Klacht: Onterecht dat garantie vervalt

op 21 juli 2017 over Sony Xperia in de categorie Electronica - GSM

Mijn Sony Xperia Z5 is tijdens mijn vakantie gevallen. De Xperia’s blijken nogal breekbaar. De achterkant was helemaal gebarsten en in het voorscherm zat ook een barstje. Na de vakantie ben ik eerst op zoek gegaan naar een beschermhoesje om dergelijke schade in de toekomst te voorkomen. Ik heb een Sony Smart Cover SCR42 gekocht. Toen ik mijn toestel in het hoesje stopte bleek dat de NFC functie van mijn telefoon het niet meer deed. Ik heb gezocht naar een nette GSM reparatie winkel die originele Sony producten gebruikt en de reparatie uitvoert terwijl je er op kunt wachten. Daar heb ik ide beschadigde voor en achterkant laten repareren. Daarna heb ik contact gezocht met Sony Support. Zij hebben mijn toestel ter reparatie op laten halen. Nu kreeg ik gisteren van Dynafix te horen dat mijn toestel ongerepareerd teruggestuurd wordt omdat hij geopend is geweest door niet geautoriseerd personeel. Er staat niet eens bij of het probleem van niet werkend NFC te repareren is en wat de kosten daarvoor zouden zijn. Ik moet €36,30 betalen om mijn toestel ongerepareerd terug te krijgen. En dat terwijl in de email staat dat ook als een reparatie niet onder garantie zou vallen, je altijd een opgave krijgt van wat de reparatie zou kosten.
Ik baal hier dus verschrikkelijk van. Dat begon al toen mijn telefoon viel en meteen helemaal stuk was. Je verwacht niet dat zo’n toestel zo kwetsbaar is. Maar blijkbaar is ook het achterpaneel van glas gemaakt. Maar als je vervolgens het goed wilt oplossen en er ook een duur hoesje voor aanschaft en alleen maar verder in de ellende komt, dan is het nog meer balen. Als ik mijn toestel nu ongerepareerd terug krijg is het hoesje ook nutteloos aangezien NFC nog steeds niet werkt.
Ik vind het heel vreemd dat de garantie vervalt als je een scherm van een telefoon laat repareren in een nette GSM reparatie winkel die originele Sony onderdelen gebruikt.
Als ik de ruit van mijn auto door CarGlass laat repareren, dan vervalt toch ook niet de garantie op de hele auto? Ik was me er niet van bewust dat ik iets verkeerd heb gedaan. En dat NFC niet werkt heeft niets met die reparatie te maken. Het werkte, voordat ik hem liet repareren, ook niet. Het nieuwe hoesje had ik namelijk vlak daarvoor ook al uitgeprobeerd. Maar het leek mij verstandig om het gebarsten omhulsel van deze kwetsbare telefoon z.s.m. te laten repareren om meer ellende te voorkomen.
Mijn Sony Xperia Z5 is nog geen 2 jaar oud. Het was geen goedkoop toestel. Ik ben er altijd zuinig op geweest. Ik had er zelfs altijd een polsbandje aan vast zitten. Dat hij dan toch een keer valt, dat is pech hebben. Maar dat je vervolgens niet meer door Sony geholpen wordt terwijl je probeert zo goed mogelijk het toestel z.s.m. weer helemaal in orde te krijgen, dat vind ik niet acceptabel.

Ik zal tevreden zijn als mijn Sony Xperia Z5 alsnog onder garantie gerepareerd wordt. Als NFC weer werkend gemaakt wordt. Het is toch geen wegwerp artikel wat je na een keer laten vallen weggooit?
Het Sony tracking nummer is: XUTR2-ZUBCM-HB1Z1.
Het Dynifix RMA is: RMADRSP14811272.
Het imei nummer van mijn Sony Xperia Z5 is: 354187072576512.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Sony Xperia over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht Jeanette Kloppenburg

3 maanden geleden - Zo te zien blijven alle Sony klachten op NIEUW staan. De service is dan ook wel beneden alle peil. De garantie van mijn Sony Xperia Z5 is dus vervallen omdat ik het voor en achter scherm heb laten vervangen in een GSM reparatie winkel. In de mail met instructies over het opsturen van mijn toestel voor reparatie stond vermeld dat als het niet onder garantie gerepareerd kan worden, je een prijsopgave krijgt van de reparatie. De enige keuze die ik kreeg was €36,30 betalen om mijn toestel ongerepareerd terug te krijgen of het te laten vernietigen. Ondanks dat ik meerdere pogingen heb gedaan om hem gerepareerd te krijgen hield Sony voet bij stuk en wilde de kapotte NFC niet repareren. Ze gaven ook aan dat originele Sony onderdelen niet op de markt verkrijgbaar zijn. De GSM reparatie winkel wil het dus wel repareren, maar die kan niet aan de juiste onderdelen komen omdat Sony dat tegenhoudt. Kortom, Sony helpt mij niet verder. Ze repareren mijn toestel niet, ook niet tegen betaling. En het is vrijwel onmogelijk om het door een andere partij te laten repareren omdat Sony onderdelen niet verkrijgbaar zijn buiten Sony. Ze maken je compleet afhankelijk van hen door specifieke eigen onderdelen te gebruiken en ze helpen je niet. Mijn toestel is nog geen 2 jaar oud en was best prijzig. En nu is NFC niet meer te repareren terwijl het voor Sony heel makkelijk te repareren zou zijn. Advies is om geen Sony meer te kopen. Ze kunnen altijd iets verzinnen waardoor je geen recht op garantie meer hebt. En kennelijk repareren ze dan ook niets meer, ook niet tegen betaling. Of ze het zouden kunnen repareren of niet, dat doet er niet toe. Sony service blijkt in de praktijk heel erg slecht te zijn.

Alle klachten die gemeld zijn door Jeanette Kloppenburg