Klacht: Onmogelijke stookkosten

op 28 juli 2016 over Ista in de categorie Installatiebedrijven

Appartement 54 M2 4e woonlaag vol op het zuiden, in Rozenburg complex met 40 woningen en ik woon het verst van de CV ketel af, single gebruik op ca 20 graden.
Mijn vader heeft de verwarming afgesteld met een Fluke warmte scanner Ingaand water 50-52 graden, afsluiters zo geknepen dat retourwater halverwege radiatoren ca 23 graden was dus zeer weinig warmwater flow, op deze stand zijn de radiator knoppen steeds terug gezet, en een stook temp van ca 20 graden
hiervoor ontvang ik een rekening van maar liefst 1362 euro aan netto stook kosten, 65338 GJ, dit staat gelijk aan 1857 M3 aardgas.
Dit huis heeft een warmte behoefte van 10Kw, wetende dat 1M3 Aardgas 31,65 Kw levert, wil dus zeggen dat de kachel 232 dagen a 24 uur bij zou moeten staan om dit verbruik te rechtvaardigen, ONMOGELIJK.
als wij de normale stook uren aan houden zou mijn huis bij deze afrekening op ca 26 graden gestookt zijn.
Verbruik in 2013 846 euro
2014 1126 euro Start ISTA meters
2015 1587 euro
Gasafrekening Eneco voor het hele complex 2015 bedroeg 20572 euro dus mijn aandeel zou gemiddeld 1/40 deel bedragen.
met de rekening zou ik nu 1/16 van het hele complex betalen.
U begrijpt dat dit absoluut onmogelijk is.
Alles heeft mijn vader ( process technicus ) m.b.v. een warmte berekeningsprogramma doorgerekend bij zijn werkgever.
Ista heeft op afstand een test uitgevoerd voor zover dit mogelijk is, maar een technische man kon hem niet vertellen of het flow meting betreft of ultrasoon. dus zet hij zijn vraagtekens bij de gebruikte methode, J hij staat nu stil, dus het zal wel kloppen!!

Rekening terug naar het nivo van voor de Ista meters rond de 800 euro, dit staat gelijk voor een gasverbruik van rond de 1000 M3 wat zelfs niet weinig is.
Van alle data zijn excel sheets op verzoek beschikbaar

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ista over deze klacht.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Ista in behandeling genomen

5 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ista een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ista

Heeft op 15 augustus 2016 om 11:18 geantwoord

Heeft op 02 september 2016 om 17:51 geantwoord

Verhaal vertellen is niet iets oplossen

Reactie van de melder van de klacht Daniel Stuurman

4 maanden geleden - Klacht is dus niet opgelost,

Bericht van Ista

4 maanden geleden - Geachte heer Stuurman, In uw reactie van 2 september jl. laat u ons weten dat uw klacht niet door ons werd opgelost. Na ontvangst van uw klacht hebben wij onze technisch specialist verzocht om op de inhoud van uw klacht in te gaan. Op 9 en 10 augustus 2016 heeft hij uw vader per e-mail uitgebreide informatie gegeven. Ook heb ik vernomen dat er zelfs telefonisch contact is geweest. Naast een toelichting op de werking van de meters werd er ook installatie-technische informatie verstrekt. Vervolgens werd u op 15 augustus jl. via een reactie op de website Klacht.nl uitgelegd dat wij als onafhankelijk tussenpersoon jaarlijks in opdracht van uw beheerder de afrekeningen stookkosten voor alle bewoners in uw complex opstellen. De kostenberekening per woning vindt plaats op basis van het gemeten verbruik per woning. Aangezien er bij de functiecontrole van uw meters op 27 juli jl. geen afwijkingen zijn geconstateerd, kunnen wij aan de u gewenste oplossing om uw afrekening te corrigeren in het door u genoemde bedrag van € 800,-. Wij zijn namelijk van mening dat uw afrekening correct werd opgesteld. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, ista Nederland B.V.

Alle klachten die gemeld zijn door Daniel Stuurman