te houden voor het scheiden van afval op een adres waar 6 mensen wonen.
Los van dit alles scheiden wij ons afval keurig en zijn wij ons van geen kwaad bewust betreffende het niet scheiden van afval. De gemeente kon mij aan de telefoon een aantal zeer dubieuze objecten opnoemen, die volgens hen op foto’s te zien waren, die wij niet goed gescheiden hadden. Het ging bijvoorbeeld om kranten, iets dat niet mogelijk is gezien wij geen abonnementen hebben en geen kranten krijgen. Alle telefoongesprekken heb ik overigens opgenomen als bewijs.
Ik heb de gemeente Tilburg en het BAT gemaild met daarin het verzoek om mij de foto’s die zij hebben zo spoedig mogelijk toe te sturen, zodat ik deze ook kan beoordelen. Hier heb ik geen reactie op gehad.
Ik heb nu een brief gekregen van het CJIB waar een boete bedrag in staat van 95 euro exclusief 9 euro administratie kosten, dus 104 euro in totaal. Deze boete is ook aan mij geadresseerd door de fout van de medewerker van het BAT die in opdracht van de gemeente handelt. Inmiddels ben ik bezig met het aantekenen van bezwaar tegen de onterechte boete, maar dit kost mij allemaal tijd en energie die totaal niet nodig was geweest als de gemeente en het BAT niet in de eerste instantie onterechte boetes uitschrijft. Het is bijvoorbeeld niet eens te bewijzen dat het afval in de container van ons is, gezien het feit dat de containers aan de openbare weg staan, waar werkelijk iedereen er iets in kan gooien.
Al met al komt het erop neer dat de medewerkers van het BAT en de gemeente dus niet rechtsgeldige boetes uitschrijven, voor niet hard te maken vergrijpen en deze ook nog eens adresseren aan de verkeerde personen. Als ik hier de gemeente op wil wijzen en contact over probeer te leggen met het BAT krijg ik daarin geen gehoor.
Ik heb inmiddels nog 2 mails gestuurd met daarin de eis dat ik de zogenaamde foto’s die zij hebben per direct toegestuurd wil krijgen, omdat ik deze wil gebruiken bij mijn bezwaar tegen de boete en de eis dat de heer Majd El Ghzizal per direct wordt ontheven uit zijn functie, gezien het feit dat hij niet in staat is deze correct uit te voeren.
Tot op heden heb ik op dit alles geen reactie gehad.
Ik ben bij het juridisch loket in Tilburg geweest en die steunden mij volledig in deze zaak. Ik ga naar de rechtswinkel in Tilburg om deze zaak aan te tekenen en het bezwaar tegen het proces verbaal in te dienen.
Ik wil dat de gemeente, het BAT en andere verantwoordelijke partijen zo snel mogelijk contact met mij opnemen om deze desastreuze gang van zaken te bespreken en in het vervolg dit soort niet rechtsgeldige schendingen van inwoners te voorkomen.

- Wanneer de onterechte boete wordt geseponeerd
- Wanneer de verantwoordelijke personen contact kunnen leggen
- Wanneer de verantwoordelijke personen de consequenties van hun daden ondervinden
- Wanneer er in de toekomst nooit meer een dergelijk vergrijp zich voor doet
- Wanneer ik een formeel excuus ontvang van alle betrokken partijen

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over gemeente Tilburg

3 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over gemeente Tilburg nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door S.vd.B